Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 4265 ggr
JTphoto
3/17/14, 12:00 PM

Knasigt vi hört?

Ja, vad har ni hört för knasigheter i hästvärlden som fått er att verkligen undra vad som rör sig i huvudet på vissa? Om skötsel, ridning, utrustning eller annat kring hästvärlden? 

Jag börjar då! Det var en som frågade fodervärden vad ponnyn fick för kraftfoder, svaret blev inget eftersom den gick på bete. Förtvivlade svarade ägaren: Men hon kan ju inte leva på bara gräs!! (Häst + gräs… hmmmm)

Har även funderat över detta argument: Hästen måste ju ont i nacken av att stå och äta sådär. Det är bättre att lägga hö i hönät och hänga upp. ( Hmmmm häst, ont i nacke, hmmm…)

Har även hört en som blev bedrövad då hon fick höra att hennes förra häst numera går barfota och RIDS! Trots att den inte har några skor! Herregud!! -_-

Tja, det var några av de knasiga saker jag hört ;)

(Nämna inga namn på inblandade hästar eller personer, om det inte gäller er själva, annars är det onödigt, tråden är inte till för att tala om varför knasigheterna är rätt eller fel, håll god ton och acceptera att vi tycker olika)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Caroline L
3/17/14, 1:36 PM
#1

Haha ja det var knasiga saker… Skrattar

En kvinna frågade helt seriöst om varför man skall ge grovfoder, hästen får ju all protein och näring från kraften.

Sen sa ju min stallägare att jag bara kan lufsa runt i skogen på min häst och aldrig träna/tävla eller ens försöka mig på ett ordentligt pass i ridhuset. Travhästar travar och galopphästar galopperar!


[[AcsJulia]]
3/17/14, 5:03 PM
#2

Det värsta jag har hört/varit med om var en hästägare som blev så pass förskräckt när hen hörde att dennes häst gick på lösdrift med andra hästar hos tillridaren, att hen hämtade hem hästen dagen efter. Ägaren uttryckte sig dessutom så otroligt förmänskligande om hästen så jag höll på att ramla av stolen: "Ja, men det förstår väl varenda människa att hästar måste komma in för att sova, äta och slappna av!!". Säg det till mina tre hästar som aldrig får komma in..! 😂

Nu är väl inte förmänskligande av hästar något ovanligt, men i mina ögon är det helt förkastligt…

Em--ma
3/17/14, 5:26 PM
#3

Förut var det en som sa,

Jag kan se på min häst när h*n har migrän, och h*n har det just nu.
_migrän o häst, saay what?! x'D
_

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

JTphoto
3/17/14, 5:35 PM
#4

#1 Ja de fattar ju vem som helst?  TRAVhäst, GALOPPhäst, HOPPhäst, Det är ju solklart vad som ska användas till!! Lätt som en plätt 😉

#2 Hade hon bestick, kudde och godnattsaga också? Haha! Väldigt roligt 😃

#3 Men jösses, haha häst med migrän, en häst har ju pokerfejs när de skadat sig ordentligt. Hon måste vara otrolig som kan upptäcka migrän! 👍

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Caroline L
3/17/14, 5:45 PM
#5

#4 Nja det håller inte jag med om. Bara för att man äger en TRAVhäst betyder inte det att man inte kan göra något annat än att lufsa runt. Det är väll självklart att man kan rida ett pass i ridhuset ändå eller träna för en tränare. Hon sa "travhästar travar och galopphästar galopperar" ur synpunkten att det är den enda användningsområde dem har och allt vad dem kan göra.


JTphoto
3/17/14, 5:48 PM
#6

#5 Jaa, jag skojade bara, har själv en ridtravare…

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
ellapella01
3/17/14, 8:30 PM
#7

När jag var i stallet sist, så hörde jag en person säga bakom mig: 
Jag kanske ska sälja *****. H*ns vän svarade såklart varför, men h*n svarade bara att h*n inte orkade gå upp 10 minuter tidigare för att sminka sig. 

3 veckor senare var ***** slaktad…. -.- FYF*N……..

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Boschkis
3/27/14, 9:14 PM
#8

Knasigaste var nog när en gammal stallägare jag hade anmälde mig till jordbruksverket för att jag klippte och hade täcke på min häst vintertid, som tränades hårt. Det var tydligen djurplågeri då han minsann hade hört talas om en häst som rullat ner i ett dike, fastnat med benet i bukgjordarna och brutit det.. Och att klippa en häst som annars svettas väldigt mycket på träningar var katastrof.. Att han och hans fru åkte iväg till sitt sommarställe två månader varje sommar utan någon som såg till hästarna på betet var däremot helt okej. Hagen gick ut i sjön så det fanns alltid vatten och det räckte tydligen. Dessutom behöver hästarna bara skos när alla skor flugit av och hovarna är helt söndertrasade.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Zaphix
3/27/14, 9:53 PM
#9

En människa som sa att hon hade avlat kallblodstravare länge och var så duktig på rasen, men visste inte alls vem pappan till min häst är. Pappan är Järvsöfaks..

När folk förr rekommenderade gramantygel till min häst, trots att hans största problem var framåtbjudningen.

Vad jag kommer på nu i alla fall.. Har nog varit förskonad mot riktigt illa uttalanden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aribigga
3/28/14, 6:36 AM
#10

Det mest skumma jag har hört var när jag var liten och frågade en kvinna varför nosgrimman satt så högt upp på galopptränset och hon svarade "För att de ska kunna andas mer."

lurvponnyn.vimeddjur.se

Peppe
3/28/14, 10:18 AM
#11

#10 fast det är inte så knasigt, andningen påverkas jättemycket så fort luftvägarna minskas, en nosgrimma påverkar i hög grad hästens andningsförmåga 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

viktoria91
3/28/14, 10:56 AM
#12

När folk undrat när jag ska skaffa en "riktig" häst. Tydligen kan man inte vara vuxen och ha ponny.;-)

[Smári-Alva]
3/28/14, 11:08 AM
#13

En person skrattade när jag berättade att jag hoppade på min islänning

Annons:
Linnea
3/28/14, 11:27 AM
#14

En gammal ridlärare sa att 95% av alla hästar går bäst på ett vanligt tvådelat bett. De övriga hästarna fanns hos elitryttare. Man kunde använda ett annat bett en kortare period för att komma tillrätta med ett problem men annars var det tvådelade som gällde för ALLA hästar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Em_
3/28/14, 11:38 AM
#15

Hästarna har tappat benarna! (Om liggande hästar)
Kolla de bogserar! (Gissa vad de hästarna gjorde…)

Personerna som fällde dessa kommentarer är tre och fem år gamla så det är mest bara gulligt ^^


Aribigga
3/28/14, 1:40 PM
#16

#11 Ja fast den här satt mycket högt upp, om den ska påverka andningen så mycket ska den ju sitta lägre än en vanlig engelsk nosgrimma i alla fall. Eller så var det för att hon brukade dra ihop näsborrarna på sina hästar, konstigt lät det i alla fall.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
3/28/14, 4:00 PM
#17

#16: En till två fingrar nedanför kindbenen är väl normal placering för en engelsk nosgrimma?

Praefatio
3/28/14, 4:05 PM
#18

Haha, jag har tokmånga knasiga grejer! Det roliga är att alla kommer från personer i samma stall, och jag hörde alla inom loppet av fyra månader innan jag tröttnade på hela stället och flyttade till ett stall med människor vars hästsyn liknade min egen lite mer 😃

"Min (180 cm) häst är typ allergisk mot hö, det är därför hon bara får tre kilo per dygn. Hon mår jättebra av sina tio kilo kraftfoder per dag!"

Har aldrig träffat en så knäckt häst :( Extremt stressad, mataggressiv, vävde, krubbet, luftsnappade, boxvandrade och högg i inredningen. Reds 40 minuter som dagen så ni kan ju tänka er hur mycket överskottsenergi den hästen hade, utöver magsår från helvetet. Fy fasiken. Får fortfarande ont i magen när jag tänker på den hästen.

Även:

"Alltså, min häst fryser. Det är därför han har fyra vintertäcken på sig."

Ponnyn i fråga var fånghäst och konvalescent sedan lååång tid tillbaka, stod på box respektive i liten sjukhage - helklippt, av någon outgrundlig anledning. Med fyra vintertäcken. När det var någon enstaka minusgrad. Kokhet och fuktig när man stoppade in handen innanför alla lager. I detta fall handlade det nog dock inte om illvilja utan bara okunskap och att ägaren förmänskligade hästen.

Även:

"Vaaa, har du inte något täcke på hästen? Du vet väl att det blir nollgradigt mitt i natten nu för tiden?!"

Sagt i september, om min häst som dessutom hade fri tillgång på hö i boxen nattetid. Också sagt (av ren omtanke!) av en tjej som förmänskligade sin häst något enormt.

Även:

"Usch, måste du jaga runt din häst sådär? Kan du inte låna lite inspänningstyglar och en pisk och longera på riktigt istället?"

Sagt medan jag som vanligt löslongerade ett par varv som uppvärmning i paddocken. Min häst gick i kanonform: lugnt och avslappnat i trav med något sänkt huvud, arbetande rygg och superschvung i steget. Böjd och ställd i en 20 m-volt runt mig, trots normalstor paddock.

Även:

"Näe, ska du kasta (!) ut din häst på lösdrift? Det är ju december! Usch, vilket djurplågeri!"

Sagt när jag berättade att jag skulle flytta min häst. Samtidigt som jag provade ut ett varmt och skönt övergångstäcke som jag införskaffat för säkerhets skull (oklippt häst men ville ha en plan B utifall att han frös innan han ställt om sig till lösdrift). Har aldrig haft en så lycklig häst som när han släpptes i sin fina skogshage mitt i vintern…

Aribigga
3/28/14, 8:57 PM
#19

#17 Kopierat från ts: "tråden ärinte till för att tala om varför knasigheterna är rätt eller fel"

Jag tyckte det lät knasigt, vare sig ni tyckte det eller ej. Kan ni snälla lämna det därhän? Eller måste jag skriva en uppsats till varför jag tyckte det lät knasigt med ritade bilder hur högt upp nämnda nosgrimma satt?

lurvponnyn.vimeddjur.se

JTphoto
3/28/14, 10:07 PM
#20

Respektera varandra!

#11 Som #19 skriver, tråden är inte till för att tala om varför knasigheterna är rätt eller fel, det får du ta i PM i så fall. Tycker Aribigga att det lät knasigt är det helt ok, precis som att du får tycka det motsatta. Vi tycker olika. Inga mer kommentarer om nosgrimman, tack.

För övrigt, väldigt roliga små berättelser! Som redan sagts, många menar väl men förmänskligar sina hästar, detta har vi nog alla stöt på eller själva varit i medvetet eller omedvetet. Goa skratt får man av att läsa detta i alla fall :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
ElinaS
3/29/14, 10:46 AM
#22

"Vi måste ta det lugnt med unghästen, han är ju inte färdigutvecklad i kroppen än" Hästen är en 14 årig D-ponny. "Ta mer i gramanen så mulen går tryckt mot bringan så han kommer i rätt form" Hm, jag trodde det kallades rollkür eller? Samma person som sagt båda sakerna. "Det ända rätta sättet att bemästra en häst är med piskan, dem lär sig inget annars" Sagt av en ridlärare. "Men, jag trodde inte kor fick gå på ridskolor" Sagt av en 4 åring som såg en skäckfärgad häst, så gulligt! "Vart är bettet, din häst kommer skena" Jaha, så bett är alltså nyckeln till lydiga hästar. Eller inte! "Pappa, slå på frambenen när hästen hoppar så han lär sig att sluta riva så j***a mycket" Sagt av en tonårskille som tävlar på MSV nivå. Där var jag bara tvungen att gå in och ge pojken en uppläxning om vad barrering är!

jiithra
3/29/14, 11:01 AM
#23

Tassar

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Trongutten
3/29/14, 12:39 PM
#24

"Men jossan, du kan ju inte rida utan nosgrimma på din häst, det är ju farligt! Man måste dra ihop munnen så den inte kan gapa, ta bettet och sticka!" Så var det en som sa till mig när jag satt och red min häst lugnt och fint på ridbanan. 

"Jag skulle aldrig sätta på min häst ett hackamore, noll kontroll! Jag skulle heller aldrig våga rida din med hackamore!" Min häst har aldrig varit så lugn som med hackamore och jag har mer kontroll på honom med hackamore än med bett.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Quirinia
3/29/14, 7:16 PM
#25

#22 "Pappa, slå på frambenen när hästen hoppar så han lär sig att sluta riva så j***a mycket"

Sagt av en tonårskille som tävlar på MSV nivå. Där var jag bara tvungen att gå in och ge pojken en uppläxning om vad barrering är!"

Fyfan (ursäkta språket!!!) men vad hemskt. Jag tyckte du gjorde rätt i att säga till honom!

Zaphix
3/29/14, 7:32 PM
#26

Justja..

Var en man som höll föreläsning om naturmedicin. På min fråga om vad jag skulle göra åt min häst som enligt veterinärer har kronisk hosta efter att haft kvarka och andra luftvägssjukdomar, hostar mycket på sommaren men annars hostfri, fick jag svaret att ge två matskedar bovete varje dag så skulle han bli kvitt hostan.

Njaa.. Kanske inte riktigt så enkelt..

Samma man sa också att kallblodstravarna som har öron som går inåt är vinnare, de har gener från orlovtravarna. Det stämmer inte riktigt med de kallblodstravare jag träffat..

Den föreläsningen var full av osanningar, endel vettigt, men mestadels kvacksalveri.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
WornOut
3/29/14, 9:15 PM
#28

tass

ellapella01
3/29/14, 9:50 PM
#29

säger tass här också💋

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

[Smári-Alva]
3/29/14, 10:36 PM
#30

#28 och #29 vad betyder Tass??

[[AcsJulia]]
3/29/14, 10:37 PM
#31

#30 De lägger in ett spår i tråden för att kunna följa den. :)

Stallmima
3/30/14, 9:45 AM
#32

När dottern och jag kört klart våra hästar och vi står på stallplan och selar av dom så brukar de klia sig lite på våra ben ibland med huvudet, helt okay en liten stund då de blir svettiga tycker vi. Då säger en annan i stallet "Men ni ska ju inte låta hästen klia huvudet mot er, de tror att ni är ett träd då!!" varvid jag svarar "ja men då får de väl tro det då"  😛

Alex
3/30/14, 10:36 AM
#33

#28 och #29 Klicka på "bokmärk" högst upp i tråden istället, det ger samma effekt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Pappaparon
4/27/14, 7:39 PM
#34

"Fläck den i munnen när den stegrar sig!"

Hästen hade en för stor sadel och för skarpt bett, med hård nosgrimma.

"Du måste ha skor på honom, annars kan du inte rida" Han blir riden 1 gång i veckan ( panchis ) på GRÄS!

"

Annons:
chade
4/28/14, 9:18 PM
#35

man blir ju lite mörkrädd över hur vissa tänker ibland, men några småroliga kommentarer här också tycker jag :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[mitzylinnea]
4/28/14, 9:55 PM
#36

En i mitt stall satt och gnällde på varför hennes häst va så fruktansvärt pigg och studsig, 

Tja, inte vet ja, men en normal häst blir pigg av att stå 3 v. streck och varje vilodag i 3 veckor få kraft, betfor, olja och kornkross -_- (och näe, inga små mängder!) 

Samma tjej undrade även varför hästen hade blivit fet (maten, och så går han på lösdrift med fri tillgång på hö… Utan motion, och då hon sa de hade han stått hela vintern för att de va för kallt för att rida… ) 

Man blir mörkrädd! :/

panini
4/28/14, 9:58 PM
#37

#32 Haha samma här! När jag tar av tränset så brukar de klia sig lite på en för det har ju såklart kliat efter tränset/ de är svettiga. Men tydligen så är det ett stort NEJ!

Joseff
4/28/14, 10:13 PM
#38

"Det var en snäll domare som dömde dig."

panini
4/28/14, 10:14 PM
#39

#38 Vilken taskig kommentar! Allt vad folk kläcker ur sig alltså..

Tusen
4/28/14, 10:27 PM
#40

Våra ponnysar går på lösdrift.
A: Har ni inget stall?
Jag: Nej.
A: Men går de ute på vinterna också?
Jag: Ja.
A: På natten också?
Jag: Japp.
A: Men fryser de inte då?
Personen i fråga trodde att alla hästar stod i stall hela långa vintern (dag som natt) 🤪

- - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - 

´"Min häst fryser om benen så därför lindar jag alltid benen på hästen när det är kallt ute." 😃😃

Joseff
5/5/14, 9:55 AM
#41

#39: åh ja, haha… man blir som förvånad!

Annons:
CelsiusT
5/5/14, 1:47 PM
#42

Jag var intresserad av en häst en gång som var korsning travare/quarter och då sa min tränare "tja, eftersom det är quarter i den så kanske den kan galoppera i alla fall".

Som svar när jag påpekade att min häst inte fixar att stå inne en hel natt+en hel dag+en natt utan att få komma ut och röra på sig sa min stallägare: "är det så då behöver du nog ha hästen inne på dagen också så han lär sig att stå inne, om dom blir sjuka kan dom ju behöva det" (kan ju förklara att min häst inte har problem att stå på box, det gjorde dom varje natt, men han blir understimulerad och tenderar till att vilja äta upp boxväggarna om han står inne allt för länge).

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
5/5/14, 8:32 PM
#43

Medryttaren drar över hästens rygg vad vid den skjuter rygg. Då hästen tidigare haft vissa ryggproblem frågar hon hästägaren.

Hästägaren går då bort till sin 4-åriga unghäst och drar den över ryggen: "-NN reser ryggen ännu mer, så det är lugnt!"

Jag gick ut och drog min 5-åring över ryggen utan reaktion.

Samma person sa senare, glad i hågen: "Nu rider vi alltid med graman :)"

Blir så ledsen och tycker så synd om den fina unghästen som håller på att bli helt förstörd.

JTphoto
5/6/14, 1:30 PM
#44

Kom på några roliga saker till!

"Man kan inte sitta på vänster sida och borsta hästen på höger ben eller vise versa. Häst kan bli rädd!"

Hmmm…

En kvinna hade sin hästar i ett litet enkelt stall med 2 boxar. När hästarna stod inne på nätterna hade de täcken, alla dörrar samt fönster var stängda. Innan hon gick hem la hon höbalar utanför stalldörrarna så att det inte skulle dra in kall luft under dörren eller genom kattluckan…

hmmmm… igen…..

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Anon
5/15/14, 8:17 PM
#45

Tycker tråden är så rolig/tragisk så jag bumpar den :D

Jag har av en vän hört att min förra stallägare ska ha sagt att hästar inte kan ha ont i ryggen.

[Smári-Alva]
5/15/14, 8:19 PM
#46

#45 haha! Och människor kan väll inte ha ont i magen?

Killen
5/16/14, 10:32 AM
#47

Min häst är lite svårfödd och behöver äta ganska mycket hö ex på vintern. Då sa en person att om Man ger mer hö så förbränner de mer och går ner i vikt ist. En annan gg när jag red ute och galopperade i snön undrade en person om jag hade 10 broddar per hov för att klara av det….

kissmekate.blogg.se

Pappaparon
5/24/14, 12:39 PM
#48

Min kompis foderhäst lägger tungan över bettet ( själv vägrar jag använda på mina, det fungerar lika bra med grimma) , och enligt henne kliade det på hans tunga när han hängde ut den på sidan. dessutom tycker hon att man måste slå dem med spö för att de ska gå, fast hon använder inte skänklarna först, och det är inga lätta daskar hon ger😮

Annons:
Sarah
5/24/14, 1:27 PM
#49

Usch, så ledsamt att läsa hur okunniga folk är. 

Vi har haft en del diskussioner om vikt i stallet, hästar som är så tjocka att de är lika breda som höga ses som ok, medan hästar i perfekt hull ses som magra staket. En del tror att hästen måste ha fett för att kunna bygga muskler :( att den myten inte är borta ännu…

majaliten
5/25/14, 11:13 PM
#50

Att det är individuellt på varje häst hur mycket den sluta av att sitta upp från marken. Att vissa klarar det utan att slutas medan andra är mer känsliga

Ridskummis
5/26/14, 1:10 PM
#51

Jag minns när jag hade ridit i mindre än 6 månader(började sent) så pratade jag med en fd. ponnymamma(vars son rider på storhäst nu) Jag förklarade för henne att när jag pratar med människor är jag van att titta dem i ansiktet. Därför tyckte jag att det var lite svårt att lyssna på min ridlärare utan att titta på henne och samtidigt koncentrera mig på min ridning. Till svar fick ett väldigt kyligt ''Då kanske inte den här sporten är något för dig''  sedan gick hon iväg.. 😐

Sedan minns jag för ca. 1 år sedan när jag diskuterade elitryttare med min bästis och så kom jag självfallet in på Rolf-Göran Bengtsson och då blev hon som ett frågetecken och frågade vem det var 😎 

Hon har ridit ganska länge. Hon red på ''vanliga'' hästar i 3 år sedan började hon rida Islandshästar.

Jag tror jag tar för givet att alla i hästvärlden vet vem RGB är 😃

LinaN
5/26/14, 2:49 PM
#52

"Det begriper du väl att om du rakar honom under magen och inte har täcke med magplatta när det är minusgrader ute så kommer han får kolik och dö!"  -Sagt av en fd stallkamrat om min häst första gången jag rakade honom ^^

"Men Harry är väl en såndäringa islandshäst, som din!" En stallkompis mamma om min shire/ardenner-korsning ^^

"Men herregud ska den där vara med?!" - sagt om min häst på hopptävling. Efter en felfri ritt som höll på att gå illa men som redade ut sig ändå, så vände jag mig om till tjejen som sagt det och sa "Det där är min häst och medryttare!" tjejen både blev knäpptyst o bleknade, den kommentaren vart ju inte den ända hon hävde ur sig om hur dåliga kallblod är… samtidigt som det var flera ekipage av halvblods/fullblodsstam som inte tog sig runt felfritt och rev/vägrade på hindret det höll på att gå galet på.

"En så stor häst kan inte gå barfota!" - sagt av en hovslagare som aldrig vart nykter när han skodde hästarna i stallet vi stod i. Han fick aldrig röra min häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

HoppanLoppan
5/26/14, 11:05 PM
#53

Min kusins pappa trodde att alla hästarna stod uppstallade som kossor hela vintern, alltså stod dag in och dag ut och bara käka typ och att de sedan släpptes ut på "hästsläppet"(istället för kosläpp) där de sedan gick ute hela dagarna… xD Eller den, när man kollar när ens kompis tävlar och man hör ponnymammor kommentera ALLT om hur hon rider. Det var allt från att hon höll för hårt i hästen till att hon red på tok för långsamt. Hon var heller inte rak i ryggen och gjorde katastrofala (xD) galoppfattningar. Vill tillägga att hon vann klassen xD

CelsiusT
5/27/14, 8:46 AM
#54

#53 fast så var det ju nästan förr också. Förutom då man använde hästen i arbete så stod dom i sin spilta. Min förra stallägare tyckte ju att jag var galen som skulle ha hästarna ute på vintern. Han tyckte att det räckte med att dom fick komma ut när jag red så kunde dom stå inne till sommaren. Han är ca70 år. Och han tyckte att stallet var otroligt fint nu med boxar, själv tycker jag det var minimikrav på stallet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Joseff
5/28/14, 8:31 AM
#55

#51: "Då kanske inte den här sporten är för dig", HAHAHAHAHA jag tyckte det lät så kul för det är så knäppt sagt. Undra vad hon ville få ut av det??

Annons:
Annis9900
5/28/14, 9:51 AM
#56

En kompis jag känner tycker man måste rida med spö för att få hästarna frammåt. Även på en jättehet häst. Kan man verkligen rida en häst utan schabrak? Skadas den inte då? (Sagt om min Islandshäst när jag red med pad under min sadel) Men din häst kan ju stå i nån av de andra boxen. (En ute Box som det är väldigt kallt i) det är ju en Islandshäst så de ska ju inte stå där det är så varmt. Men det gör ju inget att din häst inte får så mycket mat. Han är ju ändå islandshäst och ska inte ha så mycket. ( han fick 2kg hö morgon middag och kväll. Och middagen fick han nästan bara 1kg för personens häst som sa detta tog allt) "Jag måste nästan flytta min häst för så här får det absolut inte va" Sagt när min häst lyckades driva iväg hennes häst från flocken i ca. 1vecka. Men min häst fick nästan aldrig va med annars. (Men han störde sig inte jättemycket för han hade endå en kompis i hagen) Personens häst jagade iväg min flera gånger så han inte ens fick nån mat.

JoeyPowiiie
6/7/14, 7:18 PM
#57

Person: varför galopperar du inte? Jag: min häst är för omusklad. Person: hon har ju muskler. Eller vågar du bara inte? Jag: jo men hon är inte i full kondition eftersom hon har så lite muskler. Personen: min häst fick muskler på en vecka när jag andvända magnesium. Du kanske borde testa det så du kan börja rida ut med folk. XD

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

[RC1393]
6/7/14, 10:18 PM
#58

Min kompis berättade under en lunchrast för en annan vän att jag är "galen": Hon galopperar i full fart på stigar i skogen, hästarna kan ju ramla!"

Arbetsgalopp på det slätaste skogsunderlag du kan hitta är helt crazy tydligen😃

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[RC1393]
6/8/14, 10:18 PM
#65

En allmän sak som jag kom på som man ofta hör när man är ute och promenerar med hästen; "vad är det för fel på den?". Som om man inte kan promenera med en frisk häst, haha.

chade
6/9/14, 2:12 PM
#66

"min häst får bara 2 kg hö om dagen för att han är dammallergisk, plus att han är fet och behöver banta" hörde jag när man påpekade att hästen svälter.

"nu ska hästarna gå i paddocken (3 hästar på en yta på ca 20x40m) för jag orkar inte gå längst ner i hagen för att hämta dem hela tiden."

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Linnea
6/10/14, 10:30 AM
#67

"Jag tar in hästarna klockan tre för jag tänker inte leta efter dom i mörkret."

Har aldrig behövt leta efter min häst. Det är bara att ropa så kommer han.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

RubHel
6/30/14, 11:41 AM
#68

"Titta, där kommer Herr Nilsson!" - Mötte en man när jag var ute med min prickiga häst. Nog för att jag har hört barn och vuxna kalla henne för Lilla Gubben… Herr Nilsson kändes dock inte helt rätt. Någon måste nog titta på Pippi igen på äldre dar 🙂

FrisbeeCher
6/30/14, 4:31 PM
#69

Det är onaturligt att ge hästen morötter du borde inte göra det. Personen i fråga gav sin häst rätt rejält med pelleterat foder…:-D

Annons:
FrisbeeCher
6/30/14, 4:34 PM
#70

Kanske blev lite oklart… personen som tyckte det var onaturligt med morötter gav sin häst pellets:-)

Loppiluring
7/2/14, 11:37 PM
#71

Min ena killkompis som inte är så hästintresserad direkt har blivit upptvingad till stallet flera gånger för att få göra allt slit åt mig för "det är väll inte så jobbigt att sköta stallsysslor??" ;)

Han har även sagt "Men dom små hästarna är väl föl?" till shettisen (24 år) och russet (9 år) i stallet ;)

Zabbio
7/3/14, 1:06 PM
#72

Jag hade en gång en några minuter lång diskussion med en person jag mötte som försökte få mig att förstå - på fullaste allvar - att min varmblodstravare var en islandshäst eftersom hon hört honom komma töltande i fyrtakt. Och det kan bara islandshästar. Jag hade tydligen blivit lurad vid köpet och fått falska papper.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Shadowbrooke
7/3/14, 2:21 PM
#73

Jag hade en kompis, med en väldigt het häst. De har martingal på den för att den slår upp huvudet (såklart varför skulle man annars ha?). Hon hade en sån som sitter som typ en brösta, men hon hade skaffat en som sitter runt halsen, och jag frågade varför hon har 2. Hon svarar då mig "Den andra funkade inte, martingal ska ju vara som en broms…" jag avbröt henne och svarar " Nej det är den absolut inte till för, en martingal är till för att hästen inte ska kunna slå upp med huvudet." Vi tjafsade en stund men sedan gav hon upp när hon insåg att jag hade rätt. Hennes mamma kommer in i stallet och frågar " Har du sett att vi skaffat en ny maringal?" jag svarar då ja, "ja den andra är förstor." Jag gick ut och började skratta som jag vet inte vad senare…..

Wellcraft
7/3/14, 9:06 PM
#74

Lösdrift är djurplågeri, speciellt om det är många hästar - det blir onaturligt.
(goddag yxskaft).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lattjo
7/4/14, 8:25 PM
#75

Om en häst håller på att stegra sig vid ridning så kan man knäcka ett ägg mellan öronen på den. Den ska då tro att den slagit i huvudet och börjat blöda;) Ja man får höra en del spännande saker inom den här sporten:P

Spiritinthesky
7/5/14, 2:55 AM
#76

#75 fast det funkar! Smällde en vattenballong på ett tjaffsig sto en gång och hon har inte rest sig efter det ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Quirinia
7/11/14, 7:51 AM
#77

#76 Är det verkligen bra mellan öronen? kanske det inte fungerar på något annat ställe men jag tänker ifall vätskan (speciellt vatten) kommer in i öronen kan hästarna ju tappa balansen ganska ordentligt. :P

Spiritinthesky
7/11/14, 9:07 AM
#78

#77 nejdå lite vatten klarar dom. Jon landade på alla fyra :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

P4go
7/11/14, 9:47 AM
#79

#65 Fast jag rider också alltid med spö, även på heta hästar.  För oftast blir dom heta och ''springiga'' hästarna fruktansvärt lata när dom börjar jobba (har ett fullblod direkt från banan som varenda person jag satt upp på henne tyckt hon vart super het, men får man henne att jobba blir hon super seg ist). Även om man inte använder det håller jag alltid i det. :) 

Att ett fullblod inte är av sporthäst modell och inte duger dom ridhäst..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

monstermash
7/11/14, 8:21 PM
#80

Det var någon som frågade min exflickvän om hon hade ett föl, precis efter att flickvännen ridit. Det var en islandshäst. Sedan fick vi även förfrågan, chockat, "har hästar SKOR på sig? men jag ser inga…" av en icke hästintresserad som förvånat tittade på hovarna. Det tyckte jag var hysteriskt roligt, han såg verkligen fundersam ut över vart skorna var någonstans… 😃

WinterPrince
7/11/14, 10:49 PM
#81

"Han springer som en tok"

Sagt om min 4-åring när en ny häst passerade utanför hagen. Konstigt ^^ Som om han skulle dö av att springa. Jag var bara glad han motionerade sig själv lite :P

Gladflicka
7/12/14, 1:41 AM
#82

Kommer inte ihåg vad alla skrivit så säkert någon som varit med om liknande och redan delat med sig av det men hade betesreducerare på min ponny och fick  ibland frågan om han var farlig.. Han var den snällaste ponnyn jag någonsin träffat på!

Upp till toppen
Annons: