Annons:
Etikettridning
Läst 1201 ggr
elvirawz
2014-04-06 17:36

Hur ofta hoppa?

Hejsan!

Jag undrar hur ofta ni tycker att man kan hoppa sin häst?

Min ponny löshoppades idag, ganska högt, tycker ni då det är ok att småskutta (35cm) imorgon? :)

elvira.horseworld.se

Annons:
axa
2014-04-06 17:37
#1

följer :)

Clariiz
2014-04-06 20:37
#2

En max 2 två ggr i veckan. Tycker prio ska ligga på uteritter :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Praefatio
2014-04-06 21:38
#3

Jag skulle personligen inte lägga hopp-pass på ridbanan två dagar i rad om jag inte tränade extra inför tävling, hellre då rida ut och ta något litet skutt i naturen. Rider man ett ordentligt dressyrpass dagen efter löshoppning så kan man förstås ta något enstaka skutt också utan att det gör någon skillnad, men jag skulle inte hoppa som "huvudmoment" efter löshoppningen.

Peppe
2014-04-07 12:58
#4

Jag lägger inte gärna två hoppass dagarna efter varandra, fast cavaletti 35 cm är väl knappt det räknas. Annars är det helt ok med ett hoppass och 1-2 pass med cavaletti per vecka om man vill och behöver det.

Är det bara en gång så är det ok med dagarna efter varandra men ta det inte för vana varje vecka. Du kan ju även begränsa dig till max 10-15 språng.

Anledningen är ju att hoppningen frestar på lederna och behöver återhämtning, belastas dom hårt innan dom vilat till normalläge så blir påfrestningen ännu större och har du otur blir det kotledsinflammationer av det hela.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: