Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 840 ggr
BrittaD
2014-04-05 17:27

Bästa sadeln för ryttaren eller för hästen?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Praefatio
2014-04-05 17:44
#1

Intressant. Synd att man inte fick veta mer: hur mycket bättre var luft för hästarna? Hur mycket bättre var ull för människorna? Utan att få de frågorna besvarade kan man ju inte dra några slutsatser. Är det extremt stor skillnad för hästarna är det ju verkligen någonting man vill ta hänsyn till, men om skillnaden var hyfsat liten och egentligen inte störde så mycket ens på lång sikt spelar det ju mindre roll att det ena var lite, lite bättre.

Har själv ridit i riktigt dåliga sadlar och vet vad det kan göra med en ryttarrygg. Min första häst fick med en sadel vid köpet där min svank var helt förstörd efter bara 30 minuter på hästryggen.

BrittaD
2014-04-05 18:16
#2

Du får gå vidare och kolla originalundersökningen

http://www.dundee.ac.uk/main/news/2014/article/what-sgoodforthehorseisn

och kanske ännu längre för att skaffa fram hela artikeln

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Praefatio
2014-04-05 18:23
#3

Ah, den länken missade min mobiltelefon! Tackar!

majaliten
2014-04-05 18:54
#4

Och att alla hästar påverkas olika av omika stoppningar på sadlar de va mycket som saknades i studien så nej den tycker jag var ur usel

Zaphix
2014-04-06 00:12
#5

Jag tror inte på luftstoppat egentligen, blir hårt. Ull blir mjukare.

Dessutom så tror jag heller inte att det är nuttigt för hästen med en sadel där ryttaren inte känner sig bekväm. I en obekväm sadel rider man inte så bra, inte bra för hästen det heller. Lika viktigt att sadeln passar ryttaren som hästen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

IsaFalk
2014-04-06 11:56
#6

Om luftstoppat är bättre för hästen tycker jag absolut man ska välja de! Vi har all skyldighet att göra de så bra för hästen som möjligt, inte oss själv, dom ber inte oss att sitta o rida o slita på deras ryggar, det är vårat insiativ, självklart ska man välja de bästa alternativet för hästen.

Annons:
majaliten
2014-04-06 16:44
#7

Men hur kan en sadel som är bra för hästen men dålig förtreten va bra för hästen om den gör ryttarens prestation det gör de sannerligen inte bättre och en sadel som är bra för ryttaren men inte hästen försämrar fortfarande bådas prestationer . En sadel ska passa båda. Och de hade bara med en häst i studien snacka om att generalisera varje individ . Usel studie och alla ryttare har olika förutsättningar . Men jag väljer häldre något som är bättre för hästen en för mig men för att hästen skall få va ostörd måste ryttaren sitta bra och inte störa så angående sadlar aka de passa båda

Upp till toppen
Annons: