Annons:
Etikettövrigt
Läst 1774 ggr
[Lillmatten]
2014-03-27 16:34

Varför kallblod och varmblod?

Hej!

Jag är totalt okunnig om hästar men för ett tag sedan fick jag veta att det är som två olika "indelningar" på arbetshästar och ridhästar? Men varför heter dessa indelningar just kallblod och varmblod egentligen? 

Förlåt om det är en dum fråga men jag råkar vara väldigt nyfiken av mig…  :3

Annons:
Praefatio
2014-03-28 15:13
#1

Enligt Allt om vetenskap:

"Frågan gäller dock förmodligen hästar och där har termerna kall- och varmblod ingenting med blodets temperatur att göra. Istället är det ett sätt att dela upp hästar efter egenskaper. Med kallblod avses arbetshästar, vilka är lugnare (därav ”kall”), starkare och kraftigare (till exempel nordsvensk). Varmblod är ridhästar, vilka är livligare, snabbare och smäckrare. De delas i sin tur in i fullblod och halvblod, där fullblod är hästar som tillhör någon av raserna arabiskt, engelskt eller angloarabiskt fullblod."

Gronstedt
2014-03-28 15:58
#2

Som #1 säger. Man talar om att hästar "ligger högt i blod", beroende på hur lätta, livliga, känsliga och "eldiga" de är. "Kall" skulle då vara längst ned och "full" högst, och "halv" någonstans där emellan.

Man säger ju något liknande om människor: Man kan vara kallblodig och ta det lugnt i alla lägen eller vara hetblodig och lätt hetsa upp sig.

[Lillmatten]
2014-03-28 16:29
#3

Där ser man, tack! Jag var på en elevredovisning på skolan om olika hästraser men hon som höll i redovisningen kunde inte svara på min fråga, kul att jag fick svar här! :)

Upp till toppen
Annons: