Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3778 ggr
Linneahorse12
3/14/14, 4:38 PM

sy schabrak??

tänkte nu sy ett schabrak men vet inte rikigt hur .

vad behöver man för material, hur ska man göra för attt få de lite hårdare, berätta allt

är öppen för alla idéer

¨visa Even bilder på era egengorda schabrak

Annons:
Salish
3/16/14, 7:01 PM
#1

Jag har sytt ett schabrak för några år sedan, och jag kan skriva ner det som jag kommer ihåg, och det jag tror att man kan göra. Det du behöver är ett kraftig tyg, antingen har du samma tyg för in- och utsidan eller så har du två olika. För att få det lite stelare behöver du ett mellanlägg, typ i vadd. Schabraket består ju av två sidor till två sidor av hästens rygg, så du gör de två sidorna separat. Börja med att klippa till de olika delarna, börja med insidan. Vik tyget du tänkt använda till insidan räta mot räta (om du nu ska ha rätsidan mot hästen), nåla ihop och rita ut formen. Klipp ut formen, men ha ca 1-2 cm sömsmån. Nu gör du samma sak fast med yttertyget, fast vik det istället aviga mot aviga. Nu har du fyra tygbitar, ta en insidebit och en utsidebit och lägg ihop dem så att rätsidorna kommer mot varandra. Klipp till en bit av mellanlägget och lägg det ovanpå. Nåla ihop de två tygbitarna och mellanlägget sy längs kanten. Tror att du kan använda vanlig raksöm. Lämna dock lite av ryggdelen öppen, du kommer behöva vända den ut och in senare. Gör samma sak med de två andra tygbitarna. Vänd bitarna nu ut och in. Mellanläggen borde nu ha hamnat mitt emellan insidorna och utsidorna, om jag har tänkt rätt. Sy igen med sicksack där du har lämnat öppet. 

(den här delen är jag mer osäker på)

Nu behöver du bara sy en liten kanal som binder samman de två bitarna. Ta ett tyg till insidan, ett mellanlägg och ett kraftigare tyg till översidan, och klipp dem som långa remsor som är lika långa som ryggen på schabraket eller lite längre. Vik nu kanterna på remsorna (ej mellanlägget och nåla fast i ryggen på ena delen med schabraket tillsammans med mellanlägget. Sy ihop längs med den vikta kanten. Gör samma sak fast med andra sidan. Vik in kortsidorna och sy ihop.

Upp till toppen
Annons: