Annons:
Etikettövrigt
Läst 2746 ggr
Rafflan
2014-03-15 01:46

Hjälp, bil och transport med B-behörighet?

Hur mycket måste bilen kunna dra i "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg" för att jag ska kunna dra hästsläp med 1 häst i?
Letar nämligen ny bil och vill ha en som kan dra hästsläpp när vi ska ut och åka :)

Jag lånar släpp när vi ska åka så dem väger olika men det borde ju finnas ett "hur mycket dem flesta släppen väger", hästen är ett vbl på 153 i mkh och skulle tro att han väger emellan 500-600 kr :)

Annons:
FjantYoda
2014-03-15 01:51
#1

Brukar stå om man läser på om bilen och har man regnummer på transporterna och den bilen man är intresserad av så går det fort att kontrollera på Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsen 

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

https://www.instagram.com/aros_yoda/

CelsiusT
2014-03-15 05:14
#2

Dom flesta små släpen ligger väl klassade på runt 1300kg (dvs släpets totalvikt är 1300kg, sen brukar tjänstevikten vara ca 6-800kg, och alltså en lastvikt på omkring 5-700kg), det brukar iaf vara "en magisk gräns" som enkelaxlade enhästars-släp ofta ligger på. 

Vanliga totalvikter på släp är väl 1300, 1500, 1800, 2000. Men det kan ju vara egentligen vad som helst eftersom man kan välja att typa om sin transport, men det är vanliga totalvikter iaf. Och 1300kg innebär oftast enaxlade släp för endast en häst (eller två små ponnyer). 1500kg innebär oftare 2axlade släp för 1-2 hästar (beroende på hästens vikt/storlek).

Så om du till vardags vill ha en lite mindre bil så se till att den åtminstone får dra 1300 (och tänk på att den inte bör vara för liten, små bilar blir instabila med så pass stora släp, gå inte rakt av på godkända vikter utan använd lite sunt förnuft också). Men har du möjlighet att ha något större bil även till vardags så försök hitta en som får dra 1500kg (det är i princip max vad som går att få dra på b-kort så det är inte många bilar som det går på) då blir du liksom inte begränsad vid val av släp, tips är då volvo innan -01.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-03-15 05:19
#3

Jag hade en volvo v70 -98 förut, den fick jag dra 1530kg med på b-kort, väldigt bra bil =) Ännu bättre att dra med är ju 940 eller 740 då dom är bakhjulsdrivna vilket inte v70 är.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Snowmadde87
2014-03-15 06:12
#4

Om man säger så här med b kort får man dra 3,5 ton tillsammans. Jag håller på att ta körkort så har ett tis kolla på körkortsportalen.se där står mycke. Jag har en lett lastbilen cadi och den får jag bara dra Max 610kh efter så jag måste ha be för att dra min häst transport efter. Håller med båda som har skrivit innan

Suskiv
2014-03-15 07:03
#5

Det finns två saker som styr hur mycket du kan dra. 

Det första är släpets totalvikt. Det är en regel som kommer av att ett fordonståg inte får väga mer än max 3500 kg om det ska framföras med B-kort. Och där är det så enkelt att ju tyngre bil, desto lättare måste släpet vara och tvärt om. Ju lättare bil, destp tyngre får släpet vara. 

Det andra är vad bilen är konstruerad att dra. En tung stark bil kan dra mycket mer än vad man får göra med B-kort. Där måste man skaffa sig ett BE kort för att använda bilens hela dragkapasitet. En liten lätt bil orkar inte dra så mycket och där ligger max släpvagnvikt nästen alltid under vad totalvikten får ligga på och då är det bruttovikten av släpet som styr.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

CelsiusT
2014-03-15 10:01
#6

Jag upplever inte att TS har svårt med att veta hur mkt bilen får dra? Det är ju väldigt enkelt när man bara har b-kort, man läser på den punkten som TS refererar till. Där står hur mkt man får dra med sitt b-kort. Men det är inte vad frågan gäller alls. Jag tolkar det som en fråga om hur tunga hästtransporter brukar vara, dvs hur stor bil TS behöver köpa (eller rättare sagt, hur mkt kommande bilen behöver kunna dra).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Rafflan
2014-03-15 23:33
#7

Anledningen att jag frågar är för att jag kollar på en bil som får dra "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1350 kg" och vet ej om den får dra vanligt släpp med 1 häst i eller om det blir för tungt? :/

Suskiv
2014-03-16 06:34
#8

#7 Det får du, men du får hålla dig till enkelaxade släp som endast får lastas med en häst.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

CelsiusT
2014-03-16 07:43
#9

#7 Det får du, men som #8 skriver så får du hålla dig till enkelaxlade släp. Du kommer med stor sannolikhet inte ha svårt att hitta släp som du kan dra din häst i.

Släpen behöver inte vara enhästars (dvs plats för bara en häst), men du kommer inte att kunna köra två hästar pga att lastvikten sätter stopp. Utan du kommer bara kunna dra en häst åt gången. Om det inte är små ponnyer, men jag räknar med att det är ditt vbl som du skriver om i #0 som du vill köra. Och ditt vbl är inga problem att köra med en bil som får dra 1350kg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-03-16 12:48
#10

#8 & #9 tack för era svar :)

Ja jag äger bara en häst och kör honom sällan som det är redan nu så :)

fridak
2014-03-16 14:31
#11

Med b-kort så beror det på vad släpet har för totalvikt. Sen är det inte bara punkten släpvagns maximala totalvikt vid b-behörighet som avgör vad bilen får dra. Den punkten anger bara hur många kg som är kvar till gränsen på 3500, men bilen kan ha begränsningar som gör att punkten maximala släpvagnsvikt är lägre. Kollar man tex på min tidigare bil, en nissan micra så står det:

Max släpvagnsvikt, kg: 750Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 310Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 2140Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2890

Nu skulle nog ingen få för sig att koppla på en hästtransport på en nissan micra och det är tveksamt om ekipaget öht skulle röra sig framåt om man försökte ändå. Men man måste kolla båda punkterna max släpvagnsvikt och max släpvagnsvikt vid b-behörighet.

Att köra en häst på 500-600kg brukar sällan bli några problem om man kollar på bilar som är "mellanstora" och sen kopplar på rätt släp.

CelsiusT
2014-03-16 15:52
#12

#11 Jo så kan det vara. Men på dom uppgifterna du visar upp så får du koppla ett släp till bilen som har en totalvikt på max 2140kg, men bruttovikten (släpets tjänstevikt + lastvikt) får inte överstiga 310kg.

Samma på vår ena bil:

Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 400
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1870

Det innebär för mig att jag får koppla på min hästtransport som har en totalvikt på 1500kg. Men eftersom bilens maximala släpvagnsvikt är 1200kg och tjänstevikten (dvs släpets vikt) på min hästtransport är 540kg så innebär det att jag bara kan lasta 660kg, vilket alltså inte är full last för släpet. 

Så efter vår Volvo kan jag köra mitt släp med båda hästarna och efter vår lilla bil (Mazda) så kan jag också köra mitt släp men då får jag bara lasta den ena hästen (hästarna väger ca 400kg och 500kg).

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridak
2014-03-17 19:43
#13

#12 jo precis :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: