Annons:
Etiketthoppning
Läst 1656 ggr
LinaN
2014-03-24 15:45

sadeltvång vid hoppning?

Någon mer som har haft/har häst med sadeltvång vid hoppning efter hindret? Håller på att jobba med en häst nu som har bekymmer med detta.

Linar man henne före hoppningen går det bra, linar man henne över hinder så går det bra med sadel + gjord. Men sitter ryttare på så får hon totalflippen och bockar. Och det är inte något glädjeskuttande utan det är något helt annat. Men det kommer bara när ryttare är på och det spelar ingen roll om man byter ryttare för hon gör samma då. vid löshoppning så seglar hon över utan att reagera med mycket luft emellan och även med sadel på så sköter hon sig fint och tvångar inget….

Tankar, ideer?

hästen är väldigt ny för mig och jag har bara hanterat henne från marken själv då jag inte är hoppryttare utan derssyr/NH i första hand men har blivit ombedd att försöka hjälpa den här hästen tillrätta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
viktoria91
2014-03-24 16:34
#1

Det kan inte vara så att hästen tycker att ryttaren är obalanserad och därav bockar efter hindret? Eller blir rädd av ryttarens rörelser?

Pappaparon
2014-03-24 16:54
#2

Passar sadeln perfekt då?? Prova att hoppa barbacka??

chade
2014-03-24 17:38
#3

det kanske blir läskigt,jobbigt eller att hästen får ont just vid landningen efter hindret? ryttaren blir ju en ordentlig tyngd när man landar för hästar som inte är vana.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

LinaN
2014-03-24 17:43
#4

#1 Det är något som jag funderat lite på själv men samtidigt så är detta en tävlingsryttare (inte för att det är nån garanti direkt) men som jobbar med att utbilda och sälja vidare hästar till satsande ryttare och de gånger som jag sett henne rida så ser det väldigt bra ut. Hon skyller sällan på hästen om något går snett och är väldigt rättvis mot både häst och sig själv när det kommer till vad som inte funkar.

#2 inte helt hundra, ny sadel är på väg de hade ute en utprovare för nån vecka sen eller två men sadeln skulle stoppas om innan slutlig leverans tror jag det var. Hoppa barbacka ska jag se om jag kan övertala ryttaren till o göra ;) Hade vart spännande och om inte annat så får vi mer tårta på nästa stallmöte ;)

#3 hästen bjuder otroligt på hindret, är inte rädd utan det rör sig mer om en panik-reaktion i landningen och efter, hon kan även landa och sen efter några galoppsprång reagera så det är inte enbart i landningen problemet uppstår. Massör kommer komma ut inom kort också och gå igenom henne. Misstanke om låsningar kring SI-leden finns. Ryttaren är rätt liten och väger nog i 60kg's klassen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2014-03-24 17:47
#5

Ryggproblem kanske? Tornutskott som ligger för nära?

LinaN
2014-03-24 18:21
#6

#5 det och Kissing spines är ju något som man bekymrar sig för…. tjejen som rider fick ju ta bort sin förra häst pga det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
viktoria91
2014-03-24 18:27
#7

#6 Verkligen inte kul! =( Problem emd frambenen kan man annars också tänka sig.

Fjäril
2014-03-24 20:50
#8

Hur är hästen med ryttare på ryggen annars? Har ni testat lägre hinder för att höja mer?

En av mina tidigare hästar kunde också bete sig så, allra helst tramsa till det strax innan hindret och jag kom fram till lösningen att hon inte var bekväm med hur högt jag stod i fällsits. Helst skulle jag knappt stå i det alls, det var som om hon "tappade" balansen då. 

Även om det är tyngre för hästar med en ryttare på ryggen känns det inte som om ett ryggproblem enbart skulle visa sig då, utan även när du linar henne?

Sajtvärd på Övernaturligt

LinaN
2014-03-25 00:01
#9

#8 Det jag hunnit se (hästen har vart hos oss i snart 3 veckor och vi står i kollektivstall) är att hon går väldigt bra med ryttare när det inte är hoppning. och hon har hoppats uppsuttet av två olika personer varav en fick sig en flygtur här förra veckan så hon fick hjärnskakning pga ett sånt här ryck efter ett hinder.

Här kommer inget trams innan hindret utan hon bjuder och suger på hindret innan hon går över.

Linade henne idag över sockerbitar med bom. ca 1m mellan och en 50cm högt cirka, det seglar hon över som ingenting. Löshoppad metern utan att säga något även hon haft sadel på, så enbart ryggproblem tror jag inte heller på. Isf en kombination. För KISP borde ju visa sig även utan ryttare över hinder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Alex
2014-03-25 08:52
#10

Hur reagerar hon om man skippar hinder men ryttaren "hoppar", dvs gör samma rörelse som över ett hinder? Kan ju även vara läge att testa lite "överdrivet" och faktiskt dunsa ned i sadeln så man kan se om det är ryttaren hon reagerar på eller något annat. Att helt enkelt försöka provocera fram beteendet i andra lägen än där hoppning är inblandat, och se om det går. Gör det inte det, alls, så lär det ju ha med hoppningen att göra och då skulle jag göra som #8 skriver, sänka hindrena så det bara blir små skutt (eller till och med kliv) till en början så man har full kontroll på hästen och lättare kan hindra ett sånt beteende och sen höja allt eftersom det blir kontrollerat på den lägre höjden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sarah
2014-03-25 12:56
#11

Apropå kissing spines. Jag har en häst med det. Han har hoppstam och seglar över 140 på löshoppning utan vidare. Med ryttare hoppar han knappast 30 cm utan att sura. Han har visserligen haft ett helvete i livet och är väldigt misstänksam mot ryttare vid hoppning. Men, i min erfarenhet är det en jättestor skillnad på hoppning med och utan ryttare då de har ryggprobs. 

Men, jag tror på att sadeln inte är bra. Att det blir för stort tryck då ryttare är på.

LinaN
2014-03-25 13:15
#12

#10 bra ide :)

#11 hoppstammad 6 åring, fbl/hbl, Cardento är pappan och enligt rykten så ska han också ha haft problem med sadeltvång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2014-03-26 13:30
#13

Jag tror inte det handlar om sadeltvång för det borde komma i alla situationer och inte bara denna. Jag tror som övriga, sadelproblem, ryggproblem eller ryttarproblem (kan handla om dålig balans hos hästen). Det är stor skillnad att göra saker utan ryttare och att göra det med ryttare. Hur höga hinder har den hoppat i lina? Kan den hoppa samma höjd med ryttare?

Jag skulle först kolla sadeln och ryggen så att inget är fel där. Är där inga uppenbara fel så kan det ha varit fel innan men att det sitter kvar i huvudet på hästen och då är det bara träning som gäller. Små hinder, sluta så fort den hoppar utan att studsa, höj efter hand och ta det långsamt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Guling
2014-03-26 13:35
#14

Är det bara jag som funderar på kotledsinflammation eller liknande?

Annars tänker nog även jag utrustning i första hand…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Linnea
2014-03-26 14:00
#15

#14 Det kan det absolut vara men den borde ju reagera även annars då.. men kanske inte nödvändigtvis.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2014-03-26 14:15
#16

Pratade vidare med ryttaren idag som kommer kontakta ägaren och se vart vi ska gå vidare med denna damen. Tjejen som rider sa att det finns inga plåtar på rygg/ben på henne alls, och att vi nu i första hand tar ut massör och därefter bokar tid för en genomgång på klinik om inte massagen gör någon större nytta.

#13 Hon är hoppad löst ca 100-120 och med ryttare har jag dålig koll på men det ligger väl på 90cm-1m iaf på linan så hoppade jag henne en sockerbit högt på mellersta inställningen och 1m brett så det var en oxer. Kapacitet för att hoppa finns ju verkligen så sett och hon lämnar mycket luft även på låga hinder.

Sadeln kom igår men den måste värmas om för den blev för bred tyvärr. Så tar väl nån vecka till men innan dess så ska ägaren kontaktas för åtgärdsplan med massör + ev klinikbesök för plåtning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
2014-03-26 16:42
#17

Överhoppar den hindrerna, kan det vara "olust" att hoppa, och känner sig "tvingad" att hoppa, och brallar efter när rytaren är lite urbalans. Hoppar den avslappnat och ej överhoppar om du inte driver mot hinder utan satt den i rätt temo innan du vänder upp på hindret online? Om den är avslappnad och hoppar lagomt högt, då är det nog inte det problemet.

LinaN
2014-03-26 20:38
#18

#17 på löshoppningen så överhoppar hon och har mkt luft mellan sig och hindret. (det är så jag tolkar överhoppa som begrepp) Har inte själv sett mer än ett filmklipp på hoppningen ännu och det ger ju inte samma känsla men jag kan säga att det definitivt inte rör sig om en brallning, en häst ser inte vettskrämd ut när den brallar….

När jag hade henne online och hoppade över den lilla oxern så var det stor skillnad mellan om jag fokuserade på uppgiften eller inte, däremot så vart det inte så stor skillnad om jag drev på sista galoppsprånget innan hindret eller ej, hon tog det likvärdigt sålänge jag hade fokus på uppgiften, om mitt fokus brast (vilket det gjorde när jag pratade med en stallkamrat) så "lallade" hon bara över hindret utan att anstränga sig. Men hon suger mot hinder, hon vill fram och över. 

Men nu ska vi som sagt invänta ägarens besked och sen vidta åtgärder för att kolla kroppen och invänta den omvärmda sadeln innan vi går vidare. Däremot så kommer jag fortsätta med mitt markarbete på lång lina för att se om jag kan hitta andra problemområden för denna damen som man kan jobba med tills vidare. För att bara stå ska hon inte göra, lite stimulans behöver damen annars så blir hon nog nipprigare än nipprig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: