Annons:
Etikettövrigt
Läst 1300 ggr
Pappaparon
2014-03-23 23:22

!Transport!

Någon som vet hur man kan transportera miniatyrer? Bommen går ju inte att sänka så lågt. Går det att ta dem i bilen kanske….???

Annons:
Tryske
2014-03-24 09:46
#1

Små hästar eller unga hästar transporteras med fördel lösa i transporten då dom själva kan ställa sig i den position där dom trivs bäst - vilket ofta är med rumpan först. En unghäst är ju inte heller alltid lämplig att binda upp ifall den inte är van vid det.
Om frambommen går att ta ur när du kör små hästar så skulle jag göra det och sen ha dom lösa. vill man prompt ha (eller måste pga transportens konstruktion) bommen kvar och kanske även mellanväggen så skulle jag köra småhästarna bak å fram och binda upp dom nånstans bak.
En bom som är för hög framför hästen kan medföra skador vid kraftig inbromsning t ex, därför är det bättre att antingen ha dom lösa med bom borttagen eller åka bak å fram.
Om man ofta ska transporter små hästar och inte kan flytta bommen så långt som man önskar så kan man be någon svetsa ihop ett fyrkantigt U i t ex fyrkantsrör där fästena sitter i överkant på U:et vilket gör att den nedre delen på U:et hamnar längre ner eller så kan man sätta dit fler fästen inne i transporten så att bommen går att sänka som man vill ha den.

Om man har en bom som går hela vägen från sida till sida och som håller uppe mellanväggen och därmed inte går att sänka så långt ner som man vill så kan man konstruera en träskiva som man sätter fast i bom, mellanvägg och långt ner på ytterväggen så att hästen istället för en bom får en "boxvägg" framför dig. detta är ingen bra lösning om man har fällbara bommar då väggen ju inte går att fälla, utan sla väl bara användas till ej fällbara bommar!
En hel roman blev det, men hoppas du fick lite tips iaf! :)

Tryske
2014-03-24 09:49
#2

P.S. Tror inte du får köra hästar i bilen i Sverige!

All transport av djur står reglerat i Djurskyddslagen eller i Djurskyddsförordningen och utan att ha läst dom nu så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara tillåtet!

Upp till toppen
Annons: