Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3153 ggr
ultot
2014-03-17 18:22

Problem att hitta sadel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min häst Mida är en arab på 14 år som jag har provat ca 20 sadlar på, som inte funkat. Det känns som jag inte vet vad jag ska gå på längre och skulle behöva tips på märken ni tror skulle passa.

Jag har testat bomlösa som funkat på henne men då har jag hamnat i stolsits och tappat kontakten mot henne (för breda sadlar).
Just nu har jag en bomlös som har flyttbara paneler vilket funkar bra, men då den sadeln är akademisk känner jag mig osäker i den på grund av att man sitter så fast, så att man skulle slå sig rejält om man ramlar av.

Vet ni om några fina dressyrsadlar man hamnar i lodrät sits i och som ni tror skulle passa Mida? (Gärna någon med flyttbara paneler).

Jag skickar in lite bilder på henne, säg gärna till om ni undrar över något eller om ni vill ha fler bilder. 🙂

//Ida

Annons:
ultot
2014-03-17 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lägger in mer bilder här i kommentarerna…

//Ida

ultot
2014-03-17 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

//Ida

ultot
2014-03-17 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

//Ida

ultot
2014-03-17 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

//Ida

ultot
2014-03-17 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

//Ida

Chestnut
2014-03-17 20:26
#6

Har du haft kontakt med någon sadelutprovare? Vilka sadelmärken har du testat? 

Anläggningsytan tycker jag ser relativt kort ut vilket nog kan vålla en del problem. Sen har hon stor mage som jag antar puttar fram de flesta sadlar, övervägt anatomisk sadelgjord ihop med svanskappa? 

I övrigt tycker jag att hon är rätt lik vår cob i själva rygglinjen (han har dock avsevärt längre rygg), på honom passar en Thorowgood T6 hoppsadel (ej dressyr, de är rakare) utmärkt. Annars funderar jag på typ Crown, har du testat någon sådan?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Sarah
2014-03-17 20:32
#7

Vet inte hur lika araber är varandra i ryggarna, men det känns som att de i allmänhet är korta och lite böjda. Jag sålde min stubben scandic till en tjej med arab och den satt som en smäck. Hade extra korta bossor. Har för mig att den var extra vid och 16,5 i tum.

ultot
2014-03-18 20:13
#8

#6 Nej, vi har inte tagit någon sadelmakare till henne, bor uppe i norr och dom som finns i närheten har jag dåliga erfarenheter av.
Svårt att minnas alla sadlarna men dom jag kan komma på är:
Crown Jessica
Wintec (kilbossorna tryckte)
FlexEE (Låg väldigt fint, men kanalen var för trång)
Bomlös sadel Tree Free 16,5"-17" från hööks (funkade på Mida men jag satt inge bra i den)
Dressyrsadel Claridge House från hööks (koppjärnen funkade inte på henne, sadel var väldigt stel)
Olympic Jessica (jag satt som en smäck i den, men la aldrig på den på Mida pågrund av den extremt trånga kanalen)
Pfiff bomlös (Trång för manken annars fin, men jag satt inge bra i den)
Zaldi (Minns inte, tror den hamna i bakvikt)
Morris and Nolan (För lite för manken och hamna i bakvikt)
Gammal allround modell av Hubertus (satt som en smäck fram på mida, stor och fin kanal men hamna i bakvikt)
Hubertus dressyr (Trång kanal, la aldrig på)
Och en massa andra sadlar men dom minns jag inte namnet på. Dom flesta sadlarna har tryckt på sidan av Midas manke pågrund av att den är hög och rund, dom har också lutat och hamnat i bakvikt.

Ja, hon får lätt en putande mage så en svanskappa ska jag absolut testa.

Jag håller precis nu på att titta på Thorowgood T4 sadlar och har lite beslutsångest vad hon kan tänkas ha för sort.
Ska mäta lite på henne imorgon och se vilken storlek hon har på allt.
Här är deras sida, tror ni det kan vara något för henne?
http://www.thorowgood.com/T4.html

Ja, hon hade en sadel av crown jessica hos hennes förra ägare. Så vi tog och köpte hem en sådan för inte så länge sedan men den tryckte framme på sidorna om manken och den hamnade i bakvikt som dom flesta sadlarna på Mida.

#7 Såg riktigt trevlig ut den sadeln, ska titta mer på den.

Tack så mycket för era svar!! Nu har jag mer att klura på 😃

//Ida

Chestnut
2014-03-19 16:31
#9

Vad jag förstått så är t4 för hög och normal manke rakare än den för låg så risken finns att den klämmer på manken el är för rak. Annars är Stubben ett bra tips om du kan hitta någon som är tillräckligt vid. Undvik dock deras rakare dressyrsadlar; Excalibur & vissa Tristan t ex.

Med vänliga hälsningar
Chess

ultot
2014-03-19 17:31
#10

#9 Mm, dom ser väldigt raka ut t4 sadlarna när man tänker efter och jag har svårt att tro hon har en låg manke…
Jag får ta och kolla på Stubben som du och #7 säger, tror du denna sadel kan funka på henne? Vet att det är en Tristan men hästen den ligger på verkar rätt så lik Mida i ryggen.

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=669335&inriktning=&typ=

//Ida

Upp till toppen
Annons: