Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1163 ggr
Zabbio
2014-03-18 10:09

Har gjort ett hackamore.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte särskilt snyggt. De andra jag redan har är tusen gånger finare. Men.. jag är ändå en aning stolt över att ha gjort ett helt hack, inklusive själva hacket, tränset och tyglarna. Och bara använt två rep och en kedja. Sen har min häst blivit lite kinkig med att  dra nackremmen över öronen när jag sätter på tränset. Han accepterar det, men han är inte helt nöjd, trots att det är gott om plats.  Hacket jag har är svårt att knäppa loss och knäppa om kinn-remmen på, så detta nya knäpps i sidan istället, som en repgrimma.

Tänkte iaf visa det.

Först behövde jag ju någon form av hävstång/skänkel om det ska bli ett hack och inte sidepull (tro det eller ej, men hästen föredrar stångbetts inverkan, söker sig framåt bättre på det och slappnar av bättre genom hela kroppen jämfört med sidepull eller  tränsbett. Han kan förvisso bli riden utan också.) Eftersom jag inte  hade något som kunde användas rakt av kom jag på att om man kunde få en kedja att bli styv, så skulle där finnas ''hål'' för remmarna.. och se lite roligt ut iaf. Jag har aldrig svetsat innan, men spenderade större delen av dagen på att lära mig lite grunder, sen svetsade jag två skänklar av en kedja.

Sen behövdes tränset och alla remmarna. Jag tänkte mig något i stil med en repgrimma till fästet, fast ville ha något lite roligare än bara rep. Och kanske lite mindre punkttryck. Så då kom jag på de där paracord flätningarna vissa grejjer har.. och fick lära mig fläta sånt.

Osv. Och här är  hackamoret.

Hade varit snyggare i andra färger.. och bättre svetsning. Menmen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
PogoPedagog
2014-03-18 10:27
#1

Kul! Det känns så bra när man lyckas med något man aldrig gjort innan. Nu blir jag oxå sugen på att göra ett, sambon är smed o skulle kunna göra snygga skänklar till ett hack:)

Zabbio
2014-03-18 10:30
#2

Ja, varför inte? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: