Annons:
Etikettbeteende
Läst 581 ggr
Quirinia
2014-03-27 20:43

Han är inte glad längre

(Lite onödig info) Jag har en lite akut fråga. Min häst är en munsboro, 11 år. I juni 2013 flyttade vi till ett stort stall som ligger vid bostäder så det är rätt så mycket folk som rör sig över stallplanen under dagen. Min häst älskar detta då han gillar när det händer saker. Han stormtrivs och älskar sina hagkompisar (som är runt 20 stycken, men hagen är stor, då menar jag STOR) även fast han inte är någon social häst. Han fick en inflammation i fjol under hösten vilket resulterade i en 2 månaders vila, men nu är vi tillbaka. Han hoppas just 1 gång/vecka och dressyr oftast 2 ggr/vecka. Resten av veckan uteritter och lösgörande pass på utebanan. Han har varit väldigt glad, han har varit så nöjd med livet och att hoppa är det roligaste han vet. Han har alltid varit glad när jag sadlat och tränsat då han visste att han skulle ridas. För ungefär 2 veckor sedan så tog han inte bettet och han var sur när jag sadlade. Jag tänkte att han hade en dålig dag då han är en sådan häst, men icke. Sadlandet är det lite bitas i luften när jag lägger på sadeln men inga problem. Däremot gillar han inte bettet längre. Han är omotiverad att ridas och inte lika glad. Jag har börjat bli nästan lite orolig då jag inte känner igen min häst. Om bettet är att han inte trivdes på tredelat bett som jag nästan hade i ett år, provade ett rakt bett och har nu rakt på apple mouth. Han trivs på det bettet då det ligger stadigt i hans mun.

Jag ursäktar för röran men jag är bara så 'confused', jag vet inte riktigt vad han vill. Vi åkte bort nyss och tränade och då var han glad som vanligt men tog inte bettet. Men i varje fall, varför tror ni inte han är glad? Är det bara jag som tänker för mycket? Kan det bero på bara att han inte kommit iväg till nya platser på länge? Bör jag byta bett så han får variation? Eller tramsar han sig? ://

Annons:
Annette
2014-03-27 20:46
#1

Kolla upp tänderna och munnen på honom.

Quirinia
2014-03-27 20:48
#2

Tillägg: Bra att veta är kanske att han lätt får  låsningar. Skulle egentligen haft kiropraktorn för 3 veckor sedan men var upptagen den dagen.

Caf_Roy
2014-03-28 00:08
#3

#2 Det låter som att du själv anar var felet kan ligga. Kolla upp att han är helt ok kroppsligt innan du börjar fokusera på den mentala biten.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Uss
2014-03-28 12:24
#4

Nej, du tramsar INTE - du är bara lyhörd för att din häst vill säga dig något. Hoppas du finner ut vad! /Kram

Upp till toppen
Annons: