Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 9868 ggr
Censur
3/17/14, 9:10 PM

Träns för hackamore?

Är det någon som kanske har lite förslag på vart man kan köpa träns för hackamore? Har för tillfället ett Aachenträns som jag byggt om lite, dock så skulle jag vilja ha ett "rent" träns för just hack för att slippa onödiga stroppar osv. ;)

Annons:
Sarah
3/17/14, 9:16 PM
#1

Jag har tagit sidostycken, nack/ käkrem och pannband från de träns jag inte använder.

Zabbio
3/17/14, 9:17 PM
#2

Förstår inte… onödiga stroppar? Du tar väl bara bort nosgrimman och sätter hacket i sidostyckena, där du skulle satt ett bett? Vilka onödiga stroppar vill du bli av med?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

majaliten
3/18/14, 7:41 AM
#3

Stoppar ? Ta ett gammalt träns ploka av som ovanstående sa pannband Nosgrimma så har du ett träns till hackemote

Censur
3/18/14, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 #3

Alltså jag har detta träns och har plockat bort det jag har svartmarkerat och ersatt bettet med hackamoret. STROPPARNA sitter kvar efter bortkopplingen alltså ;)

Zabbio
3/18/14, 9:49 AM
#5

Ah. Ok.  De flesta träns jag sett har en extra nack-rem för nosremmen och remmen till sidostycket på din blir käkrem på dem.

Gå in i en affär och kolla vilka som har löstagbara nosremmar, dvs där hela remmen tas bort med nackstycke och allt. Det är nog de flesta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Censur
3/18/14, 1:37 PM
#6

#5 

Tack för hjälpen! :)

Annons:
Comedy
3/18/14, 11:36 PM
#7

http://www.abnianhastsport.com/nyheter/hakamore-trans

Här finns annars ett hackamore-träns :) kostar visserligen en slant…

majaliten
3/19/14, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

..

Uss
3/19/14, 11:19 AM
#9

Nu kunde jag inte se din bild, men antar att det är stroppen till käkremmen du menar. När jag "byggde om" ett träns och inte ville använda käkremmen så klippte jag helt enkelt av stroppen - funkar utmärkt :D

Underbarn
3/19/14, 11:23 AM
#10

Ett rundsytt vanligt islandsträns utan käkrem hade jag valt :) snyggt och enkelt. Alltså bara nackstycket - finns i flera butiker på nätet om du söker islandsträns.

Comedy
3/19/14, 2:02 PM
#11

Tips är att välja ett träns med så brett och "snällt" nackstycke som möjligt. Ett hack ger ganska mycket tryck i nacken och då är det inte så snällt mot hästen att ha en smal rem så det blir ett högt tryck på en liten yta :)

Linnea
3/21/14, 8:59 PM
#12

Jag köpte ett islandsträns på hööks. Det har ett sånt nackstycke som man bara spänner in på ett ställe. Äntligen hittade jag ett träns som jag kunde spänna in tillräckligt mycket och där ändå nosgrimma och pannband passar! Annars hade jag behövt sidostycken i strl shetland, pannband i ponny eller cob och resten i ponny. Han är mellan storlekar och vanliga träns går oftast inte att spänna in tillräckligt för ett hackamore så man behöver en strl mindre.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Alex
3/21/14, 10:16 PM
#13

Islandsträns är ju jättesmart, säljs ju dessutom oftast i delar så man inte behöver köpa något onödigt. Problemet blir väl om det är en stor häst som ska ha tänset, risken är väl kanske att det blir litet då. Eller så blir det alldeles perfekt eftersom hacket ska sitta högre upp. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Censur
3/22/14, 9:33 AM
#14

Tack för alla jätte bra tips! 😃

Jag har en c-ponny vilket blir träns i storlek cob, så det borde väl fungera med islandsträns antar jag?

Censur
3/22/14, 9:35 AM
#15

Är det någon som vet vart man kan köpa ett i brunt? H**ks hade bara i svart..

Alex
3/22/14, 10:01 AM
#16

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
3/22/14, 12:45 PM
#17

#13 Det jag köpte hade nog passat en häst med strl full med för jag fick göra typ fem nya hål till min c-ponny.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Censur
3/22/14, 3:08 PM
#18

Tror nog att jag köper bra, snyggt, billigt träns och klipper bort/bygger om om det behövs :) Priserna på islandstränsen var inte att leka med, haha!

selfrejection
3/22/14, 8:59 PM
#19

#18 www.emmi.se har en del lite billigare huvudlag, men det beror ju på vad man är ute efter också :) Även Börjes har en del.

Upp till toppen
Annons: