Annons:
Etikettövrigt
Läst 553 ggr
ilovemyhorse00
2014-03-28 20:34

För stor för honom?

Hej jag har tänkt att köpa en maxad D-ponny men undrar om jag är för stor för honom ?

Jag är 169 cm och väger ganska mycket men går ner hela tiden nu märker jag.

Jag rider nu en maxad C-ponny några gånger i veckan som jag vet är för liten för mig men det går ju bra ändå :)

Vad tycker ni ?

Annons:
CaptainBunchie
2014-03-28 20:48
#1

Vad innebär ganska mycket? 60kg? 100kg? Det är stor skillnad.

Huvudsaken är att hästen kan bära upp dig, alltså kanske inte du ska satsa på en väldigt spinkig/smäcker häst utan lite mer stabilare. :)
Jag är 165cm, ca 80kg och rider maxad d-ponny (visserligen har han troligtvis växt över måttet något, men han är slutmätt som 148cm) och det är nemas problemas. Men då är han också ganska grov (troligen typ irish cob i honom, dock har han okänt ursprung).

D-ponny skulle vara rätt storlek för din längd i mitt tyckte iallafall. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

ilovemyhorse00
2014-03-28 20:53
#2

Ja jag väger väll 75-80 kg och C-ponnyn bär ju upp bra :)

Ja det blir nog bra att ha en D-ponny och sen så så han VÄLDIGT stor ut brevid storhästen som jag ochså ska köpa :)

Caroline L
2014-03-28 20:53
#3

Alltså, längd och vikt är egentligen irrelevant eftersom det som spelar roll är hur du som ryttare kan balansera upp dig i sadeln. Sitter man snett, eller har obalans så kan det nöta på hästen. Ju längre man är på en ponny kan göra det svårare att balansera sig, så det är därifrån man skall utgå tycker jag.

Men för att svara på din fråga, nej jag tycker absolut inte att du är för lång. GladVikten kan jag inte svara på eftersom du inte uppgett den.


Linneahorse12
2014-03-28 23:06
#4

Som sakt så beror det på ryttarens balans oså, men skulle nog rekommendera en storhäst eftersom du ska ha ponnyn ett tag och man växer :D

ilovemyhorse00
2014-03-29 08:13
#5

Jag ska köpa både en storhäst och en ponny och jag har ju slutat växt nu tror jag (inte växt på två år) men ja man kan ju växa lite till :/

WornOut
2014-03-29 21:33
#6

Helt irrelevant egentligen, men varför ska du köpa två hästar på samma gång?

Annons:
nora1345
2014-03-29 21:38
#7

njaa, jag är 163 och är för stor för d ponny. det har alla sagt. Så jag har kört storhäst sen 2012. Jag hade i alla fall kört storhäst. Det kör jag nu och jag är 14 bast. Hämtar en ny storhäst om 1 vecka. :) Vet inte riktigt hur gammal du är. men tänk lite, om du köper en d ponny nu och blir sedan för lång inom 1år. hur kul är det då när du inte kan rida när du är för lång.
:)

Upp till toppen
Annons: