Annons:
Etikettbeteende
Läst 1548 ggr
ilovemyhorse00
3/15/14, 1:13 PM

Skenande häst

Jag har ett litet problem jag har för några veckor sedan börjat rida en ny häst hos min granne efftersom hon behövde hjälp med den :)

Men nu till probemet jag vågar inte längre att galoppera med henne eftersom hon skenade med mig i skogen jag fick inte stopp på henne även om jag försökte få in henne på en volt eller in mot ett träd.

Det var inte det att hon blev rädd eller så för då skulle ju jag ha märkt det hon var väldigt lugn i jämförelse med vad hon brukar vara.

Hon är en gammal travare och jag tycker att hon är VÄLDIGT upp stressad hela tiden när man ska göra i ordning henne eller rida.

Så någon som har några råd om hur jag ska få stopp på henne under galoppen/skeningen om det skulle hända igen ?

Och hur jag ska få henne lugnare ? :)

tacksam för svar !!

Annons:
VilmaKristina
3/15/14, 8:18 PM
#1

Du har väl berättat för ägaren om vad som hände?

Om inte, GÖR DET. Det kanske har hänt förut med ägaren och hen har lösningen? 👍

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


ilovemyhorse00
3/15/14, 8:40 PM
#2

SJÄLVKLART har jag gjort det.

jag hoppade ju av i farten och då sprang hon ju hem och då tog ägaren hand om henne och hon säger att det inte hänt förut och jag skulle gärna vilja kolla med en veterinär om det är något fel med henne MEN jag vill inte säga det till ägaren gå ditt och ba ´´´Du jag tror det är något fel på din häst´´ 😮

PogoPedagog
3/15/14, 9:24 PM
#3

Varför skulle det vara något fel på henne för att hon skenade med en ny ryttare? Det låter ju som att hon testar dig eller inte känner sig trygg med dig. Hade det varit ett fysiskt fel skulle det väl kommit fram när ägaren red med?

ilovemyhorse00
3/15/14, 9:42 PM
#4

Jag tror absolut att hon testade mig MEN det är det är det att jag blir så fundersam om ägaren bara vill ha hjälp med hästen och vill inte skrämma mig när hon sa att hon inte brukar göra så.

Både jag och mina föräldrar har sett när ägaren har kommit och ridit på henne och hon har kommit skenande tillbaka hemåt.

Men jag tror ju absolut att hon testade mig jag är hundra.

men man blir ju väldigt osäker och tänker på alla möjliga saker när man bryr sig om sin häst VÄLDIGT mycket.

Snowmadde87
3/18/14, 7:09 PM
#5

Det låter som hon testar och att hon inte lyssnar på dig jag har samma problem med min travare så jag tränar honom att han ska lyssna på mig och mina hjälper. Gör hon samma om du rider på en ridbanan? Träna på galopp på en ridbanan och bryt av till trav tills hon lyssnar på dig. Hon märker att du är osäker då vet hon att hon kan göra om det hela tiden och prata med ägaren hon kan ju följa med tex på cykel när du ska galoppera ut så att du inte är själv så det händer något oväntat.

Rafflan
3/18/14, 11:25 PM
#6

Är hon ordentligt oskolad eller är hon fortfarande travar-travare?

Många travare är känsliga och blev du spänd/nervös så kan det ha smittat av sig på hästen? många blir spända utan att dem själva vet om det…

Ju hårdare/mer man håller i tyglarna ju snabbare springer vissa travare, kan ju ha vart nåt sånt? man liksom låser handen och bara drar, man kan ta om och göra halvhalter i såna lägen kan funka ibland.

Mitt tips är rid mycket hemma på gården tills du känner hästen väl och känner dig säker på henne, ev rid ut men rid inte så fort utan rid i lugnt tempo och försöker hästen gå iväg och du blir nervös gå över till skritt :)

Annons:
Uss
3/19/14, 11:09 AM
#7

#4 Kanske är det så ägaren brukar rida och att HON därför inte tycker att det är sken? Så var det för mig; jag var för länge sedan medryttare på en häst som var van vid att rida i 140 knyck alltid och överallt. Det fanns en broms men man fick riktigt bråka med hästen och det kändes inte okej för mig. Jag jobbade i stället med att hästen skulle lära sig skritta lugnt (att öht skritta var bara det otänkbart i början, så fort man tog i tygeln var det fullt ös som gällde) och acceptera kontakt med tygeln. Det gjorde jag mest i skritt och lugnt tempo trav. Ökade hästen så fick den sakta av eller göra halt. Det gick låångsamt framåt eftersom jag bara hade två dagar i veckan men tyvärr så flyttade hästen innan vi hann lösa hela problemet. Idag kan jag nog se att en stor del av förklaringen låg i att hästen dels fodrades med kraftfoder, dels fodrades för mycket mer arbete än den faktiskt fick - jag är tveksam till om någon mer än jag faktiskt red den - för den var hela tiden stressad och "på tårna". Fanns nog lite i blodet också (har för mig att det var en Gaspari-avkomma). Lägg därtill en hård hand (och ev. skarpt bett, minns inte nu) och en ryttare som gillar att rejsa runt… Men för mig är det inte okej med en häst som sticker - då får jag överväga om det är värt att ens rida hästen och i så fall så vill jag hålla till på ridbanan hemma eller ha någon med mig som har hästen i ett grimskaft ut. Det kan hända mycket på en bilväg eller i skogen och hur mycket jag än älskar hästar så vill jag inte riskera min hälsa ute på en "hysterisk" häst… det finns andra hästar.

Upp till toppen
Annons: