Annons:
Etikettridning
Läst 1011 ggr
TheAlmab
4/2/14, 5:55 PM

Foderhäst?

Hej! Jag har så länge jag kunnat minnas velat ha en häst och nu har jag och mamma kommit fram till att det är bäst att ha en på foder ett tag för att pröva hur det känns att ha egen häst och om det är ett ansvar jag är beredd att ta. Problemet är att varken mamma, pappa eller någon annan i släkten har någon speciell hästvana. Har ridit i 6 (snart 7) år och känner att jag iallafall är redo att testa foderhäst (om så bara över sommarn) Är en så kallad helgfodervärd på ridskolan åt en D-ponny vilket innebär att man får rida hästen och ta hand om den en dag varje vecka. Är 13 år och har tagit grönt kort för inte så länge sen. Har/har ni haft foderhäst och hur gjorde ni när ni skaffade foderhäst? och vad ska jag tänka på?

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
axa
4/2/14, 5:59 PM
#1

följer

fridooow99
4/2/14, 8:07 PM
#2

det jag gorde var att jag frågade i massa stall om jag fick hjälpa till och då får man fixa mat ta in och ut ur hagen ryckta mocka och allt sånt det är ett bar sätt att visa att man är mogen att ta hand om ett egen häst och det är bra för då känner man på vilket ansvar det är samtidigt som man lär sig massor

jackuese
4/2/14, 10:47 PM
#3

Jag har haft 4 foderhästar, nu kommer en ny om ca 2 veckor.  Jag kolla på blocket och hästnet. Kontaktar dom om jag tycker annonsen är bra. Kollar upp hovslagare och stallhyra, hö osv. Och sedan åker och årovrider. Om det känns rätt åker jag och hämtar. Den här gången så har mamma en kompis som inte har tid för sin häst. Den står hos sin mamma 20mil bort för hon har varken tid eller råd. Nu ska jag hämta henne rida in osv. Vi delar faktist på alla kostnader så du kan ju fråga ägarna om dom skulle kunna änka sig att dom betalar något. Min häst hon är min. Men ägaren står på papper och hon delar priserna. Det är super om du tar en sommarponny först så kan du bevisa själv. Jag är 14 själv och ridit i 8år. Mina föräldrar har ingen häst vana. Det är bara dom som betalar. Hahah!

jackuese
4/2/14, 10:49 PM
#4

Tänk på att när du provrider så minsta lilla täcken på att du inte klarar av hästen så provrider du en ny. För mo du inte klarar av den så kommer du bli ointresserad av att rida. :)

liljegren
4/3/14, 9:33 AM
#5

Försök att hitta en medryttarhäst först? Då kommer du överrens med hästägaren om vad du har för ansvar på dina dagar och det kan vara ett bra steg innan man blir fodervärd :)

Upp till toppen
Annons: