Annons:
Etikettövrigt
Läst 2150 ggr
Praefatio
3/28/14, 4:20 PM

Småbarnsförälder med häst

Fick avliva min häst i september efter sex år som hästägare. Tanken var att rida intensivt för tränare i ett år och utvecklas som ryttare innan jag köpte nästa häst i år. Nu blev jag dock, oväntat men lyckligt, gravid i december och vårt första barn föds i september. Att det inte blir någon häst i år är jag helt på det klara om, det är lugnt! Kommer fortsätta rida en gång i veckan även som mamma.

Men målet att skaffa häst igen inom en överskådlig framtid känns plötsligt sjukt långt borta. Vi vill flytta till gård så småningom men det kommer inte ske på 5-10 år. När den dagen kommer blir det inga problem att hitta tid, för då kommer jag vara den som sköter största delen av arbetet på gården vilket kommer ge mig mycket tid hemmavid och i stallet. Men så länge vill jag egentligen inte alls vänta på en ny häst…

Är det omöjligt tidsmässigt att vara småbarnsförälder och ändå ha häst inackorderad? Ska kanske tilläggas att jag enbart kommer ha 30-40% sysselsättning efter föräldraledigheten. Kommer alltså inte jobba fulltid, men kommer å andra sidan ha större ansvar hemma och barnet kommer inte heller gå fulltid på förskola.

Funderar på hur man kan pussla med ev. medryttare, lösdrift med fullservice och liknande, men det känns ändå helt jäkla omöjligt.

Erfarenheter och tankar?

Annons:
Linnea
3/28/14, 4:43 PM
#1

Köpte två hästar samma år som jag fick barn. Hade dom visserligen hemma runt knuten men det var inga problem. Fick bara anpassa ridmängden efter hur mycket han var på dagis och så.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

viktoria91
3/28/14, 4:58 PM
#2

Klart du kan! Barnet har väl en pappa också?

Praefatio
3/28/14, 5:08 PM
#3

#1 Sant. Inser att jag kommer behöva ha bil om inte annat, hittills har jag alltid åkt kollektivt till stallet och det tar förstås väldigt mycket tid. Med bil får jag kanske en total restid på 10-15 minuter/väg, om jag dessutom kan åka på 

Problemet är bara att barnet kommer vara hos sin mormor alt. på dagis precis så mycket som jag går i skolan/jobbar, dvs 3-4 h 3-4 dagar i veckan. Inte fulltid, med andra ord.

Fadern till barnet kommer vara föräldraledig på fredagar, sedan ledig som vanligt på lördag och söndag, så fre-sön kommer det inte vara några som helst problem att slinka iväg några timmar. Det är ju liksom hela tanken, att jag ska åka iväg och rida då oavsett om det är egen häst eller lektion. Det är mån-tors som är problemet.

Känns ju dock som att det måste gå att ordna på något sätt, om man t.ex. har hästen på lösdrift med fullservice och därmed bara behöver komma och rida, och rent av kan låta hästen stå någon dag om det krisar. Medryttare en eller två dagar har jag ju alltid haft som hästägare och det har fungerat hur bra som helst. Fasiken. Kan ju inte vara omöjligt att lösa det här?!

Praefatio
3/28/14, 5:09 PM
#4

#2 Absolut har hen en far! 🙂 Det blir lite pussligt bara, en häst behöver ju tid varenda dag, och så ska mannen i huset helst ha ett par-tre kvällar i veckan åt sina hobbyer också. Och så vill vi helst hinna träffas däremellan också 😃 Faaast… vad offrar man inte för sin häst…

(Oj, vad lustigt att jag var tvungen att gå in och ändra - råkade skriva "absolut har han en far!". Första gången jag råkat könsbestämma barnet, dessutom dagen efter jag för första gången började känna på mig att det är en pojk vi ska få.)

PogoPedagog
3/28/14, 5:18 PM
#5

Vi har två hästar ihop med släkten så vi gör inet all skötsel själva men jag tycker ändå det är jäkligt stressigt att hinna med tyvärr:( Blir väldigt lite ridet. MEN det är egentligen inte barnet som tar tid utan allt annat. Vi bor i stort hus med mkt renoveringsbehov och har dåligt med pengar så vi måste göra allt själva. Jag jobbar inte/ jobbar deltid men har ändå svårt att hinna med allt.

Så barnet i sig är nog inte ett större problem för ridningen men det beror helt på hur din situation ser ut i övrigt.

Linnea
3/28/14, 5:19 PM
#6

#3 Sätt barnvagn med sovande barn bredvid ridbanan. Du lär dig ganska snabbt hur länge barnet brukar sova.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
viktoria91
3/28/14, 5:21 PM
#7

Kan inte du vara medryttare? Att ställa barnvagnen vid paddocken är också vanligt.

Praefatio
3/28/14, 5:35 PM
#8

#5 Har man ett stressigt liv i övrigt så förstår jag att det blir svårt att hinna… Det har ju inte jag nu, vilket jag är väldigt tacksam för. Hade utan att blinka kunnat skaffa mig en häst idag rent tidsmässigt men vet ju inte alls hur livet kommer utveckla sig med barn.

#6 Ja, det fungerar ju i alla fall första åren. Frågan är bara hur man gör sedan, med ett barn som sover på nätterna men bara någon timme mitt på dagen. Hm. Får fortsätta grunna.

#7 Vill inte vara medryttare mer. Provade det innan jag köpte häst, men tenderar att fästa mig oerhört mycket vid individen och må jättedåligt när jag sedan av någon anledning måste sluta. Medrytteriet passar mig helt enkelt inte riktigt som person, utan då rider jag hellre för min tränare tills jag kan köpa egen igen.

Saknar dessutom helheten med att ha häst, det är ju så mycket mer än bara skötseln och ridningen som ingår som medryttare. Hästägandet är ju en livsstil på ett helt annat sätt och jag saknar den livsstilen. Brukar säga att jag är "hästägare, tillfälligt utan häst", för det är så det känns.

Caroline L
3/28/14, 5:41 PM
#9

Det är lite svårt att styra upp det där. GladJag har själv lite samma tankar hur framtiden kommer se ut för mig med häst och barn. Har börjat spekulera men det är ju ett tag kvar, är inte riktigt redo för barn just än.

Det är ju ett alternativ att flytta hästen till ett stall eller lösdrift med fullservice, då blir ju alla grundbehov tillgodosedda. Glad Sedan finns det ju även stall som erbjuder motion och ridning av hästen, det gör till exempel det stallet jag arbetar på i Göteborg. Glad Samtidigt kan ju detta vara ett ganska dyrt alternativ tyvärr..

Men om du har en häst på fullservice, så är det ju bara ridningen du behöver klämma in någonstans. Om det är mån-tors som krisar så hade jag letat upp en medryttare som kunde ta någon/några av dom dagarna, och att hästen sedan vilar på till exempel torsdag. Och att du tar fre-sön? Glad Jag tror att jag hade försökt fixa till det på något sådant sätt.

Min mor hade häst under graviditeten och småbarnsåldern med mig och hon fixade det med stall med fullservice och en pålitlig medryttare (som hon visserligen hade haft några år redan innan). Glad


Caf_Roy
3/28/14, 6:12 PM
#10

Till att börja med, vad är det som hindrar att barnet är på dagis ett par-tre timmar mer än du jobbar ett par dagar i veckan? Eller du kanske kan smita iväg till stallet på kvällen ibland när killen kommit hem?

Helinackordering tycker jag absolut att du ska ha. Du ska aldrig behöva känna att du lämnar barnet i sticket för att du måste åka och fodra eller nåt sånt. En pålitlig medryttare låter också som en lysande idé.

Min mamma har haft en halv häst sen innan jag föddes, som fick ett eget föl samtidigt som jag kom och när jag var två införskaffades ett shettisföl till mig som vi red in tillsammans. Så sen jag föddes har vi alltid haft mellan två och tre hästar i familjen. Båda mina föräldrar jobbar (och jobbade, när de inte var föräldralediga) heltid. Det viktigaste är att hästen är trygg och snäll så du kan involvera barnet i stallivet när det inte vill sova i vagnen längre.

Vi har haft småbarn i vårat stall flera gånger, för det mesta sover barnet utanför stallet och om det vaknar går någon dit och vaggar vagnen lite tills den somnar om. Så tar du med barnet till stallet, se till att vara där när det är många i stallet som kan hålla hästen eller vagga vagnen vid behov.

Så rid på du. Har du tur blir lillen också fast i hästträsket och du har din egen lilla hästskötare om bara några år.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

viktoria91
3/28/14, 6:21 PM
#11

#10 Sen kan jag tycka att det är fel att behöva involvera andra i stallet att ta hand om ens häst/barn. Det är ju ens egna val att skaffa både barn och häst.

Praefatio
3/28/14, 6:23 PM
#12

#9 Visst är det lurigt. När jag hade häst spekulerade jag också en hel del. Just precis nu känns det faktiskt skönt att inte ha häst. Hade min Baltazar levt hade jag aldrig kunnat göra mig av med honom, så då hade jag förmodligen känt mig stressad nu och känt att det var ett jäkla pusslande jag hade framför mig. Nu har jag tid att förbereda mig, vänja mig vid föräldrarollen och sedan kunna skaffa häst när det passar.

Som sagt, lösdrift med fullservice eller med något enstaka pass i veckan känns som ett väldigt bra alternativ. Då gör det ingenting om hästen bara står en dag då och då, den får ändå mental och delvis fysisk stimulans. Att stå inackorderad med fullservice och ridning tror jag inte jag hade haft råd med faktiskt, prisskillnaden blir ju många tusenlappar… Dessutom tittar jag på raser som överlag brukar fungera väldigt bra på lösdrift. Är sugen på nordsvensk eller kallblodstravare, de brukar göra sig väldigt bra i min gren (akademiskt).

Nu har jag suttit och tänkt. Hade tänkt köpa unghäst, har utbildat några såna i mina dagar och älskar hela inridningsbiten. Då tänker jag att man kan köra något i den här stilen:

  • Måndag: Vilodag (jag "slipper" komma)

  • Tisdag: Vilodag (jag "slipper" komma)

  • Onsdag: Arbetsdag (barnet är ett par-tre timmar extra hos mormor, som ska agera dagmamma första åren)

  • Torsdag: Vilodag (jag "slipper" komma)

  • Fredag: Arbetsdag (pappa får ensamtid med barnet)

  • Lördag: Arbetsdag (pappa får ensamtid med barnet)

  • Söndag: Arbetsdag (pappa får ensamtid med barnet)

Arbetsdag kan betyda både arbete vid hand eller ridning, men det fattar ni säkert.

När hästen sedan är inriden och det är dags att utöka hästens arbetsdagar så hittar man en medryttare som först tar en av de fd. vilodagarna, sedan två. En vilodag i veckan kan hästen gott fortsätta ha, speciellt om den går på lösdrift. Innan hästen är ordentligt skolad kan man ju leta efter en glad motionsryttare som mest vill smålulla i paddocken och rida ut. Såna finns det gott om här i Göteborg!

Skulle det under någon period strula med medryttare så får väl barnet följa med i stallet ett par veckor, alternativt vara lite extra hos sina mor- och farföräldrar. Eller så får jag åka ut till stallet kvällstid när pappan är hemma.

Åh, nu när ni alla har kommit med lite input och jag fått gnugga de små grå en stund verkar det inte alls så himla omöjligt trots allt! Klart det kan gå att ha häst och småbarn samtidigt, speciellt när man har lyxen att inte arbeta fulltid. Det är kanske "bara" att hitta rätt stall, och så småningom en pålitlig medryttare.

Caroline L
3/28/14, 8:44 PM
#13

#12

Vad skönt att det börjat styra upp sig lite för dig då. Glad Även om det är en del att tänka kring. Men jag tycker absolut att häst och småbarn går ihop om man hittar dessa lösningar. Mycket beror också på vilken typ av häst man har. Hade jag vart gravid när jag hade min häst så hade jag absolut kunnat utöka antalet vilodagar. Samma gäller nästan unghästar, dom ska inte arbeta 7 gånger i veckan det första dom gör. Glad

Jag tycker det ser ut som ett bra schema du målat upp, tror absolut på att det hade kunnat fungera. Sen är ju precis som du säger utbudet på medryttare av alla typer här i Göteborg hur stort som helst haha. Glad


Annons:
PogoPedagog
3/28/14, 9:14 PM
#14

Jag måste säga att jag tycker det verkar jättesvårt att rida med barnet i vagnen. Jag har aldrig vågat mig ut på så vis och då sover ändå mitt barn nästan alltid tungt och länge. Vad gör man om barnet vaknar och har bajsat ner sig/ är vrålhungrigt? Det går ju inte på två minuter att leda in hästen igen och klä av all utrustning. Samt att man då måste leda hästen och köra barnvagnen på samma gång eller lämna en ledsen bebis helt ensam medans man går iväg med hästen. 

När barnet sedan bli lite större, över halvåret, kan man ju inte ha dem liggandes sovandes i vagnen hur som helst heller eftersom de kan resa sig upp o ramla ur om de vaknar.

Praefatio
3/28/14, 9:21 PM
#15

#14 Njä, för min del känns det knappast aktuellt att ha det lilla barnet med mig till stallet mer än i nödfall, av samma anledning som du nämner. I just nödfall kan man ju ta en barnvagnstur med hästen skrittandes för hand bredvid, förutsatt att man har en stabil häst.

Caf_Roy
3/29/14, 2:20 AM
#16

#11 I alla fall vi i mitt stall har inga problem med att hjälpa varandra. Vi ber ofta varandra om hjälp med småsaker, som att ta med ens häst om någon annan är på väg att hämta sin i samma hage, hålla ett öga på hästen när man går och hämtar något, hålla i hästen om det är något man glömt, sätta fast den bortsprungna hunden när den behagar dyka upp, hämta mobilen man kom på att man glömde när man redan suttit upp, hålla ögonen öppna efter mobilen man tappat i skogen och ibland även att hålla ett öga på barnvagnen och vicka på den om barnet vaknar. Jag vet inte vad du står i för stall, men för oss är det självklart att be om hjälp när vi behöver och hjälpas åt när vi kan. #12 Så var inte rädd för att ta med barnet till stallet! När den inte vill sitta i vagnen längre utan knalla omkring kanske det inte passar att rida just den dan barnet är med, men åk ut ändå tillsammans och borsta på och mata hästen. Kanske gå en liten promenad. Och om du inte litar tillräckligt på din unghäst finns det säkert någon rar gamling i stallet ni kan få låna till att dalta lite med. Hur ska ungen kunna bli hästbiten om den aldrig är i stallet? Jag hade varit hemma från BB i tre dagar när vi äkte till stallet första gången. Mammas sto mer eller mindre adopterade mig. Jag växte upp tillsammans med fölet och jag och shetlandsponnyn blev oskiljaktiga. Så tänk inte att du måste ha barnvakt för att rida, ta med knodden till stallet och se vad som funkar för er just då. Ni kommer säkert ha perioder när det inte funkar att du rider med barnet i stallet, men var inte rädd för att prova och prova igen. Du märker vad som funkar. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zahara
3/29/14, 8:08 AM
#17

#15ajaj inte promenera med häst och barnvagn! Gjorde en i stallet och det slutade med utslungad bebis och nertrampad barnvagn, världens snällaste häst blev skrämd!,

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Praefatio
3/30/14, 11:48 AM
#18

Nu har jag pratat med min karl som överhuvudtaget inte förstod varför jag sett det som ett problem: "Klart du ska ha häst igen så småningom, det är ju inte en tidsfråga, vi har bara inte råd att köpa en ny häst till dig just nu. Plus att du nog måste ha körkort först, så att du slipper lägga två timmar på resvägen."

Det kändes väldigt härligt att höra, att det var så självklart för honom att det låg i framtiden. Vi får se vad som händer nästa år, helt enkelt!

#17 Nej, det har du förstås rätt i. Får ändra min plan till sovande bebis i vagn utanför paddocken och tömkörning istället ;)

Suskiv
3/30/14, 1:29 PM
#19

Allt går om man vill. Jag kan ju berätta mitt liv.

Jag har fyra barn i åldern 4-10 år
Jag jobbar heltid och pendlar 3,5 mil enkel resa.
Jag har min häst 1,5 mil från hemmet. 

Jag har ett intag i veckan och helgjour var femte helg. Jag åker direkt från jobbet till stallet och kommer sen hem vid 18-tiden. Tufft, men barnen har en pappa som tur är.

Jag letar stall närmare.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Upp till toppen
Annons: