Annons:
Etikettövrigt
Läst 2146 ggr
P4go
3/17/14, 11:51 AM

Prisidé, hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag själv är riktigt dålig på att se hur mkt en häst är värd så frågar jag här ist :)
Jag har planerat lägga ett bud på min foderhäst.
* Kristi Moon
* Höjd 161 cm.
* Född 2009
* E: Calano - Captiol - Capitano
* Sägs vara löshoppad 140.

Enbart grundriden, rätt så svår att få och jobba rätt.
Jag har hoppat honom lite med blandat resultat. Aldrig startad varken dressyr eller hoppning (ingen p&j/r).
Svårt att konsentrera sig och vill han inte riktigt så slår han upp med huvudet ist och bara springer. Kan bli som en tickande bomb och bara studsa fram.

Osäker i hoppning, kan stanna och ställa sig framför hindret och sticka på sidan om man inte är med. Fin teknik.
Även börjat med nu när han fått mer kondis och muskler och orkar sätta imot lite, ställa sig på bakbenen när han inte vill gå framåt ute när man rider ensam. 90% Trafiksäker dock reagera på typ skylar och sånt inne i bostads områden.

Gudasnäll att sköta om man inte låter honom bestämma.
Lasta, första gången försökte vi i tre timmar och andra gången i 5 timmar.. Så väldigt svårlastad.. Lätt skodd.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
JTphoto
3/17/14, 12:02 PM
#1

Det första jag reagerade på: Sägs vara löshoppad 140. 

Det är inget man kan ta med i varken värdering, annons eller diskussion. Det är inte rättvist mot hästen.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Sarah
3/17/14, 12:43 PM
#2

Om han är så pass bråkig så skulle jag kolla att inget är fel på hästen. För mig är studsande och ivägspringande tecken på att ngt gör ont på hästen. Att de sätter emot mer då de börjar få muskler är en varningssignal tycker jag. Om de protesterar på "rätt sätt" borde det komma då de inte orkar och tycker att ngt är jobbigt. När de får muskler och styrka ska de protestera mindre! Om de nu ska protestera alls…  

Vet inget om stammen och även om det är en fin häst och ung så hade jag inte get mycket alls. Det finns fantastiskt fina hästar som kommit mycket längre vid 5 års ålder, till låga priser idag. Du kan få en fin och hyfsat välutbildad häst för 30000. Hade nog gett max 15-20 för din i det skick du berättar om nu. 

Min ena häst är lika gammal som din (e daytona). Hon är visserligen liten, 150cm, och tappar i värde därför. Hon ligger kanske ett halvår/ år efter i utbildningen pga jag är lite feg och mesig. Hon hoppar bra, tränas regelbundet i dressyr, har koll på skänkelvikningar, öppnor, galoppen sitter osv. Superkänslig och protesterar bara om jag blir spänd eller om hon inte förstår. Desto starkare hon blivit desto mindre motstånd. Jag kan lasta och åka iväg själv, snäll att sko, klippa osv. Aldrig nervig. Trots sin storlek skulle jag gissa att hon är värd mer än din kille pga sin lätthanterlighet och ridbarhet.

P4go
3/17/14, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Va nog lite otydlig med det bråkiga. När han inte orkar eller inte förstår är då han bråkar. Han är en häst som verkligen behöver ryttarens hjälp (just nu) för att kunna jobba rätt. Menade att han orkar protestera på andra sätt nu än bara dra iväg med huvudet upp. 1# då detta inte är min häst så är det därför jag inte vet om han verkligen är löshoppad såpass. Och det räknar var ända människa in i summan. En häst med bra hoppteknik går ju dyrare än en med dålig teknik. 2# Grabben kan även vara väldigt fin och mjuk. Jobba helt rätt och inte protestera alls. Kollat igenom honom varje dag eller varje ridpass (rygg, ben) och han visar inget. Dock skulle det inte förvåna mig om han har vargtand vilket jag ska prata med ägaren om. :) Min tränare har sagt att det är väldigt tydligt att det enbart är trots när han inte förstår och inte orkar.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Caroline L
3/17/14, 1:30 PM
#4

Vad är det för ras på hästen?


P4go
3/17/14, 1:34 PM
#5

Oj.. Glömde jag skriva :$ Lettiskt halvblod

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Chestnut
3/17/14, 3:42 PM
#6

Lettiskt halvblod, långt efter i utbildningen, inte helt hundra i övrigt… Såvida han inte har extraordinära gångarter så max 15'-25'.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
JTphoto
3/17/14, 5:21 PM
#7

#3 Att räkna in hopptekniken är en helt annan sak  än att räkna in att hästen sägs vara löshoppad 140. Även en häst med dålig teknik kan ta sig över 140.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



P4go
3/17/14, 6:40 PM
#8

Kanske skulle skrivit löshoppad 140 med bra teknik ist :) Tack. Är 25 000 jag tänkte ge då dom tydligen köpte honom dyrt (man undrar ju..) Om jag vågar så ska jag ringa idag och säga att hon kan få 25000 för honom.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

nora1345
3/29/14, 10:00 PM
#9

Fick du honom för 25? :)

P4go
3/29/14, 10:06 PM
#10

Dom vill inte sälja honom för det utan för 38000.. :/

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Peppe
3/30/14, 11:25 AM
#11

Vänta och se du, dom kanske ångrar sig om dom inte får han såld till det priset. Med dagens marknad får säljarna vara glada så länge dom inte behöver betala någon för att ta hästen… bra för köparna, mindre kul när man ska sälja…

Avvakta och var beredd, kanske inser de att en snabb och enkel affär kan vara värt 13000 kr 🙂 själv prutade jag min häst 15 000, erbjöd snabb och smidig affär och bra hem.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Facie
3/30/14, 11:40 AM
#12

#8 Jag tror de kommer få otroligt svårt att hitta några intressenter som är villiga att betala 38 00:- för honom. Jag tycker du ska lägga ett bud som du känner är rimligt och sen när de märker vilket överpris de lagt ut honom för kanske de ångrar sig.

Du får akta dig så att du inte fortsätter rida/muskla hästen för länge så du ökar värdet för hästens ägare, det är orättvist mot dig. Försök ordna upp affären så fort som möjligt!

Pretty wise //

P4go
3/30/14, 6:01 PM
#13

Jag sa 20000 men sköter han sig som han gjort tre dagar nu kan han vara värd 30000 men mer betalar jag inte så då får dom helt enkelt ta tillbaka honom. :) Kommer ändå rida honom på samma sätt då jag vill och han förtjänar det och tycker det är kul att jobba. Jag hyrde honom ändå för utbildning.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
[exo]
3/30/14, 6:33 PM
#14

Men i din andra tråd skriver du att du bjudit 30 000 kr,
har du sänkt till 20 000 kr. Det blir nog ite lätt om du lagt ett högre först.

P4go
3/30/14, 6:57 PM
#15

Då han börjat hålla på och bråka (kollat allt, inget som gör ont) 
så som ställa sig när det blir för jobbigt. Min tränare säger att det syns att han ''tränat in det'' för att han kommit undan på andra ställen med att ställa sig. Finns ju en anledning till att han flyttat runt lite. 
Men slutar han med det så visst, då är 30000 okej. Men jag vill inte ha en häst som ställer sig för så mkt pengar. Det är han verkligen inte värd.

Men vill dom inte sälja för det priset så får man helt enkelt acceptera det och hitta en annan häst. Jag hyr ju honom bara trots allt.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Underbarn
4/2/14, 12:38 AM
#16

Jag hade inte gett mer än 20 kanske 25000

Maria-67
4/2/14, 6:21 PM
#17

Den hästen verkar osäker och du får jobba mycket med den hästen för att få hyfs på den. Ge inte för mycket för den. Den rasen är lite svårtyglad också och får ha tålamod. Mycket förtroende behövs. Du får gå sakta framåt med den hästen inte träna hårt på en gång. ta det i etapper. Mycket måste läras in innan du kan få hyfs på hästen. Du kan ge 20-22.000 inte mer. Du behöver lägga ut mycket tid ork på den här hästen. Och kanske inte helt enkelt gillar att hoppa över hinder.

P4go
4/3/14, 10:25 PM
#18

Fast..
Den har hyft och är guda snäll och sköta. Min kompis dotter på 7 år rider honom i både skritt och trav.
Sjukt lättlärd och går nu ett pass på 30 min i stabil form i både skritt och trav och kan även flytta för skänkeln. Våran paddock lutar och även i nerför/uppför kan han hålla formen. Våran tränare säger att vi kommer komma långt då han är såpass känslig och nu lätt och positiv.

Vi vet faktiskt inte varför han började ställa sig, nu har han slutat igen och går bättre än någonsin. Provade väl helt enkelt.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: