Annons:
Etikettfoder
Läst 7023 ggr
[mitzylinnea]
3/30/14, 9:40 PM

Häst som äter jord?

Hej! Min medryttarhäst har börjat äta jord. Jag har pratat med ägaren och vi har kommit fram till att han kanske behöver några mineraler? Vi har märkt de genom att vi har börjat stå ute och gör i ordning honom och då brukar han slicka lite då och då på backen. Sen så var de en häst i veckan som p.g.a en olycka blev tvungen att akutavlivas, då har ja sett lite blod på ena sidan av läppen.Så då antar ja att han även har varit där och ätit blodjord… (ingaa mängder blod, men bara så att de blir lite färg. Och de syns tydligt för han är en cremello) Alltså så undrar jag om någon vet hur vi ska göra? Vilka mineraler behövs? Nån som kan rekommendera nått? Han är en 5 årig quarter vallack om de är till hjälp… Tack på förhand :)

Annons:
Praefatio
3/30/14, 9:42 PM
#1

Omöjligt att hjälpa utan att veta vad han får för mat nu, och väldigt svårt utan att veta hur grovfoderanalysen ser ut.

Facie
3/30/14, 11:12 PM
#2

Du får akta dig så han inte äter för mycket.. De kan orsaka kolik, helst om de är sand i jorden.
Har han tillräckligt att göra i hagen? Han kanske är uttråkad.

Pretty wise //

LeJ
3/30/14, 11:26 PM
#3

Jag hade gett hästen loppfrön så han inte får kolik.

[mitzylinnea]
3/31/14, 9:20 AM
#4

Han leker ofta med en hagkompis. Han får för tillfälle ingen mat, ja förutom höensilage. Tror inte att de finns analys på den. Som sagt är jag medryttare och försöker hjälpa ägaren. Så ja kan inte ordna allt på stört. Ja måste prata med henne oxå. Hon har oxå frågat på facebook. Anledningen till att han inte får mat nu är för att han går lugnt 3-4 dagar i veckan och om vi ger han kraft pellets så blir han lite för pigg. O ingen disskusion om övrig mat nu, vi vill bara veta vad vi kan testa att ge honom så att han slutar äta jord :) De finns inge gräs eller rötter heller som han kanske vill åt, de är bara jord…

Peppe
3/31/14, 9:43 AM
#5

Men alltså maten är ju högst relevant måste du förstå.

1. Hästen kanske äter jord för att den får för lite grovfoder (hösilage)

2. Beroende på vad fodret innehåller och hur mycket så avgör ju det hur mycket mineraler och vilka ni ska ge! Ingen på denna jord kan ge er svar på er fråga utan en analys och foderstat!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

camilla69
3/31/14, 10:38 AM
#6

Om de går på ren jord utan något annat i hagen såsom grässtrån, träd, buskar och annat att pilla med så kanske det bara handlar om sysselsättning när hö/hösilaget är slut.
Förläng ättiden/sysselsättningen genom att lägga in grenar och granar om ni inte kan ge mer grovfoder av någon sort så kanske det hjälper ?

Annons:
Uss
4/1/14, 10:02 AM
#7

Småmaskiga hönät som förlänger ättiden? Tror också att han behöver mer grovfoder (ensilage ÄR mat för hästar ;D ) Fast min häst äälskar viss jord, i skogen under tjock mossa, han kan tvärstanna för att ta en tugga rätt ner i marken under mossan 0_0 och han har alltid tillgång till något annat, mer gräsaktigt att tugga på (gräs/gammalt gräs, halm, sly och - om han är inne - ensilage)

Alex
4/1/14, 12:30 PM
#8

Får hästen några mineraler nu? Utöver att öka grovfodergivan, som redan nämnts kan nog mineraltillskott vara lämpligt. Även om det alltid är bäst (och billigast) att kolla vad hästen får i sig och ge tillskott utefter det så finns det ju alltid färdigsammansatta mineraler att ge, vilket väl jag skulle påstå är bättre än inget. Det är väldigt sällan en häst får i sig de mineraler den behöver av grovfoder och kraftfoder.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[mitzylinnea]
4/1/14, 9:20 PM
#9

Kanske skulle ha skrivit att han går på lösdrift med fri tillgång på hösilage eftersom att sååå många går igång på att han ska ha mer. Han får inte några mineraler nu. Men de ska ju såklart ordnas om de är de han behöver. Sen är de fortfarande inte min häst så ni behöver inte dumförklara mig… Vi håller ju och försöker lösa problemet, söker hjälp och ska ju ordna de till han.. Kändes som att jag blev dumförklarad… 

Han brukar äta jord lite här och där, inte så mycket åt gången. Men tillräckligt för att jag och ägaren har lagt märke till de och vi vill åtgärda de innan har får kolik och så att vi vet att våran häst mår bra. Jag återkommer om vad vi köpte och hur de har gått! Tack för svaren! :)

Alex
4/1/14, 9:23 PM
#10

#9 Jag tror inte det är någon som varit ute efter att dumförklara dig, utan bara att hjälpa till i all välmening. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[mitzylinnea]
4/1/14, 9:26 PM
#11

Men jag fick en sån känsla och de känns helt enkelt inte bra och då vill jag berätta de så att man kanske får chans att förklara bättre än att ja ska sätta mig och sura själv, förstår oxå att dom vill hjälpa. och P.s Använd smileysar gott folk! Såå mycket lättare att förstå er när ja inte kan se er och läsa de riktiga kroppspråket 😎😃

Uss
4/2/14, 3:08 PM
#12

#11 Brist på grovfoder/mineraler är en VANLIG anledning till jordätning, det är nog därför du fått många svar om det. Men jag kom på en sak till; om den inte brukar äta jord och börjat med det nu när det börjat grönska igen så sakteliga, så kan det vara så enkelt som att den vill komma åt alla goda rötter som nu börjar spira. Våra hästar står och krafsar med hovarna och ser ut att bita ner i jorden, men det är rötterna de vill åt.

Upp till toppen
Annons: