Annons:
Etiketttävlingar
Läst 700 ggr
Guling
3/26/14, 12:32 PM

Dräktig ponny på treårstest?

Är det ngn som har koll (& kan länka till) reglerna för huruvida ett PONNY-sto får vara dräktigt vid deltagande på treårstest & hur långt framskriden dräktigheten i så fall får vara?

Är det samma regler som för "vanliga" tävlingar? (Har för mig att det i ASVH's regler står att dräktigt sto inte får deltaga på treårstest - rätta mig gärna om jag minns fel!!)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Annons:
Linnea
3/26/14, 1:24 PM
#1

Hästar bör inte betäckas förrän dom är tre år och är den bara gången ett par månader eller så så borde det inte spela någon roll men jag vet inte hur reglerna ser ut, de borde gå att hitta hos alla som arrangerar treårstest.

Sen att typ alla halvblodsston som går i avel får föl när dom är tre år (alltså betäckta som tvååringar) är enligt mig ganska förfärligt.. Ännu värre med ponnyer som växer långsammare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Guling
3/26/14, 1:32 PM
#2

#1  Menar givetvis ett sto som betäcks som treåring!!  Lite dålig formulering där kanske… 😉

Alltså om stoet betäcks på våren/försommaren & sen inte visas på treårstest förrän till sensommaren/hösten!

Jag tycker nog att de flesta maiden-betäckningarna i Sverige görs det året stoet fyller tre eller senare…  🤔

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Linnea
3/26/14, 2:02 PM
#3

#2 Jadu jag vet inte men som sagt, alla som arrangerar treårstest borde ju rimligtvis veta eller veta var man hittar det. Var hade du tänkt visa din häst?

Hittade enkelt detta på¨asvh.se. Inte säkert att samma regler gäller andra raser.

"Dräktigt sto i 5-11 månaden och/eller sto som fölat som treåring får inte delta i 3-årstest. Föl får inte medfölja till bedömningsplatsen."

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Cezanne
3/26/14, 7:49 PM
#4

Det är fel att halvblodsston generellt får föl som treåringar, de betäcks som treåringar och får då föl som fyraårigar.

Tusen
3/26/14, 11:33 PM
#5

Inom alla hästsporter är det tillåtet att starta en häst som är dräktig i högst 120 dagar.

Guling
3/27/14, 4:40 PM
#6

#5 Tack för ett rakt svar!! :) Nu hade jag lyckats hitta det, men stort tack iallafall… ;)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Annons:
Upp till toppen
Annons: