Annons:
Etikettövrigt
Läst 2951 ggr
mimmijojo
2014-03-27 20:59

Vad behövs?

Hej! Nu har vi bestämt oss för att köpa en D-ponny och vill veta hur jag ska på bästa sett förbereda mig på att få en. Till exempel… - vad som behövs inhandlas? - vad jag ska läsa på mer om? Och om ni självklart kommer på något annat så skriv det jätte gärna! Jag har läst på rätt mycket men vill känna att jag är så förbered som jag bara kan! Tack på förhand!

Annons:
Quirinia
2014-03-27 21:08
#1

"A wise man once told me" utgå ifrån att du inte behöver någonting. Om du vill rida så behöver du först och främst en sadel. Om du inte får med sadel så är det superbra att prata med en duktig sadelutprovare. Kan vara dyrare, men det är guld värt i längden när man har en passande sadel. Du vill/behöver troligen träns också. Benskydd, täcken, grimmor, schabrak ja allt det där. Sedan gäller det att bygga ihop listan. Allt kanske du inte behöver med en gång, men det kan vara super att även ha i framtiden.

Du avgör själv! Lycka till med din nya häst!

chade
2014-03-27 21:12
#2

Läs på om olika sjukdomar och skador som kan uppstå, och hur man ser efter sår osv.

Foder är bra att läsa på om, hur man gör en bra foderstat som passar hästen och om vad alla olika krafftfoder gör för hästen.

Det som ska inhandlas beror väl på vad du får med hästen också.

Men det viktigaste är väl att du har sadel, träns, grimma, grimskaft, första hjälpen låda, ryktsaker nåt täcke, schabrak och lite sånt. Sen kan man ju köpa sånt som är lite mindre nödvändigt vart eftersom

Se till att ha en buffert ifall något skulle hända hästen, spara undan en slant i månaden så att det finns att ta av ifall hästen skulle bli sjuk/skada sig!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Linnea
2014-03-28 11:20
#3

Skaffa flera bra böcker om tex hästhantering, sjukdomar mm. Om problem uppstår kan du ofta få svar från en bra bok, tex hur du ska sköta ett ytligt sår. Har du bekanta som har häst så är det självklart ett stort plus men kom ihåg att fundera själv på vad alla säger innan du gör som de säger, alla har inte rätt och det finns inte alltid rätt eller fel. Bara olika uppfattningar om hur saker ska göras.

Vad du behöver beror på hästen. Får du med sadel och träns? Passar dom bra? Rid ett tag med den gamla utrustningen om du inte genast ser att något är fel. Det är en stor omställning för hästen att flytta och byta ägare så då är det bra att nånting är som vanligt. Känn efter efterhand om det är något du vill ändra. Varför vill du ändra det? Behöver ponnyn täcke eller brukar den gå utan? Brukar den klippas på vintern? Ska den skos så försök hitta en bra hovslagare.

Du behöver inte så mycket i början, det tar sig efterhand. Man behöver inte massor av benskydd, lindor och schabrak även om man tävlar. Man behöver ju inte ha en färg för varje dag i veckan.. Jag har två sadlar och två schabrak, ett regntäcke, ett fleecetäcke och ett ländtäcke som nästan aldrig används (han har päls..). Lindor och benskydd har jag inte heller. Vad du behöver beror också på vad du vill göra med hästen. Tävla? Vilken gren? Bara ha roligt? Hur då? Finns ju massor att göra med sin häst!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Caroline L
2014-03-28 12:58
#4

Gå till biblioteket och låna ett gäng böcker. Där finns en hel del om hästhantering med allt vad det innebär, så du kan få lite varma händer kring området. Så du kan se tidiga tecken på sjukdom och veta vad som behöver göras. Och även veta hur du ska behandla eventuella sår och se infektion. När veterinären bör ringas och hur du sköter om hästen på sommaren med alla kryp som ställer till det.

Sen finns det säkert folk i stallet du kan ta hjälp av och det är i så fall jättebra (om du nu står uppstallad någonstans). Jag anser inte att man behöver vara någon expert för att äga häst, men att ha lite kunskap om sjukdomar/skador och ha folk till hands är viktigt. Jag fick till exempel panik över ett sår min häst fick på hasen som aldrig ville gå bort och det var guld värt att ha kunnigt folk på gården som kunde ge råd.

Sedan tycker jag att det är viktigt att ha en sjuklåda med allt det viktigaste som kan behövas. Som till exempel sterila bomullspads, kompresser, en termometer (om hästen är sjuk och du behöver ringa veterinär brukar dom vilja veta vilken temp hästen har, och då är det viktigt att kunna ta den), koksaltsrengöring, infektionssalva osv. Skriv gärna också ner datumen för vaccinering, tandkoll, hovslagare, avmaskning osv i någon kalender så du har full koll när det behöver göras.

Sedan tycker jag personligen att det är viktigt att ha en passande sadel, ett träns, bett (jag hade flera så jag varierade), schabrak, grimma & grimskaft, täcken (jag hade ett regntäcke, ett vintertäcke, ett fleecetäcke, ländtäcke och två reflextäcken. Men det beror på om hästen i fråga använder täcken eller inte, det finns hästar som går utan). Angående grimmor så rekommenderar jag att ha en lädergrimma också för transportering.

Resterande saker kan du ju köpa in allt eftersom. Men reflexer tycker jag är viktigt om du ska ut och rida i mörkret. Jag tycker också att det är viktigt att ha undansparade pengar för nödsituationer till exempel om hästen får en tappsko eller blir skadad/sjuk.

Jag hoppas att jag fick med allt. Lycka till med din häst! :)


Upp till toppen
Annons: