Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2438 ggr
Pelzi
2014-04-05 19:51

Barbackagjord?

Vad tycker ni om barbacka gjord?   Era egna erfarenheter om den?

Har en sån när jag rider i skogen och under har jag en tjock westernpadd, tycker det är jätte skönt att sitta och man kan ta stöd i stigbyglarna om det behövs. Dom flesta hästar jag ridit med barbackagjord har tyckt om det bättre än sadel faktist :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
[Smári-Alva]
2014-04-05 22:00
#1

Den funkar inte på min häst om du menar den från hööks. Det glider bak och jag hamnar på rumpan för har har så kort rygg

Boschkis
2014-04-06 10:26
#2

Gillar inte barbackagjordar av något slag. Varken med stigbyglar eller om det bara är ett mjukare säte. Men det beror nog mest för att jag vill rida helt barbacka om jag skall rida barbacka. Möjligen att jag kan sitta på ett täcke om det är vinter och kallt.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Praefatio
2014-04-06 17:55
#3

Babackagjord a'la Hööks är inte bra. Det blir ett väldigt punkttryck på hästens rygg så fort du tar minsta lilla stöd i stigbyglarna.

Uss
2014-04-07 09:55
#4

Gjorden är också lite "i vägen" för sitsen, upplever vi.

Pelzi
2014-04-07 10:23
#5

#3 kan inte  bli speciellt mycket punkttryck om man har en 5 cm tjock western padd  under barbacka gjorden, men om man bara har schabrak eller inget alls då blir det mycket punkt tryck.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gronstedt
2014-04-07 10:41
#6

Padd eller schabrak fördelar trycket i mycket liten utsträckning, det är först när man har styva paneler det egentligen blir någon vidare fördelning. Man kan enkelt prova detta själv genom att ställa något ltet och tungt, som en mortel, på sitt eget lår utan padd, med padd och med en bräda emellan. Det är inte jättestor skillnad med och utan padd, men med en bräda fördelas trycket.

Annons:
Praefatio
2014-04-07 14:34
#7

#5 En westernpadd fördelar inte trycket så jag förstår inte riktigt hur du menar.

imsuchadiva
2014-04-08 11:26
#8

Jag skulle aldrig använda en barbackagjord. Just pga av att tryckpunken blir liten och alltså inte tillräckligt fördelad.

Underbarn
2014-04-09 19:45
#9

Rider hellre utan någonting :) men tycker det är drygt att trava barbacka så jag rider mest barbacka om vi bara ska skritta. Helst har jag ett schabrak under för det blir så smutsigt och stickigt under rumpan och ridbyxorna nöts ut. Min ponny är så bred och mjuk och skön! :) lite rund om magen så man sitter någorlunda stabilt faktiskt haha

Sighouse
2014-04-12 07:45
#10

Jag red min häst med en sådan i mer än ett års tid innan jag köpte honom eftersom ägaren inte orkade köpa någon sadel till honom. Red utan schabrak och i alla gångarter i skogen och på banan. Tyckte man hamnade lite i stolsits om man inte satte sig lite längre fram men då skavde gjorden mot låren istället. Å andra sidan var det varmt och skönt på vintern och det kändes säkrare än helt barbacka när man red i galopp i skogen eftersom min häst har en förmåga att tvärnita ibland för att skydda mig mot otäcka stenar eller plastpåsar. Jag har inte märkt av att han fått några men av punkttrycket och han är dessutom genomgången av naprapat något år efter att jag slutade rida med gjorden dagligen. Men det kan säkert vara olika från häst till häst. Min häst är ett stort kallblod och jag väger 50 kg.

Upp till toppen
Annons: