Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 935 ggr
Pelzi
3/14/14, 7:25 PM

Hur sätta igång häst?

Ska sätta igång en d ponny curly/isländare ska låna han till sommaren ungefär 8 veckor, men han har stått ett år på bara lösdrift.

Hur ska jag sätta igång han? Han ska inte upp i tävlings kondition. Men så han orkar någolunda bra.

Kan jag börja skritta en 5 km runda med han första gångerna och hur många dagar i veckan?

Vill helst sätta igång han så fort som det går.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
Linneahorse12
3/14/14, 8:04 PM
#1

Skritta och trava mycket, ta det ganska lugn i början och öka mer och mer

Underbarn
3/14/14, 9:16 PM
#2

Du känner nog hur mkt han orkar. Men skritta 30 min varje dag första dagarna, därefter upp till en timme skritt en vecka och sedan slänga in trav några hundra meter och ja det är väl bara köra på. Han sätts ju inte igång efter en skada så man behöver inte vara lika försiktig :) när han hållt igång någon vecka kan man börja klättra lite smått. Tänk också på underlaget. Om han bara gått i hagen där underlaget är fast/lite hårt kanske så är inte ridhus med mjukt underlag så bra direkt :) Min häst stod 2-3 månader efter en skada och det tog 3-4 månader innan jag var helt igång med en bra kondition (att han orkar galoppera längre sträckor) jag tävlar alltså inte. Tips börja galoppera i fältsits innan du sätter dig ner.

Caroline L
3/15/14, 2:50 AM
#3

Skritta de första dagarna, det du ska tänka på är att hästen förmodligen inte har ryggmuskler och då kan du med din tyngd påfresta hästen på ryggen. Mjukstarta det första dagarna och rid successivt längre sträckor, du märker på hans kondition hur han orkar och när det börjat ta emot, men ha samtidigt i åtanke detta angående påfrestningen på ryggen.


Pelzi
3/15/14, 12:51 PM
#4

#3 ja jag måste verkligen tänka på ryggen på hästen  eftersom jag väger ganska mycket 75 kg. Men han har ganska kort rygg och är blandning mellan curly och isländare och dem är ganska starka och tåliga.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Peppe
3/15/14, 4:27 PM
#5

Jag har just satt igång min ponny efter några månaders vila. Jag började i början på januari och hästen är 18 år.

Jag börjar med tömkörning i alla gångarter varvat med skrittpromenader ute (vid hand eller uppsuttet) så länge jag orkar vara ute (du kan lätt vara ute en timme, hästen har ju gått på lösdrift och är van att röra sig).

Sen lägger jag in mer och mer ridning, varvar pass med fokus på rund och avslappnad form (ofta i tömkörningen), med korta pass då jag spänner bågen lite för att jobba på bärighet och styrka (uppsuttet). Denna vecka började jag även lägga in lite hoppning.

Är hästen van att gå ute mycket så är skritt en timme på grusvägar eller tömkörning 30 min i alla gångarter inga problem att börja med. Lägg sedan in mer och mer krav allt efter som. 

När jag sätter igång en häst så rider jag aldrig 2 dagar i rad eftersom det är just bärmusklerna som behöver tränas upp, att sitta på en häst som är trött i ryggen sedan dagen innan tror jag sliter rätt mycket. Kom ihåg att all träning bryter ner och vila bygger upp.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: