Annons:
Etikettövrigt
Läst 647 ggr
mermaidVSsailor
2014-04-04 15:20

Foderhäst

Hej. Jag är en tjej på 15 år som började rida när jag var sju, med några uppehåll. Jag har alltid drömt om en egen häst och nu är drömmen så fruktansvärt stark så jag vet nästan inte vad jag ska ta mig till xD

Tiden har jag, men det är pengarna som är problemet. Har räknat ut att det kostar ca 5000 kr i månaden att ha häst, om man inte räknar med hästen och tillbehören, tex. sadel. Funderar på att foderhäst kanske hade varit något istället…? Någon som vet ungefär hur mycket det kostar, och hur det är osv :)

Put your guns away it´s teatime

Annons:
examynia
2014-04-04 15:25
#1

ja de kostar ju lika mycket som att ha en egen förutom inköpet då.å eventuell försäkring 

när jag hade foderhäst kostade den hästen 2000 kr i månaden, försäkringen stod ägaren för å pappa avr snäll å betalade bensinen som blev ca 1500 kr i månaden då stallet låg 1,5 mil hemifrån..hade billig stallhyra på bara 400 kr så därför kostade de inte så mycket) å sen när jag köpte honom så blev de ju lite dyrare, dels inköpet + att jag fick betala försäkringen själv. så med foderhäst har man ju hästen som sin egen helt å hållet å får betala allt med de.

den jag hade blev sjuk en gång å då fick jag stå för självrisken till veterinären osv. så¨sånt få rman ju åxå räkna med.

stallhyra

foder

skoning

veterinärer, vaccin,tänder, avmaskning

om nån utrustning går sönder

om man ska ha tränare osv

andra oförutsedda utgifter som kan tillkomma.

sen kan man säkert hitta foderhäst där ägaren står för mer kostnanden men kostar annars som att ha en egen varje månad

mermaidVSsailor
2014-04-04 15:31
#2

Okej. Ska verkligen försöka hitta en foderhäst :) Vill dock inte belasta mina föräldrar med alla kostnader, så jag får väl skaffa något jobb eller något xD Hoppas verkligen att jag fixar att lösa det här.

Put your guns away it´s teatime

examynia
2014-04-04 15:34
#3

jag håller tummarna.. men verkar som att mycket hänger på hur pass billig stallhyra man får tag på..hade 400 kr i förra stallet som hjödes till 650 på 7 år.. nu har jag 1800 men då är de helinackordering så betalar bara kraftfoder å skoning å vet själv

jag körde runt min häst i stortsett själv på mitt studiebidrag på 2500 i månaden när jag skaffade första foderhästen:P

mermaidVSsailor
2014-04-04 17:16
#4

Hur är det med medryttarhäst då ? Vad är skillnaden på det och foderhäst ?

Put your guns away it´s teatime

Gronstedt
2014-04-04 17:42
#5

#4: En medryttarhäst står kvar hos sin ägare och du har den de dagar ni kommer överens om. En foderhäst har du som din egen hela tiden.

mermaidVSsailor
2014-04-04 18:32
#6

Då hade kanske medryttarhäst varit någonting för mig … Det lär man ju sig också mycket av :) Min mamma tyckte i alla fall att det lät som en bra idé. Men är det billigare än en foderhäst ???

Put your guns away it´s teatime

Annons:
Gronstedt
2014-04-04 18:36
#7

#6: Vad det kostar bero helt på vad du och ägaren kommer överens om. Det kan vara allt från helt gratis till att du sköter vissa stallsysslor till att betalar alla kostnader för hästen på dina dagar. Men det brukar i alla fall bli billigare än foderhäst, för en foderhäst har du ju alla kostnader för alla dagar.

mermaidVSsailor
2014-04-04 19:37
#8

Okej, det låter ju bra :) Då är det väl bara att spinna vidare på det och börja leta annonser ;)

Put your guns away it´s teatime

Upp till toppen
Annons: