Annons:
Etikettridning
Läst 707 ggr
Sherlocked
2014-03-21 08:49

Nervös! Ska titta på medryttarhäst idag

Hej, ny här på ridsportdelen, behöver bara skriva av mig lite nervositet. ;) Senare idag ska jag gå och kolla på en potentiell medryttarhäst! Första gången för mig! Det är en blandning av nerver, nyfikenhet och prestationsångest. ;) Är inte nån rutinerad ryttare, började rida i tjugoårsåldern och har ridit lektion i 4 år… Har mer hästvana än ridvana. (I tonåren hängde jag i stallet flera år men "bara" som skötare, red ytterst sporadiskt och inte lektioner.) Det är jag ju såklart helt ärlig med och det var hästägaren som kontaktade mig efter att jag annonserade… Vi får väl se. Jag försöker att bara ta det som det kommer. Vill hon ha nån bättre ryttare än mig så är ju det det så att säga, inget att älta. Kanske inte ens känns rätt och då är det väl bara att leta vidare. Nån som har tips eller uppmuntrande ord?! ;)

Annons:
Zabbio
2014-03-21 09:00
#1

Kör på :) Det finns ju hästägare som inte bryr sig om tävlingar och meriter utan bara vill ha en medryttare som hanterar hästen bra och kan motionera den. Som jag ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sherlocked
2014-03-21 10:25
#2

Ja, det är väl det jag hoppas (och fick intryck av) att den här hästägaren var ute efter. :) Hm, jag har lite ångest över att hästen är 165-170 cm, och jag bara suttit upp från pall senaste 2-3 åren! :o Hoppas där finns pall eller nåt att kliva på haha. Pinsamt.

Uss
2014-03-21 10:45
#3

Jag tycker också det är viktigare med hanteringen än själva ridningen - i ridningen ser man ju en förbättring ganska snart när man börjar rida regelbundet tycker jag, det är svårare att få kemin att stämma med hästen om man kommer in "fel" (dvs inte har "hästkänsla" eller hur jag ska säga). Sedan - om det inte finns pall; be om en! Det är bättre för både häst och utrustning med uppsittning från pall än ensidigt hoppande/belastning ;D Lycka till!

pebb
2014-03-21 11:03
#4

Om inte hästägaren hade tyckt att din profil låter bra så hade hon ju aldrig kontaktat dig, vill man ha någon som ska ut och tävla mm så svarar man ju bara på annonser med den typen av ryttare så det går säkert jättebra :)

PogoPedagog
2014-03-21 13:20
#5

Bäst är att bara vara ärlig med det mesta vid en provridning tycke rjag. Säg med en gång att du i princio bara hoppat upp från pall så tycker inte ägaren att du verkar onödigt klumpig om det inte finns pall att tillgå. Sedan är det såklart bra om du lär dig hoppa upp från marken med ifall du måste sitta av under en uteritt t.ex. Man kan ju råka tappa något ibland.

Sherlocked
2014-03-21 13:45
#6

#3, ja, fler timmar på hästryggen är ju lite det jag är ute efter också. Hehe ja, kommer att be om pall eller skjuts upp. ;) #4, precis vad jag hoppas på. :) har man olika förväntningarsedan, så är det ju inte värre än att vi båda letar vidare. #5, (älskar ditt användarnamn btw), ja det är så jag tänker med. i mitt försvar så kan jag sitta upp från marken, om det behövs, t ex i situationen du nämner. Det är bara pinsamt osmidigt eftersom det är länge sen jag hade det som vana. Tack för de uppmuntrande svaren hörni. :)

Annons:
Cola&Bacardi
2014-03-21 14:57
#7

Lycka till! :)

Mvh Linnea 

Sherlocked
2014-03-21 17:17
#8

Tack, det behövs nog. 😇

[134643]
2014-03-21 21:00
#9

Har du vart där? Hur gick det? :D

Sherlocked
2014-03-21 22:35
#10

För det första - hon hade pall, hon satt upp utan men hon var i allmänhet pallförespråkare. 😃

Nej men det gick ok! "Bra" är att ta i, men jag gjorde inget pinsamt eller katastrofalt, bara spänd plus ny häst, och hästägaren var väldigt lättsam och förstående. Hästen var snäll och välriden med mycket motor, men superkänslig! Alltså vilken läromästare det där är, om man får lite tid att bara få lite pejl på varann! :)

Verkar som om hon vill att jag fortsätter och ska dit i början på veckan igen. Och jag är en idiot om jag inte ger det en chans. (Men jag velar för att jag är en fegis som undviker nya sociala situationer, suck.)

Hänger också på cykelvägarna, eftersom jag inte har körkort. Idag fick jag skjuts så har inte tagit mig dit själv än.

Upp till toppen
Annons: