Annons:
Etikettridning
Läst 684 ggr
jennifer98
2014-03-21 17:10

Lär ut.

Hej!

Jag lär ut min halvsyster att rida på en C-ponny. Både jag och hon har varsin.

Men nu har jag slut på ideer hon kan skritta och trava nersittning då det bara finns dressyrsadel till den ponnyn. Har ni några förslag på övningar för nybörjare gärna tipsa.

Annons:
WornOut
2014-03-21 18:41
#1

Vad menar du med "nedsittning då det bara finns dressyrsadel"? Man kan rida lätt precis lika bra som i dn hoppsadel med det :) Det första man lär sig är gas, broms och styrning. Nästa steg är att kunna kombinera dessa. Ex hålla igång i trav medans man rider bågar.. Sen tycker jag det är viktigt att få med mycket balansövningar redan från början. Rida utan stigbyglar, rida barbacka, släppa tyglarna, longeras mm.

jennifer98
2014-03-21 20:54
#2

Tack det ska vi verkligen ta med oss. Hon kan rida slalom och hålla igång traven okej.

Jo jag menar på att det är lite svåre att rida lätt i en dressyrsadel men visst kan hon testa.

Är det för tidigt att rida en kort sträcka tillsammans om cirka 3 veckor med varandra? Att jag kanske håller i ett grimskaft då ponnysarna är ungefär lika höga?

PogoPedagog
2014-03-21 21:21
#3

Det beror helt på hästarna om man kan rida ut med en nybörjare tycke rjag. Är de trygga och inte lättskrämda eller typen som testar sin ryttare går det säkert utmärkt.

Linnea
2014-03-28 11:38
#4

Det beror lite på vad ponnyn kan. Kan den skänkelvikning kan hon mycket väl lära sig det. Att byta gångart och tempo i både skritt och trav utan att den stannar eller krånglar och att hon bibehåller en  bra sits. Få hästen att arbeta i form med henne i skritt och trav. Travbommar på raka och böjda spår.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

WornOut
2014-03-28 18:44
#5

tycker absolut inte att du ska försöka lära henne skänkelvikningar eller börja blanda in form än! Det krävs alldeles för mycket hjälper på "en och samma gång" samt timing.

jennifer98
2014-04-08 17:06
#6

Tack så jätte mycket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: