Annons:
Etikettridning
Läst 2906 ggr
ryttarjossan
2014-04-05 23:12

Egen ponny..

Hej alla ridsportsintresserade! :D

Jag är 13 år och har ridit i ca. 7 år. Och som de flesta ridintresserade har även jag haft tankarna på egen ponny, MEN då är det ju allt man måste kunna och allt ansvar osv osv. :) Så i den här tråden tänkte jag ställa frågor som jag behöver svar på eller bekräftat att det stämmer. Eventuellt kanske jag lägger upp ridvideos så får ni säga hur ni tycker jag rider och vad jag behöver förbättra osv.

  • Hur vet man vad & hur mycket mat man ska ge? Man får väl informationen av säljaren om maten, men ändå liksom.
  • Egentligen har jag inte så stor koll på t.ex varför man har ett visst bett, vilka som är bra osv, när man ska ha täcke på hästen och inte, när dem ska stå ute i hagen, skillnaden på benskydd/lindor osv. Kommer inte på så mycket mer frågor just nu.
  • Och till sist, hur vet jag om jag är redo för en egen ponny?

Ni får gärna skriva svar på andra frågor som är vanliga.

Tack på förhand!

Annons:
Aribigga
2014-04-06 08:06
#1

Jag kan försöka svara på dina frågor i egenskap av ponnyägare och hur jag tänker. 

Det allra bästa är att fortsätta ge samma mat som ponnyn fick i sitt föregående hem till en början. Det är en stor omställning för en ponny att byta ägare och det är inte tillrådligt att börja laborera för mycket med maten på en gång. När ponnyn väl kommit tillrätta kan man ju börja fundera. Många hästar klarar sig mycket bra utan kraftfoder om de får ett bra grovfoder. Helst ska man ha analys så vet man exakt vad som finns i höet. Dock är de analyserna inga lätta saker att förstå sig på, man får ta hjälp av någon som kan helt enkelt. Sedan får man se på ponnyn hur den mår, är den för tjock så kanske du får ge lite mindre mat, utan att ta bort den viktiga ättiden, det löser vissa med slowfeednät och andra med många fodringar om dagen. Är den för smal får man försöka ge den mer och eventuellt ge kraftfoder som stöd. Man måste kolla ponnyns allmäntillstånd hela tiden, är den pigg, har glansig päls, bra hovar och klara ögon så brukar jag anta att min ponny i alla fall mår bra och fodret är tillräckligt. 

Att du har bett i munnen för att styra vet du ju om, sedan handlar det om att hitta ett bett som ligger bra i munnen som hästen trivs med. Det bästa är anlita en utbildad hästtandläkare som kan hjälpa dig med att titta ut ett bra bett till din ponny. Det sägs även att det är bra att variera bett, jag har två stycken till min kille rakt och tredelat och han föredrar det tredelade. Du kan även ställa dig frågan om du verkligen måste ha bett, det är många som rider bettlöst och det fungerar ju lika bra och du slipper oroa dig för tandskador. Ha aldrig en nosgrimma vars funktion är att dra ihop munnen på din ponny, gapar dem är det för en anledning. 

Täcke beror helt och hållet på hästen också. Jag som har shetlandsponny har i princip aldrig täcke på min även om de inte får fri tillgång i hagen. Men har du en tunnpälsad arab och inte har fri tillgång till grovfoder kanske det behövs? En tjock häst har dessutom ett fettlager som håller dem varmare än en häst som inte har så mycket underhudsfett. 

Hoppas att du blev lite klokare! Sedan kan jag säga att jag aldrig tror att man blir riktigt färdiglärd för att skaffa en egen ponny. Jag brukar ta min kära mor som exempel, hon har haft häst i 30 år och hon frågar fortfarande om saker "Är denna sadelgjorden för kort?" "Vill du hjälpa mig att kolla på detta bettet." Och det är väl egentligen grunden i det hela, acceptera att du inte vet och ta reda på det! Precis som du gör nu, fast sen när du har en egen ponny är det alltid enklare att fråga någon irl som du litar på så blir det enklare och snabbare svar och personen kan visa också. 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
2014-04-06 08:33
#2

Det viktigaste när man skaffar egen ponny är inte hur man rider eller hur länge man har ridit. Viktigare är om man kan sköta en ponny. Försök komma i komtakt med någon som har egen häst och be om att få hjälpa till med det mesta som inte har med själva ridningen att göra. Sen är det bra om man den första tiden står i ett större stall där man kan få hjälp occh råd av andra hur man sköter sin ponny. Jag tycker att din tråd är bra men några filmer eller bilder på hur du rider behöver du inte lägga upp. Då är det i så fall bättre att lägga upp filmer och bilder på hur du sadlar,hanterar ponnyn,lägger täcke,visiterar,osv. LYCKA TILL med din dröm.

ryttarjossan
2014-04-06 10:37
#3

#1 Tack så hemskt mycket! :) 

#2 Tack du också så hemskt mycket! :)

Alla som tar sig tid och hjälpa uppskattar jag verkligen.

PogoPedagog
2014-04-06 11:24
#4

Sedan är det bra om man har koll på de återkommande rutinerna. Man bör läsa in sig på hur ofta man ska sko, vaccinera, kolla tänderna och liknande. Det är även en del att tänka på när man köper häst med att fixa med papprena kring ägarbytet och eventuella licenser.

ryttarjossan
2014-04-06 12:23
#5

#4 Jo det stämmer. Tack! :)

ryttarjossan
2014-04-06 12:39
#6

Här kommer ytterligare lite frågor som jag hoppas att få svar på 🙂

  1. Har hört att slowfeeding är det bästa när det gäller utfodring, så vill höra lite vad ni tycker om det. Då behöver hästen inte stressa i sig maten som kan leda till magsår, stämmer det? Om man köper en häst som inte använt slowfeeding tidigare, kan man byta då utan att det blir problem med matsmältningen? Är slowfeeding ett bra alternativ om man har en ponny som regelbundet tränas och ibland tävlas?
  2. Har läst att om man äger en ponny som tränas regelbundet ska om dagarna gå i hagen och stå inne på natten? Stämmer?
  3. Jag har ett problem och det är ju dock att mina föräldrar är helt okunniga inom ridsporten. Dock kan man ju lära dem en del. Dem ska iallafall kunna maten och rutinerna, visitering, leda hästen och läsa på om hästens anatomi osv. Vad tycker ni är viktigt att okunniga föräldrar bör lära sig inför ett hästköp?

Tack på förhand :)

Annons:
Caroline L
2014-04-06 13:05
#7

Enligt mig egen åsikt så är man redo för egen häst först när man är mogen nog att förstå innebörden med fullt ansvar över en häst med allt vad det innebär. Du är ju så pass ung så huvudansvaret för hästens välmående hamnar på dina föräldrar. Även om dom är okunniga så tar dom ansvaret, eftersom du inte är myndig. Men det är klart att du kan ansvara och sköta om hästen men det ligger fortfarande på dina föräldrar.

Jag säger också att hur duktig man är på att rida är inte det viktigaste utan det jag anser vara viktigt är att man är påläst om hästens anatomi, sjukdomar, skador, hur man tillgodoser hästens välmående, hur man beter sig och hanterar hästen m.m allmän hästskötsel.

1. Funktionen med slowfeeding är att länga ättiden och det kan man ge till vilken häst som helst. Hästar som slänger i sig maten alt får en mindre giva grovfoder som man vill förlänga ättiden på kan fungera bra på slowfeeding. Det blir inga problem med matsmältningen om du byter till det. Det handlar bara om att näta in grovfodret så hästen får pilla mera, så det påverkar inte träning eller tävling.

2. Nej det stämmer inte. Hur man håller sin häst är upp till ägaren. Man kan ha en häst installad vilket betyder box nattetid och hage dagtid (timmarna kan variera) eller ha sin häst på lösdrift där den är ute hela tiden. Inget är sämre än det andra, men det kan vara individuellt på hästen vad den trivs med. Tävling och träning påverkar inte huruvida hästen skall stå i stall eller på lösdrift.

3. Föräldrarna bör vara medvetna om ansvaret och kunna se till så att hästens välmående tillgodoses. Jag tycker även att dom skall kunna se och avgöra om hästen är skadad/sjuk och ha telefonnummer till både veterinär och hovslagare. Det är även bra att ni gemensamt skriver upp när hästen ska vaccineras och få sina tänder kollade. Hoppas jag fick med allt nu

Tillägg: Alla juridiska delar med kontraktskrivning och hur försäkringsbolaget fungerar vid ev. skada osv.


ryttarjossan
2014-04-06 14:32
#8

#7 Tack så mycket! 😃 Och jag håller helt med om punkt 3.

PogoPedagog
2014-04-06 15:30
#9

Angående stall och utevistelse så är det viktiga att hagen är tillräckligt stor för att hästen ska kunna röra sig i alla gångarter. Sedan väljer man som sagt var själv om man vill ha hästen i box eller i lösdrift. 

Personligen tycker jag att det känns logiskt att en häst som kan röra sig fritt så stor del av dagen som bara är möjligt mår bättre än en häst som bara kan ta två steg åt varje håll en stor del av dagen. En häst sover ju inte en sammanhängande lång period som människor och man kan därför inte tänka att de ska ligga i sin box och sova gott hela natten.

Facie
2014-04-06 15:49
#10

Tycker det är jättebra att du är sugen på att veta mer, väldigt bra! Jag tycker du ska hitta en duktigt erfaren vuxen som du kan hjälpa dig med att välja bett, foder osv samt coacha dig igenom hästägandet. Det är väldigt viktigat att någon riktigt duktig man kan lita på utifall man är osäker om något. 

Ett bra tips är dock på att alltid vara uppmärksam på din häst Börjar den bli tjock? = mer mat, slänger med huvudet eller är svår att få stopp på = fel bett osv

Försök att alltid se din häst och dess egenskaper, då något är annorlunda än vanligt eller något inte känns bra, fråga och prova dig fram!

Pretty wise //

ryttarjossan
2014-05-25 12:13
#11

Tack alla för er hjälp! :)

ryttarjossan
2014-05-25 12:17
#12

Nu en ny fråga: Jag jobbar på en bättre sits, undrar därför om ni kan några övningar (både på häst och mark) som man kan göra för att bli bättre på sin sits och få bättre kroppskontroll/balans? :)

Tack på förhand! ❤️

[Smári-Alva]
2014-05-25 18:00
#13

#12 fattar inte riktigt frågan, vad exakt är fel på din sits? Sitter du snedt? Skumpar mycket? Sitter på bakvalv, framvalv?

Annons:
Gladflicka
2014-05-26 09:15
#14

#6 tycker du fått bra tips i tråden men vill ändå att du ska tänka två gånger innan du sätter upp ett hö nät då det blir en onaturlig rörelse för hästen att äta så vilket KAN leda till en spänd och stel häst. :)

ryttarjossan
2014-06-04 21:50
#15

#13 Ibland händer alla saker du skrev, då och då, men vill såklart undvika det så behöver tips :)

#14 Okej, absolut det ska jag göra :)

Upp till toppen
Annons: