Ridning

Nervös! Ska titta på medryttarhäst idag

2014-03-21 08:49 #0 av: Sherlocked

Hej, ny här på ridsportdelen, behöver bara skriva av mig lite nervositet. ;)

Senare idag ska jag gå och kolla på en potentiell medryttarhäst! Första gången för mig! Det är en blandning av nerver, nyfikenhet och prestationsångest. ;)

Är inte nån rutinerad ryttare, började rida i tjugoårsåldern och har ridit lektion i 4 år... Har mer hästvana än ridvana. (I tonåren hängde jag i stallet flera år men "bara" som skötare, red ytterst sporadiskt och inte lektioner.) Det är jag ju såklart helt ärlig med och det var hästägaren som kontaktade mig efter att jag annonserade... Vi får väl se.

Jag försöker att bara ta det som det kommer. Vill hon ha nån bättre ryttare än mig så är ju det det så att säga, inget att älta. Kanske inte ens känns rätt och då är det väl bara att leta vidare.

Nån som har tips eller uppmuntrande ord?! ;)

Anmäl
2014-03-21 09:00 #1 av: Zabbio

Kör på :)

Det finns ju hästägare som inte bryr sig om tävlingar och meriter utan bara vill ha en medryttare som hanterar hästen bra och kan motionera den. Som jag ;)

Anmäl
2014-03-21 10:25 #2 av: Sherlocked

Ja, det är väl det jag hoppas (och fick intryck av) att den här hästägaren var ute efter. :)

Hm, jag har lite ångest över att hästen är 165-170 cm, och jag bara suttit upp från pall senaste 2-3 åren! :o Hoppas där finns pall eller nåt att kliva på haha. Pinsamt.

Anmäl
2014-03-21 10:45 #3 av: Uss

Jag tycker också det är viktigare med hanteringen än själva ridningen - i ridningen ser man ju en förbättring ganska snart när man börjar rida regelbundet tycker jag, det är svårare att få kemin att stämma med hästen om man kommer in "fel" (dvs inte har "hästkänsla" eller hur jag ska säga).

Sedan - om det inte finns pall; be om en! Det är bättre för både häst och utrustning med uppsittning från pall än ensidigt hoppande/belastning ;D

Lycka till!

Anmäl
2014-03-21 11:03 #4 av: pebb

Om inte hästägaren hade tyckt att din profil låter bra så hade hon ju aldrig kontaktat dig, vill man ha någon som ska ut och tävla mm så svarar man ju bara på annonser med den typen av ryttare så det går säkert jättebra :)

Anmäl
2014-03-21 13:20 #5 av: PogoPedagog

Bäst är att bara vara ärlig med det mesta vid en provridning tycke rjag. Säg med en gång att du i princio bara hoppat upp från pall så tycker inte ägaren att du verkar onödigt klumpig om det inte finns pall att tillgå. Sedan är det såklart bra om du lär dig hoppa upp från marken med ifall du måste sitta av under en uteritt t.ex. Man kan ju råka tappa något ibland.

Anmäl
2014-03-21 13:45 #6 av: Sherlocked

#3, ja, fler timmar på hästryggen är ju lite det jag är ute efter också. Hehe ja, kommer att be om pall eller skjuts upp. ;)

#4, precis vad jag hoppas på. :) har man olika förväntningarsedan, så är det ju inte värre än att vi båda letar vidare.

#5, (älskar ditt användarnamn btw), ja det är så jag tänker med. i mitt försvar så kan jag sitta upp från marken, om det behövs, t ex i situationen du nämner. Det är bara pinsamt osmidigt eftersom det är länge sen jag hade det som vana.

Tack för de uppmuntrande svaren hörni. :)

Anmäl
2014-03-21 14:57 #7 av: Cola&Bacardi

Lycka till! :)

Anmäl
2014-03-21 17:17 #8 av: Sherlocked

Tack, det behövs nog. Oskyldig

Anmäl
2014-03-21 21:00 #9 av: 134643

Har du vart där? Hur gick det? :D

She needed a hero, so that's what she became. Sajtvärd på tonåringar och medarbetare på RåttorSkrattarRegnbåge

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.