Annons:
Etikettövrigt
Läst 326 ggr
erikamorlind
2014-03-19 09:23

Någon som vet??

Jag har fått en uppgift från skolan där jag ska ta reda på hur det kommer sig att majoriteten av unga som rider är tjejer. Någon som vet varför? 🙂

Annons:
Uss
2014-03-19 10:42
#1

VET? Nej, det kan jag inte säga, men vad jag "hört" och kan tänka mig som rimlig förklaring är typ att tjejer (groov generalisering, jag vet) är mer för fysisk kontakt (är mer "kramiga") och hästar (eller andra djur) är mer "okej" att hålla på med än andra människor. Vi behöver alla fysisk beröring, men är väldigt dåliga på att röra vid varandra, så hästen blir ett substitut. Hästen kan inte heller skvallra om man berättat sin allra största hemlighet för den ;D Sedan så blir det ju en social gemenskap i stallet också och det kan nog bidra till att killarna håller sig borta, tänk dig själv ett gäng tjejer i 8-14 års åldern och så ska en kille i samma ålder sticka näsan i "getingboet"… Men om din uppgift är att ta reda på VARFÖR det är mest unga tjejer som rider, så borde du kanske fråga ett antal tjejer och killar om varför de rider eller varför de inte gör det. Sedan får du dra slutsatser utifrån det. Och när det gäller den biten är jag inte kvalificerad ^^ fast jag kan ju berätta att när jag VAR ung tjej så var orsaken till att jag red att jag älskade hästar (och egentligen alla djur öht).

Underbarn
2014-03-19 11:15
#2

Alla killar jag känner vill hellre ha något utan egen vilja som de enkelt kan styra och bestämma själva över… Inte krångla med att samarbeta med ett annat djur med egen vilja ;) alltså motorer som bilar och cross. Där has och broms fungerar 100% som dom själva vill. Medan ex jag som rider får träna lydnad med min häst och inland går det inte som jag vill, för vi är två i sporten. När det inte går som man vill för killarna blir dom super grinig och arg och vill inte fortsätta mer ;) haha Nej alltså jag vet inte ! Samhället och normerna spelar säkert in, vissa killar blir retad för de håller på med hästar.

Caroline L
2014-03-19 13:00
#3

Läste i hästtidningen Hästfocus att det oftast (inte alltid) beror på generalisering. Killar "ska" spela bollsporter eller annat eftersom ridning är "tjejigt" Killen i tidningen blev tydligen grovt mobbad osv och sånt kan förekomma, eftersom ridsport anses vara en tjejsport (vilket är helt fel, eftersom det finns många män som rider i grand Prix och elitnivå) Det är just ridskolan tror jag. Att börja där, liksom känna att man blir ensam kille och att det bara är fullt med tjejer. Killar som växer upp i hästfamiljer på hästgårdar rider nog mer, en teori jag har iaf. Det + att bli mobbad är nog de jag tror. Sen kanske det rent ut sagt är mest tjejer som svarar på ridsporten? Det vet inte jag. På alla mina år på ridskolan såg jag endast 1 kille som red där.


Upp till toppen
Annons: