Annons:
Etikettövrigt
Läst 1834 ggr
Stiiiiiina
2014-03-22 10:33

D-ponny eller storhäst?

Hallå, har en fråga jag tänkte ni skulle få ge lite perspektiv på. Jag har en 8åring som är mätt till 1.50 med skor (1.49 utan alltså). Hon skulle varit en D-ponny men växte alltså lite till, och det skulle inte förvåna mig om hon fick en ytterligare centimeter. Själv är jag sjutton år. Frågan jag har är vilket som vore bäst, att mäta ner henne till D-ponny, tävla henne som det ett år och sen tävla upp henne som storhäst, eller att skriva henne som storhäst? Tänker att en duktig D-ponny är mer värd än en duktig storhäst på 150cm OM det skulle komma till försäljning vilket jag tvivlar på, hon är trotts allt min ögonsten ;) Vad skulle ni göra? Tacksam för alla tips och råd!! :)

Annons:
JustMySelf
2014-03-22 10:52
#1

Hur skulle du "mäta ner" henne? Kan de inte kontrollmäta på tävling och se att hon är 149? Är hon 149 (och kanske blir lite till) hade jag tävlat som stor häst.

PogoPedagog
2014-03-22 13:08
#2

Jag tycker det beror på hur stort steg hästen har. Vill du tävla henne i hoppning och hon inte har så stort steg är det kanske snällast mot hästen att hon får gå som ponny ett år för att inte få för stora utmaningar. En kombination med storhästavstånd är ju trots allt lite knepigt för en 150 cm häst. 

Men är hon rutinerad eller har stort steg är det väl lika bra att köra som stor häst med en gång eftersom hon ju faktiskt är just det och ingen ponny. 

Jag önskar det kom en uppdelning i liten och stor häst snart. Det skulle vara mycket roligare för oss med 150 cm hästar då.

Comedy
2014-03-23 01:43
#3

Jag var i precis samma sits som du. Har en ridponny som är övervuxen (slutmättes nu som 11-åring till 150 cm) och vi hoppades på att han skulle bli ponny på pappret. Varför? För att han blir mer värd vid ev. försäljning samt att livförsäkringen kan vara högre. Det finns egentligen inga nackdelar med att hon skulle bli D-ponny på pappret, du kan ju alltid tävla henne som häst ändå. Jag skulle absolut försöka få henne som ponny och tävla henne som det ett år för att sedan klassa upp henne till häst🙂

iMAKiTTYCAT
2014-03-23 10:59
#4

Går det inte mäta ner den till D-ponny och sen tävla som stor häst? 🤔

[exo]
2014-03-23 19:02
#5

Hur har du tänkt göra för att få henne lägre?
Verka hårt? Rida hårt? Ej ge henne vatten?

Comedy
2014-03-24 21:13
#6

#5 man behöver behandla hästen dåligt för att den ska bli "lägre". Blir hästen skodd dagen/några dagar innan med gamla skor och rider man vanligt på morgonen innan mätningen så "räcker" det. Annars får man bara inse att man inte har en ponny utan en häst :)

Annons:
Stiiiiiina
2014-03-27 13:57
#7

Tack för alla svar! Har absolut inte tänkt verka ner eller på något sett ''skada'' henne för att få henne lägre, men har hört att det går att få dispans på höjden när det bara skiljer max en cm… Är inte alls insatt, men tack för tips och råd :)

Linnea
2014-03-28 11:32
#8

#7 Nej det går inte att få dispens men har du tur så går hon igenom med dom nya mätreglerna som för övrigt har mycket att önska… Jag ogillar fusk så är hon 149 cm och inte går igenom en vanlig mätning så tyvärr, då är hon storhäst och ska tävla som det. En cm kan verka tramsigt men nånstans måste ju gränsen gå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

GE
2014-03-28 19:10
#9

Är hon slutmätt? Om inte kan du passa på och göra det när hon är alldeles nyverkad, och sätta på de tunnaste skor du har. De drar av 1 cm oavsett tjockleken på skorna, och sen rundar de av neråt. Så om hon är tex 149,8 cm med skor blir slutmåttet 148 cm.

Linnea
2014-03-28 19:47
#10

#9 Dom slutmäts inte längre.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

GE
2014-03-29 08:36
#11

Jodå, dom slutmäts fortfarande, men det kallas numera det sista obligatoriska mätintyget. Är dock samma sak, det gäller för resten av ponnyns liv, om det inte enligt några punkter (9,10) i mätreglementet blir ogiltigt efter kontrollmätning.  

Här är en länk till reglementet som gäller från och med i år..

http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_10323/cf_559/M%EF%BF%BDtreglemente%20f%EF%BF%BDr%20ponny_2012.PDF

Linnea
2014-03-29 09:41
#12

#11 Dom kan kontrollmätas närsomhelst på tävling så slutmätt skulle jag inte kalla det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
2014-03-29 10:35
#13

Med tanke på att samma häst kan variera upp till 6 cm mellan olika mättillfällen (enligt forskning) så är det inte alls säkert din häst är 149. Troligtvis är den nån stans kring 147-151. Bara hålla tummarna att den är under det magiska strecket vid mätningen. Även om den blir ponny vid mätningen så får du ju tävla den som storhäst om du vill.

Min egen ponny har vi själva mätt hemma till allt mellan 150-153 cm med skor. Han är 147 cm på pappret.

Unghästen var 157 cm i november, 3 månader senare var han 156,5 trots att han växt synbart. Märkligt eller hur 😉

Se till att hästen är nyverkad, tunna skor och riden och avslappnad så går det nog bra 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
GE
2014-04-01 16:38
#14

#12 De kontrollmättes på tävling förut också, fast det hette att de var slutmätta. Det fanns en hel del uppenbart för stora ponnyer ute på tävlingsplatserna, så ett tag var det ett evigt kontrollerande.

En ponny var inte “mer” slutmätt, bara för att reglementet använde termen slutmätningsintyg. Precis som idag menade man inget annat än att den sista obligatoriska mätningen, dvs den vid 8 års ålder var avklarad. Efter det kunde beordras kontrollmätning, så slutmätt betydde inte att ponnyn var safe forever. Likadant då som nu således…

Ponnyerna mättes hemma eller på något mätställe (det blev lite billigare). Det fanns mätmän som var lite “snällare” än andra. Det fanns mätställen som vissa hästhandlare alltid åkte till, och där tex 153 cm hästar blev slutmätta 148 cm.

När de sen blev sen kontrollmätta för stora, blev SvRF utsatta för påtryckningar från ägarna, som köpt svindyra ponnyer, som sjönk i värde när de blev små hästar. De blev också nedlusade med överklagelser från ägarna, som åberopade att de inte skulle kunna mätas om när en gång de var slutmätta. Trots att det i reglementet klart och tydligt framgick att de kunde bli det om de bedömdes för stora. Det var inte bara D-ponnyer som var för stora, det fanns också B-C ponnyer en bra bit över sina kategorigränser.

Det var väl ett av skälen till att man började med centrala mätningar på klinik 2010. Samtidigt bytte man ut ordet slutmätningsintyg mot sista obligatoriska mätintyget, antagligen för att slippa tjafset om att en ponny med sådant inte skulle kunna mätas om.

Så det är egentligen inga större skillnader från föregående reglemente. Den största är nog att idag kommer ponnyn alltid till mätmannen, förr var det oftast tvärtom. Sen tror jag att det är lite andra regler vad gäller FEI-mätning nu. Ingen av mina har haft ett sånt, så där har jag sämre koll.

Upp till toppen
Annons: