Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1071 ggr
KnutKrut
4/2/14, 7:03 PM

Hovslagare och tidsuppfattning

Jag har haft en punktlig hovslagare i flera år. En sån man kan ställa klockan efter, men i gengäld ville han inte vänta utan man skulle vara redo med torr, ren och kratsad häst i rensopad stallgång.

Nu har han flyttat och nya hovslagaren är jätteduktig, skor mycket bättre än den gamle, men fullkomligt opålitlig när det gäller tider. Bara en enda gång har han kommit någorlunda i tid. I går skulle han komma klockan 4, men dök inte upp. Då var mina hästar rena och hagen torr så de fick stå kvar i hagen, men ändå. Jag väntade. Klockan åtta först hörde han av sig och sa att han kunde komma om ett tag, men jag ska upp tidigt på morgonen och har barn som ska sova så jag tackade nej. Fick då en tid i dag vid tvåtiden. Skyndade som en dåre för att hinna och hästarna hade rullat sig och fick komma in för att bli rena. För mig är tvåtiden mellan halv två och halv tre. Efter halv tre börjar det bli tretiden istället. Men en hel timmes marginal har man ju om man ska komma vid tvåtiden. Klockan halv fyra messade jag, men har fortfarande inte fått något svar. Så på min lediga halvdag har jag bara varit hemma och väntat istället för att hitta på något.

Jag har förstått att det är ganska vanligt med hovslagare som inte håller tider. Hur gör ni andra som har tidsmässigt opålitliga hovslagare? Står ni i stallet med häst i box och väntar och väntar?

Annons:
Cahira
4/2/14, 7:07 PM
#1

Vår hovvårdare (barfotahästar) är nästan alltid sen, men hon är noga för hästens skull så det är lite förväntat att tiderna drar över ibland ifall hon verkar en strulig häst tidigare på dagen. Hon var här två timmar hos oss sist för att åsnan var osamarbetsvillig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Perly
4/2/14, 7:08 PM
#2

Känner att jag har haft tur med hovslagare när jag hade häst fram till för något år sedan, han tog själv in hästarna när han kom så det var aldrig några problem, lämnade pengarna i sadelkammaren om det inte fanns någon hemma som kunde lämna

Alltid Oavsett

KnutKrut
4/2/14, 7:28 PM
#3

#1 Att något händer så att man blir sen är helt ok, men då vill jag veta det. Om jag har en tid vid tvåtiden bör han ju iallafall ha för avsikt att åka från kunden innan senast klockan två. Så innan dess vet han ju att han kommer att bli sen. Det går väl lätt att messa så att jag vet. Det är inte det sena jag först och främst är irriterad på utan att inte veta. Hade jag fått meddelande klockan tre att min tid fick ställas in så kunde jag ju gjort något annat och framförallt kunnat slippa vänta i onödan.

PogoPedagog
4/2/14, 8:16 PM
#4

Om du gillar hovslagaren i övrigt föreslår jag att du helt enkelt talar upprikstigt med honom. Säg att du tycker han gör en jättebra jobb men att du måste få veta när han kommer eller om han blir försenad. Alternativet är väl att ni gör upp om att hästen finns någorlunda lättillgänglig och hovslagaren hämtar den själv i box/hage.

Kan han inte gå med på att höra av sig angående tider är det väl bara att byta om du inte står ut med det.

Annette
4/2/14, 9:01 PM
#5

Min hovslagare är toppen och kommer oftast minst 15 min före utsatt tid.

Peppe
4/2/14, 10:36 PM
#6

Min hovslagare brukar också komma i tid, ibland är han för tidig och är inte jag där då så kan han hämta hästen själv i hagen och börja. Har haft honom i 8 år.

Skulle hovslagaren utebli så väntar jag så länge jag orkar och hinner, om jag ska mocka osv så gör jag det medan jag väntar. Är jag klar så åker jag hem utan att meddela hovslagaren. Skulle hovslagaren dyka upp efter det och jag då inte är där så får han skylla sig själv, då får han vända i dörren och åka igen. Sen hade jag ringt någon annan. Själv göra, själv ha. Jag ger tillbaka med samma mynt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Sarah
4/8/14, 1:47 PM
#7

Oförskämt och jag hade blivit galen och slutat använda den hovslagaren direkt.

Aribigga
4/8/14, 6:31 PM
#8

Jag hade en hovslagare som kom i tid, när hon kom ihåg att vi hade bokat tid, och om hon inte var sjuk eller ett barn hade trillat av på lektionen eller en häst hade kolik eller att det var för kallt. 

Hon uteblev från fler bokningar än hon kom och trots att hon var duktig och mycket trevlig så stod jag inte ut efter ett tag och bytte hovslagare.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Caroline L
4/8/14, 6:41 PM
#9

Min första hovslagare bodde på gården så där behövde jag inte riktigt göra något. Han kände min häst och föredrog oftast att sko på kvällen när jag inte är där. Så där fungerade det bra.

Min andra hovslagare var alltid för tidig och det ställde till det för mig ibland. Minns en gång när han skulle komma kl 9 på morgonen och dök upp strax innan halv 9. Jag var ju som tur var där, fast långt ute i beteshagen så jag fick stressa med att hämta in min häst + en häst till och inte hade jag hunnit förbereda med att kratsa hovar eller soppa stallgången. Varpå jag blev utskälld för att inte ha gjort iordning hovarna på henne. Men han var ju över en halvtimme tidig än uttalad tid då är det väll inte riktigt läge för att skälla ut


KnutKrut
4/8/14, 8:08 PM
#10

Har också haft en tidig hovslagare med löjligt höga krav på hur iordning hästen skulle vara (lindade ben, flätad svans osv) och h*n skällde ut mig efter noter en gång när h*n var jättetidig och hästen stått ute 10 minuter i lätt duggregn. Sen bytte jag! Men här är det ganska ont om utbildade hovslagare och ibland är det kö eller att det ställs höga krav som kan vara svåra att leva upp till. Har t.ex. inte uppvärmt utrymme att sko i och har ingen transport för att köra hem till hovslagaren Men jag ska försöka boka en tid igen samtidigt som jag letar efter en ny och förhoppningsvis både duktig och pålitlig hovslagare. För den jag bokade in förra veckan har fortfarande inte hört av sig. Kanske dyker h*n upp i morgon, om vi på något sätt missuppfattat varandra, men eftersom jag messat två gånger utan att få svar så är det väl inte så troligt. Tycker att det är lite konstigt att man inte alls är rädd om sina kunder eller sitt rykte.

Chestnut
4/8/14, 8:19 PM
#11

Har haft samma hovslagare nästan lika länge som jag har varit hästägare. Hon är underbar, alltid i tid eller bara några min sen. Någon gång blev hon 20-25 min sen men ringde då och meddelade det. Skor toppen och fixar utan problem våra två gamlingar själv och kan hämta dem i hagen om så krävs, är lite mer skeptisk mot hästarna vi inte haft så länge (vilket jag förstår fullständigt då dem är lite "oroliga" av sig båda två). Har inga direkta krav mer än att leriga ben med blöt lera ska vara avtorkade och att en sopkvast ska finnas tillgänglig samt att kratsade hovar och avtagna utetäcken är uppskattat.

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
4/8/14, 9:02 PM
#12

Min hovslagare har aldrig uttalat några krav eller ens önskemål… mina hästar är ibland både leriga och blöta… och jag brukar aldrig kratsa hovarna heller. Klart jag borstar benen om jag hinner men blir det inte av är det inte hela världen. Och som sagt går han och hämtar hästen i hagen om han skulle vara där före mig.

Utbildad och jäkligt bra, har jobbat som klinikhovslagare och har skott hästar i 30 år. Lugn och trevlig och van vid unghästar. Något som också är värdefullt är att han tävlat hoppning och fälttävlan en hel del och vet hur viktigt det är för prestationen med bra hovar. Inbillar mig att det gör honom extra noggrann 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
4/8/14, 9:46 PM
#13

Jag blir misstänksam på hovslagarens kompetens om hen ständigt kommer i tid, i min hemstad så kom alla bra hovslagare sent. Trist, men stämde rätt bra.

Nu har jag en hovslagare som är både bra på att sko och att komma i tid, var misstänksam i början. Men det som lugnade mig var när jag försökte få ut honom för att sätta på snösulor och han sa att han hade svårt att byta skotider.

Kändes skönt, då var han inte för bra för att vara sann i alla fall.

Avbokade faktiskt en hovslagare pga. att han verkade för bra för att vara sann. Ringde upp när han såg att jag ringt, hade en massa utbildningar, kunde sko på en söndag, for 8 mil för att sko en häst, var rätt så billig o.s.v. Jag blev misstänksam och avbokade honom redan innan första skoningen.

Vilket var bra, för han var en erkänt dålig hovslagare visade det sig.

Jag har flyttat runt endel och fått byta hovslagare mycket, så fått min beskärda del av dåliga hovslagare som passat tiderna bra.

Är riktigt jobbigt att komma till en helt ny stad med hästen där man har noll kontakter i hästvärlden och behöva hitta en hovslagare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Uss
4/9/14, 3:48 PM
#14

Vi har haft en hovis som aldrig kom i tid och efter ett antal gånger så började jag vänta minst till utsatt tid innan jag hämtade hästarna i hagen. De fick sedan gå i en mycket liten grushage tills hovis kom. Den hovisen var klart irriterad över allt möjligt som gällde arbetssituationen, men eftersom stallmiljön var urusel (inte för hovis, men för hästarna - varmt och dåligt ventilerat) så prioriterade jag att hästarna skulle få vara ute så mycket som möjligt och inte stå inne hela dagen och vänta på hovis… Jag kan förstå att det kan uppstå förseningar i arbetet och att man kanske inte kan gå ifrån för att meddela det med en gång, men när ursäkterna inte ligger mer på det personliga planet blir jag irriterad om inte hovis hör av sig i tid!

Upp till toppen
Annons: