Annons:
Etikettavel
Läst 657 ggr
MsSofieG
3/24/14, 5:16 PM

Det längsta ni skulle köra erat sto?

Hej jag undrar vad som är det längsta ni skulle köra erat sto för betäckning?

Vad tar ni in i era beräkningar när ni ska åka med ett sto för att hon ska betäckas?

Och vad ser ni som den viktigaste kvalitén i hingsten ni väljer till ert sto?

Annons:
Cezanne
3/24/14, 10:49 PM
#1

För  mig handlar det mer om att köra sto till rätt person än om avstånd. Gäller det naturlig betäckning skickar jag bara iväg sto till en mycket erfaren hingsthållare. Jag har mest använt semin.

Hingst väljer jag genom att studera stoets styrkor och svagheter, se vad jag vill komplettera och vad jag vill förstärka. Sen lägger jag till mina kunskaper om vad stoet och hennes stam har lämnat tidigare. Sen börjar jag titta på vilka hingstar jag tror kan uppfylla mina krav. Jag har stor koll på rasen jag avlar och vet vad många lämnar, men det är lika spännande varje år att kolla en hingsts första årgång på treårstester för att få en uppfattning om hur hans avkommor blir. Sen återstår några hingstar att välja mellan och då väljer jag bland de som kan vara gångbarast på marknaden eller som har bäst villkor.

En hingsts viktigaste kvalitet är att med mitt sto lämna den sortens avkomma jag vill ha.

MsSofieG
3/24/14, 10:52 PM
#2

Tack så mycket för svar! :)

Har ingen häst själv men är super interesserad av hur människor löser sånna här saker som man kanske inte tänker på ytligt.

Upp till toppen
Annons: