Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3600 ggr
pussgurkan91
3/15/14, 5:54 PM

Elitsatsning

Hej jag är snart 23 år gammal och jag har funderat jätte länge på en elitsatsning inom ridsporten /hoppning.

Men jag är alldeles för gammal för att gå en elitsatsning gymnasium, så jag kommer inte in.

Jag har tävlat i 80 cm på stor häst 2 gånger. Jag äger ingen häst och jag är ensam i min familj med att hålla på med hästar. Sen är det så svårt och få jobb så man har ej heller råd att äga egen häst!

Beridarprogrammet i Flyinge är för svårt för mig att komma in. Men tror ni att jag måste gå och fortsätta på ridskola för att lyckas eller vad tror ni?

Finns det någon åldersgräns att börja? Eller är det upp till en själv om vad man orkar?

Vad ska jag göra? Snälla hjälp.

Tack tack

Annons:
JustMySelf
3/15/14, 6:33 PM
#1

Hur länge har du ridit? Har du bara ridit på ridskola eller privathästar också? Tror du måste ha ridit en hel del olika hästar och kanske även ha lite tävlingsmeriter för att gå en sådan utbildning, men jag är inte säker.

pussgurkan91
3/15/14, 6:38 PM
#2

Jag har ridit 5 år. Mestadels ridskola men var också medryttare till en 18 årig valack sommaren 2013 som hoppade 70 cm som högst.

Jag vet att man måste ha hoppat minst 140, tävlat den del och ha stor erfarenhet i dressyr också för att gå den linjen. + att ha egen häst i den nivån.

Men jag undrar hur jag ska nå dit på lämpligaste/snabbaste sätt.

Om jag har rätt så är "beridarprogrammet" den ända hästlinje i Sverige på universitet/högskole nivå inför elit.?

Rätta mig om jag har fel.

Tack :)

Chestnut
3/15/14, 7:33 PM
#3

Bästa du nog kan göra är att bli medryttare, komma ut på träningar och tävlingar med den och känna dig för. Vägen till elit är svår och dyr och från att tävla 80 cm är den väldigt lång. Inte omöjlig men det krävs mycket arbete och ridning.

Med vänliga hälsningar
Chess

JustMySelf
3/15/14, 9:44 PM
#4

Jag håller med #3 helt

Suskiv
3/16/14, 6:44 AM
#5

Klart det går men vägen dit är lång. 5 år på ridskola och hoppar 80 cm så räknas du fortfarande som nybörjare. Enklaste och snabbaste vägen till att bli elitryttare är att köpa en elithäst och rida för elittränare, men det kostar multum. 

Annars gäller det att hitta en medryttar- eller foderhäst som är duktig och som du kan träna och tävla med. 

Nått att tänka på är att den stora majoriteten av elitryttare är uppvuxna i stallet. De har redan som barn tävlat ponny och ligger kunskapsmässigt på en hög nivå när de växer ur ponnierna och börjar rida stor häst. 

OT när det gäller jobb så är det så att det finns jobb om man är beredd på att ta dem. Telefonförsäljnigsjobb finns det massor av. Säller man sig i skolbänken 1.5 år och utbildar sig till undersköterska så finns det massor med jobb inom äldreomsorgen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

VilmaKristina
3/16/14, 9:31 AM
#6

#5

Det tycker jag inte räknas som nybörjare, 5 år är rätt mycket och de kanske inte hoppar speciellt mycket så hon inte har möjligheten att hoppa högre även fast hon vill.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Annons:
pussgurkan91
3/16/14, 10:38 AM
#7

Ja, jag vill hoppa högre men har aldrig fått. För har alltid placerats i senior grupper med andra vuxna pga min ålder.

Just nu är jag 2 månader på FLK i Kalmar och redan när jag började förra veckan så märkte jag att jag får mer utmaning :)

Och på tisdag är det första lektionen i hoppning och om jag förstått det rätt så hoppar de upp mot 100-110 cm :)

På min förra ridskola så ville jag in i en hoppspecial grupp, men de fick jag aldrig dock så lite därför jag ville sluta.

[Moa-]
3/16/14, 11:29 AM
#8

Det låter som om du har väldigt höga mål, som tyvärr för majoriteten är orealistiska att uppfylla. Det är många som drömt om att få tävla grand prix när de var yngre, men inser i efterhand vad som krävs, enormt mycket tid, både i timmar per dygn men även en längre satsning över tid, enorm talang och tur att bli "upptäckt" av rätt person/ha rätt ekonomi… Vad ligger bakom din önskan?

Arbeten finns som sagt om du är prestigelös och villig att ta dem, annars får man utbilda sig på högskola/universitet för att få en utbildning som leder till arbete.

Skall man vara realistisk, så bör du sikta på ett arbete för att kunna ägna dig åt ditt intresse på fritiden, även att rida på ridskola kostar pengar, inte bara att äga hästen. Är det inte att få ägna dig åt hoppning som borde vara ditt mål och din drivkraft, inte en "elitsatsning"?

Ser du till Baryard så vann hon guld i ponny-EM när hon var 15 år gammal. Vid 20 år brons i YR-EM. Vid 23 år silver i SM på stor häst. Så som du ser är det tyvärr lite sent att inleda en karriär, inget är omöjligt för att citera Gunde, men väldigt väldigt svårt.

Rafflan
3/16/14, 1:41 PM
#9

Bra häst och bra tränare så kan man få en start och sen är det bara att klättra emot toppen som alla andra och köpa ny häst vid behov. DOCK kostar en bra häst MASSOR med pengar och en bra tränare är också dyrt + att du bör stå i ett stall med tex ridhus, ridbana, gärna skrittmaskin, osv och då kostar även stallet en hel del.

Det går att elitsatsa senare i livet men det kostar mycket mycket med pengar och TID, det kostar det även om man satsar som ung :)

Upp till toppen
Annons: