Annons:
Etikettövrigt
Läst 5297 ggr
hannah96
3/17/14, 6:54 PM

Ta bort häst.

Att ta bort en häst som inte är triangel märkt. Men jag ser på henne hur dåligt hon mår och känner att det är verkligen inte snällt mot henne och ha kvar henne. 

Någon som vet '' bästa'' sätt och ställe på att ta bort häst?

Annons:
lizzplace
3/17/14, 7:00 PM
#1

ring en veterinär?

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Alex
3/17/14, 7:04 PM
#2

Personligen föredrar jag avlivning med bult hemma, där hästen känner sig trygg. Men det kostar ju en slant och har inte hästen fått mediciner eller annat som ger karens så fungerar det ju även att åka till ett slakteri. Veterinär och spruta går ju det med, men jag gillar inte avlivning med spruta nåt större då jag anser att det inte alltid går snabbt nog och för ofta går det inte bra alls utan orsakar hästen en hel del lidande. Alla håller dock inte med mig om det, men det är min åsikt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sarah
3/17/14, 7:12 PM
#3

Har också bara haft bult och hemma. Att slaktbilen kommer till gården. Skulle aldrig någonsin skicka iväg en häst på slakt. Tycker inte heller att spruta känns tillräckligt snabbt.

hannah96
3/17/14, 7:18 PM
#4

Vad heter sånna som kommer ut? Har haft det alternativet först på listan. Och visst det kostar pengar, men det gör ju hästar. Kan inte låta henne få vara kvar för mitt egna bästa. Känns inte alls rätt..

Alex
3/17/14, 7:20 PM
#5

#4 Nödslakt, kanske finns andra också, men det är de jag har koll på. De utför även planerade avlivningar, trots namnet. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sarah
3/17/14, 7:28 PM
#6

Oxå använt nödslakt för planerat. Har för mig att jag betalade ca 7000 för drygt 3 år sedan.

Annons:
hannah96
3/17/14, 7:28 PM
#7

Okej.. =) Blir det några ''spår'' efter? vet när min kompis körde sin häst till slakt så tömde dom ju den på blod, men gör dom det hemma också? Är inte så direkt insatt i det då det är min första häst jag tar bort..

Sarah
3/17/14, 7:33 PM
#8

En del blod blir det ju. En kompis höll min häst åt mig då jag inte hade klarat det själv. Han gick till en gräsplätt en bit bort och sen dolde han blodet med jord.

Tusen
3/17/14, 7:34 PM
#9

#2 Du får naturligtvis tycka precis vad du vill men jag undrar om du inte har lite väl gamla erfarenheter av avlivning med spruta. 
Hästen får först lugnande, avlivningssprutan ges därefter och de dör på två sekunder då nutidens avlivningsvätska är så oerhört mycket mer effektiv än den som användes tidigare. Man har bytt ut medlet.

#7 Vid avlivning med bultpistol töms hästen på blod även om den inte ska gå till slakt. Detta sker även hemma.

Alex
3/17/14, 7:38 PM
#10

#9 Några år gamla är mina spruterfarenheter, ja. Men jag är inte så förtjust i idén att ge lugnande inför det heller, då jag mest ser stress hos hästar som fått lugnande för att de får svårt att stödja på benen och allt vad det innebär. Eftersom de är flyktdjur är jag extremt skeptisk till att de skulle vara så "lugna" på insidan som vi upplever dem på utsidan. Men jag kan såklart ha fel. :) Oavsett så tycker jag att två sekunder är ungefär en och en halv sekund för länge vid avlivning.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
3/17/14, 7:46 PM
#11

#10 Men bultpistol tar ju precis lika lång tid i så fall.
Men din åsikt om lugnande kan jag absolut förstå.

Fast det får de ju även vid borttagande av vargtänder eller vid kastrering. Så då blir de i så fall lika stressade och ändå gör "vi" det.

Alex
3/17/14, 8:11 PM
#12

#11 Nej, bult tar inga två sekunder, det går på ett ögonblick. :) I medicinska fall är det ju nödvändigt, men det är ju inget man gör i onödan och jag personligen vill ge mina hästar en positiv sista stund i livet, när alternativet finns.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Chestnut
3/17/14, 8:22 PM
#13

Följer tråden då jag inom några år också står i samma sits. 

Mina erfarenheter sen tidigare är att bult går snabbt och effektivt men blir blodigt och jag har hört skräckhistorier från andra fast mina erfarenheter är positiva. Även varit med om att jägare fått rycka in och skjuta häst (nödsituation) vilket var fruktansvärt, första skottet dödade inte… 

Varit med om avlivningsvätska med hund för några år sedan (också nödsituation då vår hund hade blivit påkörd av bil i ca 75-80 km/h och fått stora frakturer samt invärtes blödningar) och det gick relativt lugnt och fint till med tanke på situationen i sig. Vet iofs inte hur mycket det skiljer sig på häst - på hund sprutar man in avlivningsvätskan direkt in i hjärtat efter lugnande vilket jag antar att man inte gör på häst. 

Jag är väldigt kluven. Nästan så att jag hoppas på att när det är dags (förhoppningsvis om mååånga år även om det mest realistiska är bara ett fåtal då åldern verkligen börjar att ta ut sin rätt) att pållan somnar in i sömnen eller något. Så att man inte behöver genomlida den där våndan och välja alternativ samtidigt som hästen blir successivt sämre osv.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hannah96
3/17/14, 8:39 PM
#14

Vad är det för andra processer man måste göra? Antar att det inte bara är att meddela försäkringsbolaget om att man tagit bort hästen?

Chestnut
3/17/14, 8:42 PM
#15

#14 Tror inte det är så mycket mer än att meddela rasföreningen, försäkringsbolaget (som kan betala ut ev liversättning om du meddelar innan själva avlivningen och kan styrka med vet. intyg om jag inte minns fel) och se till att du vet vart kroppen ska sedan.

Med vänliga hälsningar
Chess

Tusen
3/17/14, 9:12 PM
#16

Ja, försäkringsbolaget är ingen idé att kontakta om man tagit eget beslut om att ta bort hästen. Det krävs en veterinär som godkänner det och även försäkringsbolagets veterinär skall godkänna det för att pengar ska betalas ut.

hannah96
3/17/14, 9:13 PM
#17

Men vadå, så man får inte ta bort en häst utan veterinärs godkännande?! ser ju på henne hur jäkla dåligt hon mår och enligt vet är det inga problem så länge hon rör på sig, men hon varken äter eller dricker längre knappt. Är uppe i varv hela tiden och kan aldrig slappna av..

Sarah
3/17/14, 9:15 PM
#18

Jo man får ta bort en häst ändå, men du får inga pengar från livförsäkringen om det inte är okejat av en veterinär.

Alex
3/17/14, 9:15 PM
#19

#17 Självklart, men för att få ut pengar på livförsäkringen om man har en så krävs en veterinärs utlåtande, annars vet ju inte försäkringsbolaget om hästen behövde avlivas.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hannah96
3/17/14, 9:20 PM
#20

I detta läget struntar jag faktiskt i pengarna, visst det är surt, men för hennes bästa..

Annons:
Annette
3/17/14, 9:27 PM
#21

Distriksveterinärerna i vårt område avlivar inte längre med spruta utan hänvisar till Lantbrukstjänst som avlivar med bult. I akuta situationer där distriktarna måste avliva använder de också bultpistol.

Alex
3/17/14, 9:43 PM
#22

#20 Men du har inte haft någon veterinärutredning eller så om hon nu är så dålig?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Underbarn
3/17/14, 10:16 PM
#23

#9 fast har läst om en häst som avlivades med spruta (nödsituation då den brutit benet) och när de trodde att den dött, lade de en presenning över hästen i väntan på slaktbilen. Morgonen därpå såg de att hösten hade förflyttat sig - den hade inte dött av sprutan och legat och plågats en hel natt. De avlivade den därefter "igen". Detta hände "nyligen". Hemskt! Jag har använt spruta på mindre djur som kaniner och katt men aldrig behövt avliva en häst

hannah96
3/17/14, 10:22 PM
#24

Jo hon har en skada i bogen, och stått sen i början på oktober. Har inte fått göra någonting med henne, hon skulle bara in och ut till hagen. Nu såg det bättre ut, och jag får börja sätta igång henne, saken är ju den. Hon är som en 3-4 åring som varken haft sadel på sig eller blivit borstad innan. Och hon är som en ballong som är upplåst med för mycket luft som ska sprängas när som. Stressar hela tiden med allt. Nu har det gått så långt så att hon börjat både sluta äta och dricka.. Hon är bara 9 år, så ett alternativ att ha henne som sällskapshäst finns inte. Hon är alldeles för pigg, då hon redan sprungit igenom hagen 3 gånger. Och hon har ingen bra stam att avla på heller. Så vad finns det att göra med henne. Jag känner mig bara riktigt elak som har kvar henne bara för att.. 

Började gå lite över styr nu när hon knappt äter eller dricker..

Chestnut
3/17/14, 10:28 PM
#25

Konsultera veterinär igen, lämna iväg den på rehabilitering (hos någon med goda referenser) eller sälj hästen. Eftersom du nämner i #0 att hästen ej är t-märkt antar jag att du har försökt men veterinär ej ville? I så fall lär du inte få ut några livpengar - i veterinärens ögon är hästen för frisk för att avlivas pga skadan. Som sagt - prata med veterinären igen i första hand! Det finns läkemedel att ge så att hon blir mer lätthanterlig under rehabperioden och orkar du helt enkelt inte - lämna iväg henne en period eller sälj.

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
3/17/14, 10:40 PM
#26

#25 Fast att sälja en häst som inte är frisk är väl ingen vidare idé, kan jag tycka… Det känns ju mest som att lämna över ansvaret på nån annan och tjäna en slant på det. Avlivar man så tar man i alla fall sitt ansvar, framför allt när man anser att hästen mår uppenbart dåligt och inte kan ges ett värdigt liv. Är man dessutom beredd att avliva utan att få ut någon livförsäkring, dvs betala flera tusenlappar för det, så är det ju inte pengarna som styr heller utan man gör det med största sannolikhet för hästens skull.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annette
3/17/14, 10:50 PM
#27

#26. Instämmer.

Annons:
Tusen
3/17/14, 10:58 PM
#28

#23 Ledsen men jag tror inte riktigt på den historien. Det gift man ger idag via spruta är så giftigt att redan en liten dos är tillräckligt för att döda. (Man ska inte tro på allt som står i tidningen/nätet. De vill gärna skapa rubriker 😎)

#24 Jag tycker inte alls du gör fel i att ta bort hästen. Det känner du bäst själv vad som är bäst för hästen. Däremot lär du inte få ut något på livförsäkringen. Här kan du läsa mer om kostnaderna.

Vi har både avlivat hemma och skickat på slakt. Avlivat med bultpistol och spruta. Allt är lika hemskt känslomässigt men ett absolut nödvändigt beslut när den dagen kommer, för alla som äger ett djur.

CelsiusT
3/17/14, 11:04 PM
#29

Men kontakta försäkringsbolaget även om du inte får ut några liv-pengar. För försäkringen ska ju ändå avslutas och du ska ha tillbaka resterande belopp av premien (om du tex betalat på hel- eller halvår, betalar du i månaden så vill du ju slippa betala in vid nästa betalning). Sedan ska ju passet in, vet inte hur nödslakt och liknande företag gör om dom tar hand om det? På slakteriet så tar dom passet. Annars är det inte mer att göra än att se till att hästen blir avlivad och bortforslad (tex nödslakt, väljer du veterinär så måste du sedan ändå ringa typ nödslakt eller liknande företag som kan komma och hämta kroppen för destruktion).

Personligen har jag svårt för spruta för jag ser inte att djuret är dött. Att man lyssnar efter hjärtat kan vara ändå att det slår ytterst svagt och man lyssnar lite fel. Jag kan inte se några garantier för att hästen är dör. Bultar man och avblodar så ser jag att det inte finns en chans att hästen är annat än död. Avlivade en hund med spruta och hade mardrömmar i flera månader efter det. Avlivat 2 hästar med bult och båda gångerna kände jag enorm frid direkt efteråt.

Dock är jag noga med vem som utför det. Kommer aldrig välja en veterinär till bultning, dom har för liten erfarenhet. Det ska vara en slaktman, tex på slakteri eller nödslakt eller liknande. Någon som utför bultning ofta och har stor vana/rutin. Har hört om gånger som det gått fel, då har det (alla gånger jag hört om) varit en ovan veterinär som gjort det.

#25 VA? Sälja? Hur tänkte du nu?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[EmmiieErixon]
3/17/14, 11:39 PM
#30

följer detta intressant ämne

hannah96
3/18/14, 5:44 AM
#31

#25 Att lämna i väg henne känns  inte heller så himla kul. Då hon redan är otroligt uppstressad och varken knappt äter eller dricker. Och då kan hon knappast må så jätte bra, eller? 

Som #26 säger, tänker inte sälja en skadad häst, sedan VETA att om någon nu sätter igång henne, så kommer jag alltid ha i åtanke att dom kanske kommer rida sönder henne eller något annat. 

Pengarna ifrån livförsäkringen, ja dom struntar jag faktiskt i detta läget, bara hon får det bra.

Snowmadde87
3/18/14, 6:20 AM
#32

Jag tog bort min ponny som var 28 år hade ett väldigt dumt val tanken på att hon gick ner i vikt och hon hade haft fång så jag kunde inte ge henne mycke mat pga det och hon gick inte upp i vikt. Så jag anlitade Djurambulansen och dom är duktiga så jag betalade inte så mycke 4300kr bara för dresktuktionen inget annat kolla på deras hemsida dom kommer oxå ut och gör det hemma. Det går fint till om man inte vill vara med själv så fixar dom det själva så var det för mig

majaliten
3/18/14, 7:29 AM
#33

Det har dock hänt i flera fal att man missat rätt Pungt vid bult och då ligger hästen och spretar och rycker

Guling
3/18/14, 8:38 AM
#34

#31

Jag åker med hästen till slakteri (ingen slaktbil här inte!) & följer med den till avlivningen - har aldrigt upplevt ngn stress hos ngn häst (fått åka åt andra oxå, som inte klarat det själva)…

#33

Visst KAN det hända att hästen rycker om man inte träffar exakt "rätt", men den ska ändå inte vara medveten utan detta ska bero på nerverna - ögonen "slocknar" ju direkt ändå.

Kan tillägga att de hästar jag följt med till slakteri har direkt blivit blickstilla, däremot var jag med till en djurpark en gång & där satte de bulten väl högt i min mening & hästen föll ihop med "ryckningar", men de upphörde snabbt - avblodningen sker ju direkt…

EN enda gång har jag varit med vid avlivning med spruta (för ca 1,5 år sedan) pga att det inte fanns möjlighet att avbloda/lägga hästen ute i väntan på kadaverbilen - det gör jag INTE om, om det inte är absolut nödvändigt!!!!  Panik är INTE det sista jag vill se/uppleva hos en älskad vän!!

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Annons:
Alex
3/18/14, 9:08 AM
#35

#33 Fast muskel-/nervryckningar är ju inget som tyder på att hästen är vid medvetande, det finns ju något som kallas dödsryckningar och det är reaktioner som kommer från kroppen, även efter döden. Sen har det väl säkert hänt att en bultning gått fel också, men med en erfaren person är risken minimal. Med spruta kan det bli plågsamt även om allt går rätt till, då det finns något för hästen att kämpa emot när det går sakta, den möjligheten finns inte vid bultning.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
3/18/14, 9:11 AM
#36

Varför tror ni att spruta går sakta? Det gör det verkligen inte! Hästen har inte en chans att kämpa emot för den är död innan den fallit till marken. Den dör på ett ögonblick, precis som med bultpistol. (Förresten dör de inte av bultpistolen utan blir bedövade. De måste avblodas innan de dör.)

Guling
3/18/14, 9:17 AM
#37

Ska tilläggas att vi inte åker till slakteri för ekonomiskt vinning - det gör vi i förhoppning om att det ska bidra till att minska importen av hästkött till Sverige, vilket sen förhoppningsvis kan bidra till att minska slakttransporterna utomlands…

Sista gången åkte vi till ett slakteri där man inte får betalt för köttet - men extremt trevligt mottagande i lugn miljö…

#31

Googla på trotjänaravlivning så får du upp en hel del olika alternativ bl.a.

Nödslakt, Djurambulans, Trotjänartjänst & så finns ju även Lantbrukstjänst, fast där måste man säga till särskilt om man vill att DE ska utföra avlivningen såg jag på hemsidan…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Alex
3/18/14, 9:22 AM
#38

#36 För att jag vet hästar som kämpat emot och det krävts både två och tre sprutor innan de faktiskt dött. Den största anledningen jag hört får folk till varför de använder spruta är att det går lugnare till, hästen lägger sig ned och dör istället för att bara falla till marken. Och då har jag lite svårt att se att hästen dör i samma sekund som sprutan ges, för i så fall hade det sett precis lika "brutalt" ut som med bult och då borde det ju inte vara någon som helst skillnad i upplevelsen för oss människor. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

imsuchadiva
3/18/14, 9:23 AM
#39

TS jag tycker ni ska rådfråga med en veterinär innan ni avlivar hästen. Vad har den haft för skada? Om ni nu fått tillåtelse att börja sätta igång hästen så bör den vara friskförklarad? På din beskrivning så tycker jag det låter som att din häst är full med överskottsenergi och demprimenad för att den inte fått jobba på länge. Så om hästen är friskförklarad så tycker jag att ni ska sätta igång hästen, eller iaf rådfråga en veterinär innan ni avlivar den.

Guling
3/18/14, 9:43 AM
#40

#36

Spruta går saktare än bult av den anledningen att det tar längre tid att spruta in giftet samt att det ska med blodet runt - vi avlivade liggande häst som hann få panik & försöka kasta sig upp, kom givetvis inte så långt - men sekunderna det tog innan ögonen "slocknade" kändes som en evighet när jag såg paniken i dem på min älskade vän!  😭
Detta var bara ca 1,5 år sedan…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Peppe
3/18/14, 10:17 AM
#41

Håller med Alex här. Jag kommer välja bult, absolut inte spruta

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Comedy
3/19/14, 2:20 PM
#42

Bara jag som faktiskt håller med #39?

Nu känner ju inte jag din häst, men jag skulle i alla fall ha rådfrågat veterinären och berättat om problemen och tankarna kring detta. Tycker precis som #39 att det låter som en väldigt uttråkad häst med en massa överskottsenergi, då är det inte så lätt att vara avslappnad… Bara mina tankar kring det hela :)

Gronstedt
3/19/14, 3:43 PM
#43

#42: Jag håller också med 39 - om hästen är frisk så sätt igång den och se om det blir bättre. Men det är ju ändå upp till TS att bestämma, att sätta igång en häst kan vara svårt för alla inblandade.

Peppe
3/19/14, 3:47 PM
#44

Jag tycker det är upp till ägaren att bestämma hur mycket man vill göra eller när man vill avliva. Det är inte synd om en död häst 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Praefatio
3/19/14, 4:38 PM
#45

Efter mycket velande fram och tillbaka med min häst hela förra året, diffusa hältor som kom och försvann och personlighetsförändringar till följd av smärta, med veterinärer som mest ryckte på axlarna och ordinerade vila, så tog jag bort min häst i september. Det var ett vidrigt beslut att fatta och jag sörjer fortfarande min äskade häst men jag ångrar inte att jag lät honom vandra vidare.

Jag vägrar spruta. Har själv oerhört traumatiska erfarenheter av avlivning med spruta och vill aldrig riskera att vara med om det igen.

Ringde istället Lantbrukstjänst. De kommer ut, avlivar med bult + avblodning och tar med kroppen. Är extremt nöjd med dem, mannen som kom ut var oerhört lugn och medkännande, ingav förtroende hos både mig och hästen.

Jag betalade (5000 kr, hälften mot vad det kostar med spruta på klinik) och gick sedan in i sadelkammaren under själva avlivningen, men min sambo var med hästen hela vägen. Enligt honom gick det på ett ögonblick och hästen hann aldrig märka något, han dog alldeles lugn och nöjd med munnen full av knäckebröd.

Ta gärna med någon, Lantbrukstjänst kan nämligen vilja att någon annan håller i grimskaftet så att de kan fokusera på bultningen. Det blir en del blod, min stallägare bad mig strö en kärra spån över bara, vilket min sambo gjorde så jag slapp se.

Jag ser det så här: Veterinärer finns till för att göra våra djur friska i första hand. Avlivningen är en av många saker de gör, och det är inte konstigt att en veterinär är bättre på sjukvård än avlivning. Lantbrukstjänst arbetar enbart med slakt av stora djur, det är deras enda uppgift. Alltså är de duktiga på just precis det. En person som avlivar tiotals djur varje dag blir såklart mer effektiv och duktigare på det än en person som avlivar ett djur i veckan. Finns såklart jätteduktiga veterinärer också, men för mig är det betryggande att den som avlivar har oerhört stor erfarenhet av just precis avlivning.

ängsbacka
3/20/14, 8:15 AM
#46

Jag ringde trotjänar avlivning o han kom ut o använde bultpistol allt gick lugnt o värdigt till de andra hästarna var också med o fick säga hejdå till henne, hon var lugn in i det sista. Hon fick somna in i hagen med sina kompisar o det tyckte jag var skönt samt att hon är nergrävd på samma äng, det kostade ca 2000kr o jag kopplade aldrig in försäkringsbolaget.

Comedy
3/20/14, 9:19 AM
#47

#44 fast där håller jag verkligen inte med dig. Det är faktiskt en levande varelse som vi pratar om, som har sitt eget liv. En avlivning är ett mycket svårt beslut och det ska bara vara en absolut sista utväg. Därför bör man väga alla andra möjliga lösningar mycket, mycket noga innan beslutet om avlivning fattas. 

Hannah96, hoppas verkligen inte att du tog det här som någon kritik mot dig. Det är ett tufft beslut du har framför dig och jag hoppas verkligen att du får stöd hemifrån samt av vänner så att du inte behöver fatta beslutet helt själv. I slutändan så är det ändå du som känner din egen häst och vet om det "bara" är av uttråkning och överskottsenergi som hon/han har visat dessa förändringar och att hon skulle kunna bli bra bara hon får sättas igång ordentligt, eller om det faktiskt är så att hon mår så dåligt och inte fixar en igångsättning. Skickar en massa styrketankar och -kramar till dig!

Peppe
3/20/14, 9:24 AM
#48

#47 det är inte ett svårt beslut för alla. För dig kanske, men inte för alla. Alla har inte heller samma syn på livet 🙂

Hellre en död häst än en olycklig häst som lider.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Uss
3/20/14, 12:20 PM
#49

Vi tog bort en häst med spruta. Hästen ifråga var aldrig stressad över att få injektioner så när han fick det lugnande så stod han och "sov" på samma sätt som när vi var hos tandläkaren. Min dotter - som är oerhört tapper - stod och höll honom. Hon såg in i hans ögon när vet tryckte in avlivningssprutan och hon såg att det liksom "släcktes" där inne bara, från ena stunden till den andra. Inget tecken på att han ens märkte av vad som höll på att hända eller att han reagerade på något sätt. Han var bara borta och sedan damp han i backen. Jag hade aldrig valt bultpistol dels eftersom mina hästar nog skulle ha mer emot att få en slaktmask på sig, dels eftersom de ju inte dör av själva bultningen, utan av att tömmas på blod och TÄNK om de fortsätter höra, om den delen av hjärnan inte är borta, för varken jag eller min dotter kunde hindra paniken när "det" väl var gjort… Dessutom finns det ju historier om bultar som inte "tar" - hästar som slitit sig och det känns som värsta skräckscenariot. I frågan om det är dags för avlivning eller inte så är det ju så att vi som hästägare har ansvar för att hästarna ska slippa lida, även om det är tuffa beslut. Men om man som hästägare känner att det inte står rätt till så är det nästan alltid så och om då veterinärerna inte kan göra något eller försöker det ena efter det andra utan att det sker någon förbättring - då tycker iaf jag att det är min plikt att se till att hästen slipper lida längre. Bara för att vi tycker att det är jobbigt att ta beslutet så får vi inte svika hästen den dagen.

Alex
3/20/14, 1:17 PM
#50

#49 Man sätter inte på hästarna någon slaktmask, den som avlivar håller bultpistolen mot pannan på hästen medan den äter exempelvis kraftfoder ur en krubba eller så. De jag haft att göra med har hälsat ordentligt på hästen innan, kliat den i pannan medan den stått och ätit, kliat samtidigt som de satt bultpistolen mot hästens panna och sen tryckt av. Men givetvis, har man en häst som exempelvis är väldigt rädd om huvudet och inte accepterar främmande människor i närheten av det så kan ju spruta vara ett bättre alternativ, det är ju sånt man får avgöra själv som ägare och väga för och nackdelar. Men de skräckhistorier man kan höra brukar, som nån tidigare skrev, handla om veterinärer som har minimal bulterfarenhet. Och då är det såklart större risk att det går fel även om det är extremt ovanligt. Höra efter en bultning gör de inte, precis som din dotter såg att hästens ögon släcktes efter sprutan ser man vid en bultning, hästen är helt borta. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gronstedt
3/20/14, 1:25 PM
#51

Jag begriper inte varför man inte avblodar efter spruta.

Uss
3/20/14, 3:01 PM
#52

#50 Jag har ju som sagt ingen erfarenhet av bultning av häst, har bara sett grannens grimliknande historia (som jag då kallar slaktmask) som han sätter på korna när de ska bultas - en sådan hade vår häst definitivt inte accepterat och förmodligen inte heller att en främmande (framförallt om det dessutom var en man) tafsade honom i ansiktet…

Alex
3/20/14, 3:12 PM
#53

#52 Såna används som sagt inte på häst. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Comedy
3/20/14, 3:41 PM
#54

#48 du missuppfattar mig lite där. Är det så att ett fortsatt liv för hästen är plågsamt är såklart en avlivning det enda rätta beslutet att fatta. Har fått ta bort flera djur av sådan anledning. Men bara för att det är RÄTT beslut behöver det inte betyda att det är LÄTT, stor skillnad. Det är fortfarande otroligt jobbigt och tungt psykiskt. Självklart är det bättre om hästen får somna in när den lider och man ska absolut inte hålla kvar hästen i livet "bara för att". Min poäng verkade inte riktigt gå fram och jag tänker inte diskutera det mer av respekt för Hannah :)

Peppe
3/20/14, 3:55 PM
#55

#54 jag ogillar när man gör som du, skriver en sak och sedan vänder kappan så jag vill ändå reda ut. 🙂 Jag skrev: "Jag tycker det är upp till ägaren att bestämma hur mycket man vill göra eller när man vill avliva. Det är inte synd om en död häst"

Och du skrev att du inte höll med kort och gott. Du höll alltså inte med om att det är ägarens beslut och/eller att det inte är synd om hästen om den är död. Det har ingenting med rätt eller lätt beslut att göra som du vill få det till nu 🙂 Det är viktigt att läsa noga vad som faktiskt står 🙂👍

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
CelsiusT
3/20/14, 4:04 PM
#56

Slaktmask är ett annat namn för bultpistol, eller rättare sagt ett gammalt namn. Det kommer ur att man från början hade en mask som sattes över ögonen på kossan så kossan skulle vara lugn, i pannan på lagom höjd hamnade då ett hål med en pigg som med en hammare slogs in i kossans huvud (där av skydd för ögonen). Snart övergick man till att göra detta med krutladdning och inte ha själva masken för ögonen (sådan gammaldags mask är inte tillåten idag, vad jag vet).

Men namnet slaktmask hänger kvar i den senare mångfalt uppdaterade bultpistolen. Bildsök för slaktmask

Såhär används en slaktmask/bultpistol idag, avlivning av en stor rundbal (inga blodiga eller otäcka bilder). Annars finns det på TV4play.se ett program som heter Farmen där dom då och då avlivar grisar med slaktmask/bultpistol, vill minnas man får se precis hur det går till (kanske inte avblodningen?).

#52 Det enda man brukar sätta på en kossa är en grimma av kjedja så man kan hålla huvudet stilla. Något annat tror jag inte är tillåtet i Sverige idag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Comedy
3/20/14, 4:33 PM
#57

#55 Nu struntar jag i det jag skrev om att avsluta diskussionen och går emot mina egna principer lite, haha.

Jag skrev inte kort och gott att jag inte höll med. "Det är faktiskt en levande varelse som vi pratar om, som har sitt eget liv. En avlivning är ett mycket svårt beslut och det ska bara vara en absolut sista utväg. Därför bör man väga alla andra möjliga lösningar mycket, mycket noga innan beslutet om avlivning fattas. 

Hannah96, hoppas verkligen inte att du tog det här som någon kritik mot dig. Det är ett tufft beslut du har framför dig och jag hoppas verkligen att du får stöd hemifrån samt av vänner så att du inte behöver fatta beslutet helt själv. I slutändan så är det ändå du som känner din egen häst och vet om det "bara" är av uttråkning och överskottsenergi som hon/han har visat dessa förändringar och att hon skulle kunna bli bra bara hon får sättas igång ordentligt, eller om det faktiskt är så att hon mår så dåligt och inte fixar en igångsättning. Skickar en massa styrketankar och -kramar till dig!"

Detta är fortsättningen på det jag skrev, visserligen riktat till trådstartaren men ändå. Läser man där ser man tydligt att jag säger att det är hennes beslut. På detta svarade du att det inte alls är ett svårt beslut, vilket det faktiskt är. Ett svårt beslut behöver inte bara betyda att det är svårt att veta vad man ska fatta för beslut utan kan också innebära att det är svårt rent psykiskt, men detta vet du med säkerhet. Ber om ursäkt ifall jag har varit otydlig med mina åsikter. Kan försöka sammanfatta mina åsikter om avlivning här nedanför så inget extra läses in i dem eller jag är för otydlig så att diskussionen kan få ett slut.

Alltså mina åsikter: Avlivning är sista utvägen. Ett friskt djur som mår bra psykiskt och fysiskt bör inte avlivas. Lider djuret psykiskt eller fysiskt och kommer fortsätta göra då det inte går att göra något bör(/ska) djuret få somna in. Avlivning är ett svårt beslut, främst psykiskt, för personen som behöver fatta beslutet. Det är ägaren som i slutändan bestämmer om djuret ska avlivas. 

Tycker dessutom att det är en konstig formulering att säga att det inte är synd om hästen när den är död. Ingen vill ju egentligen dö…? Men men, skit samma🙂 Hoppas inte att jag har missat något eller att det finns ytterligare något att väva in i det här för det är inte min mening med texten. Och juste, ledsen för att det blev en roman 🙂

Peppe
3/20/14, 5:03 PM
#58

#57 för MIG personligen vore det ett svårt beslut, men jag är även medveten om att långt ifrån alla tänker som jag och det får man ju respektera. Att hålla djuren levande och se dem varje dag gå i hagen och skrota kan vara nog så jobbigt efter en tid, fullt med skuldkänslor och ångest 🙂

Folk som säger att dom nog ska ta bort sin häst har ofta funderat på det länge själva och ofta är det rätt beslut eftersom det för dom flesta är svårt och inte fattas lättvindigt (men som sagt inte för alla och det ska också respekteras). Ofta söker man bara bekräftelse på att man inte gör fel eller är orättvis mot hästen som avlivar den, därför tycker jag det är viktigt att ge ägaren den bekräftelsen och försäkra denne om att ingen kommer tycka den är en dålig djurägare, det är tillräckligt jobbigt redan. Tvärt om är det en bra djurägare som tar sitt ansvar vilket fler borde göra! Istället för att t ex ge bort hästen till någon som "ska ge den ett bra hem" men istället ställer den på en lastbil ner till Italien. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Comedy
3/20/14, 5:10 PM
#59

#58 Haha, ja tydligen så tycker vi ju ganska lika ändå. Det här håller jag HELT med dig om 🙂👍

Alex
3/20/14, 5:29 PM
#60

#58 Mycket bra skrivet. Jag håller helt med dig om allt, både att en död häst inte lider (ett bra liv är det viktigaste) och att det är ytterst få som anser avlivning vara ett enkelt beslut. Jag vet själv när jag skulle avliva min häst hur jobbigt det var att ta beslutet, allt jag ville var att någon annan skulle säga till mig att det var vad jag borde göra. Men ingen gjorde det, vilket ju också var rätt, för det var mitt beslut att ta. Men ALLA talade om för mig hur rätt det var när det väl var gjort och det var fruktansvärt skönt att få höra, även om jag egentligen visste det själv. I efterhand önskar jag faktiskt att jag gjort det tidigare, med tanke på hur ont hon hade, vilket antagligen inte var i närheten lika uppenbart för de som inte kände henne. Exempelvis såg hon ut att gå rent när jag ledde henne till avlivningsplatsen, men jag hade sett så mycket annat under månaderna innan att jag ansåg att det vore djurplågeri att genomgå ännu en behandlingsperiod, som med stor sannolikhet inte skulle göra något bättre. Men som sagt var det med största sannolikhet inte i närheten lika tydligt för andra som såg henne, så därför anser jag att det är väldigt viktigt att INTE kritisera en ägare som känner hästen och vill avliva för hästens skull, för att han/hon anser att den lider och inte kan ges ett värdigt liv utan smärta (fysisk eller psykisk).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: