Annons:
Etikettövrigt
Läst 3158 ggr
KarlaH
3/16/14, 10:02 PM

Hur gör ni med håret?

Jag har alltid undrat en sak! Det är hur ni hästmänniskor gör med erat hår? Främst då ni som är i stallet varje dag. Tvättar ni då håret varje gång ni har varit i stallet? Blir det inte en väldans massa tvättande då? :O Jag själv rider bara en gång i veckan så då tvättar jag ju håret då, men ni andra! Hur gör ni med håret? :)

Annons:
Caroline L
3/16/14, 11:00 PM
#1

Nej jag tvättar mitt hår varannan dag, SÅ mycket häst luktar det inte (eller det kanske de gör, bara att jag inte känner) Jag har så långt hår att jag alltid har det uppsatt när jag är i stallet, så det smutsas inte ner annat än hästlukten då :)


Underbarn
3/16/14, 11:51 PM
#2

Jag är i stallet varje dag. Men stallet har bra ventilation och det luktar faktiskt inte så mkt häst i vårat stall. Såklart lite. Sätter sig mest i jackan. Men jag har långt hår (nedanför brösten) och sätter bara upp håret precis när jag ska sitta upp eller vissa gånger direkt i stallet. Har aldrig haft någon som reagerat på att mitt hår luktar? Jag har aldrig parfym heller. Min sambo har aldrig känt något, inte jag heller (är någorlunda noga/känslig). Har till och med ridit sen festat utan att tvätta håret och varit med allergiker som inte reagerar. Duschar håret 2-3 gånger i veckan… Men duschar annars varje dag (kroppen)

[Smári-Alva]
3/17/14, 7:08 AM
#3

Jag är i stallet istortsett varje dag och tvättar håret varannan dag men min häst står på lösdrift och det finns inget stall så jag är ju ute hela tiden

Rafflan
3/17/14, 8:30 AM
#4

Ja jag tvättar håret varje dag, alltid innan jag åker till jobbet, så om jag jobbar dag tvättar jag håret på morgonen - jobbet - stallet, jobbar jag kväll stallet - tvätta håret - jobbet.

Jobbar jag dag och ska sen ut på restaurang, bio eller annat med kompisarna blir det tvätta håret - jobba - stallet - tvätta håret :P

Sen tycker jag att det är ju inte bara håret som blir smutsigt ^^,

Zadeira
3/17/14, 8:30 AM
#5

Jag är i stallet och rider två-tre gånger i veckan och brukar sällan tvätta mitt hår bara för att jag varit i stallet. Lukten sätter sig sällan i håret, jag har det alltid flätat eller i bulle. Däremot så om jag svettats mycket under ridhjälmen vid ett hårt pass så brukar jag tvätta håret för att få bort svetten. Tvättar enligt balsammetoden, så jag försöker vara så mild så möjligt mot mitt hår och bara tvätta när jag absolut måste.

Sarah
3/17/14, 10:52 AM
#6

Har i princip alltid mössa i stallet och det hindrar lukten att få fäste. Men, tvättar håret så sällan som möjligt. Jag jobbar mest hemifrån så jag tvättar det innan jag ska iväg någonstans bara.

Annons:
iMAKiTTYCAT
3/17/14, 2:31 PM
#7

Det beror på lite, om jag blir svettig (vilket ja oftast bara blir på träningen som är en gång i veckan) så tvättar jag håret, sen kanske ja tvättar 1 eller 2 gånger till. Så ca 3 ggr i veckan. Mitt hår luktar inte speciellt mycket efter stallet och så blir det så slitet om ja tvättar det för ofta 😃

Gullan_J
3/18/14, 8:27 AM
#8

Jag tvättar aldrig för att det luktar häst, för det gör det aldrig. Jag tvättar det bara som vanligt, ca var tredje dag. Då börjat det bli allmänt smutsigt så då skulle jag tvättat det även om jag inte hade häst. Däremot om jag blir svettig så duschar jag oftare.

-Bättre ökänd än okänd

soundtrack
3/18/14, 10:53 AM
#9

Jag är i stallet 2-5 ggr/vecka och tvättar mitt hår ungefär var 3:e dag. Ibland sammanfaller detta med att jag varit i stallet, ibland inte. Jag har alltid håret uppsatt så jag upplever inte att det blir smutsigt när jag är i stallet, däremot känner jag att det kan lukta lite häst om det men det döljer man lätt med lite hårspray ;)

Annette
3/18/14, 1:46 PM
#10

Duschar och tvättar håret varje dag. Lukten sätter sig mycket eftersom jag dagligen mockar åt 13 hästar. Dessutom är maken allergisk.

[134643]
3/18/14, 4:06 PM
#11

Jag tvättar mitt hår en gång i veckan (det trista med lila hår haha), men ingen har reagerat på att det luktar häst. Jan använder dock parfym om det maskerar något 😃

pebb
3/19/14, 7:39 AM
#12

Jag brukar tvätta håret varannan dag oavsett om jag har varit i stallet, utom på sommaren, då kan det bli oftare men då är det för att jag är svettig, då går hästen dessutom ute så jag luktar inte massa häst när jag slipper mocka.

ella99bella
3/24/14, 7:13 PM
#13

Jag har alltid håret i en fläta som jag rullar in i mössan(på sommaren också) när jag mockar, då får man ingen hästlukt. :)

Mvh/Ellen<3Glad

Annons:
viktoria91
3/24/14, 8:07 PM
#14

Jag tvättar håret varannan dag, vill inte tvätta för ofta.

Suskiv
3/26/14, 10:55 PM
#15

Tvättar håret och resten av kroppen minst en gång om dagen. Jag jobbar och vill inte riskera att lukta häst på jobbet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[RC1393]
3/27/14, 8:59 AM
#16

Har mössa eller hjälm på mig och flätan under jackan, så jag tvättar bara håret när det är smutsigt 🙂

Praefatio
3/28/14, 3:43 PM
#17

Har hår till midjan. När jag hade häst (RIP) och var i stallet varje dag hade jag håret uppsatt. Tvättade det som vanligt var femte dag, kroppen varje dag. Aldrig någonsin fått höra att jag luktar häst, eller något annat heller för den delen. Kläderna däremot har jag alltid varit noga med att byta innan jag åker hem från stallet, de tenderar att stinka! Men de kommer ju i direktkontakt med både häst och annat, det gör ju inte håret.

Upp till toppen
Annons: