Annons:
Etikettövrigt
Läst 4344 ggr
Em--ma
2014-03-13 15:58

priside för häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska (tyvärr) sälja min d-ponny i höst/sensommar. Eftersom jag fyller 18år iår.
Så tänkte fråga er vilket ca pris hon ligger på just nu.
Tanken är att jag ska tävla upp henne lite under sommaren.

* New forest sto , f- 2007.
* d-ponny, 144cm (ej slutmätt, ska slutmätas 2014,
men kommer bli runt 146cm. ingen chans i världen att hon växer över..)
* e. Sun Roy ue: Sturevallens gentleman. Många elitprel. hästar i hennes stam, hon fick 38p på 3-års testet
* Hoppat p&j på 70cm felfri. Tränar för b-tränare i hoppning.
* Orädd, fin teknik vid hoppning. Snäll att ha att göra med, men är väääldigt ''envis fuxponny sto''. men skulle aldrig göra något dumt.

Så vad tror ni priset i dag skulle ligga på ungefär?

säg till om ni vill ha mer info för att få en bättre uppfattning, så dåligt på sånt här.. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Annons:
algolist
2014-03-13 16:20
#1

utbildninggsmässigt i dressyr??

Em--ma
2014-03-13 20:47
#2

Hon kan bara grunderna. skritt,trav galopp. Inga byten eller så.
Tävlad LC med 58%.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Underbarn
2014-03-13 23:04
#3

#2 inte skänkelvikning/sidvärtsrörelser, öppna, sluta, förvänd galopp osv? (Vet inte hur högt LC innebär… Kanske dum fråga för andra haha) Okomplicerad i hantering? Transportering? Kan stå ensam? Ridas ensam och i grupp? Uteritter? Hur hanterar hon nya situationer? Bockar hon eller gör andra bus? Frisk i sitt liv?

Em--ma
2014-03-13 23:20
#4

#3 inget sånt, hon ligger vääldigt efter i sin utbildning, eller hon kan säkerligen men jag får inte till det och har inte tränat på det på ett tag.

Hon är okomplicerad i hantering om man ber om saker och ting.
Man får liksom gå halvvägs var. Himla intelligent och envis ponny.
Snäll att lasta (oftast, tar max 5min om hon har en ''dålig'' dag)
självlastar henne oftast. Står som ett ljus i transporten. Hon är lite otålig när hon precis kommit ut ur transporten men sadling o.s.v men ingenting som inte en liten morot kan lösa ;)

Hon föredrar att rida ut i grupp, men absolut inte beroende till andra hästar, stod ensam i stallet under natten hela sommaren förra året utan minsta problem, är väll mer att det är tråkigt att rida ut själv. Aldrig stressad vid nya saker, kastar sig inte ute, sticker inte, bockar/stegrar inte. van med det mesta 99% trafiksäker.
Verkligen en ponny som är trygg i sig själv.
har dock haft problem med skoning, men det mesta löste sig när vi bara böt hovslagare. Hon kan få ett ryck under skoning helt från ingenstans, men hovslagaren som jag har nu tycker det inte ses som en problemhäst ändå är så pass litet problem. Dock väldigt rädd för sprutor (behövs 3 man MINST för att spruta henne)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Sarah
2014-03-14 11:05
#5

Med bara LC i dressyr och inte tävlad speciellt mycket så ligger hon inte jättehögt. En sjuåring borde kunna lite mer :) Sen är jag ingen expert på priser, men det finns många fina ponnys som kan mer.

Em--ma
2014-03-14 11:15
#6

#5 hur mycket tror du på ca?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Annons:
Sarah
2014-03-14 11:23
#7

Verkligen ingen aning, aldrig köpt ponny, eller kollat på ponnys. De brukar väl ligga högt om de är tävlade och välutbildade. Men annars vette tusan. En kompis köpte precis ett avelspremierat dressyrsto utbildad medelsvår (stor häst) för 25000. Finns många bra hästar därute idag. Köparens marknad. Men ponny vågar jag inte ens gissa. Du kanske ska satsa på att tävla en del och ta dressyrlektioner för att lära henne lite mer och öka priset innan du säljer. Ex skänkelvikningar och öppnor går fort att lära med en bra tränare. Min 5åring fattade det på två lektioner.

PogoPedagog
2014-03-14 11:28
#8

30 000 kanske? Ponnyr är ganska dyra nuförtiden tycker jag.

Vi köpte en sjuårig welsh cob med ungefär samma utbildnings nivå för 35 000 kr exkl sadel. Det tyckte jag var lite dyrt men min mor som betalade ville inte pruta.

Em--ma
2014-03-14 11:35
#9

#7 vi har tränat på det, men jag får inte till det, hon vet inte hur man gör och jag vet inte. Så då känner inte jag när det blir rätt, och just nu har jag ingen tränare i dressyren men är på jakt efter en så att det förhoppningsvis löser sig. tanken är ju att allt sånt ska sitta om 1/2 år :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Em--ma
2014-03-14 11:40
#10

#8 bara? jag köpte henne 35.000kr exkl. utrustning.
Då var hon 4.5 år och endast inriden

vi förlorade ett år i början för hon var en riktigt jävla helvetes ponny när hon var ung. Och då menar jag verkligen det hon satte sig på tvären för allt. Man var glad om man bara kunde borsta henne för dagen. Så vi förlorade mycket tid där, därav ligger hon så efter i utbildningen.

Hon har ett väldans humör, vill hon - då går det som en dans på rosor, men vill hon inte - ja då går det inte hur man än vrider och vänder på sakerna. Det är väll ända nackdelen. Men det är väl det som gör dem så personliga ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
2014-03-14 11:52
#11

Jag, personligen, skulle nog inte ge mer än 10-15 000 för henne.
Hon har ingen större utbildning, fick endast 38 p på 3-årstestet, och hon har inte presterat något speciellt. Hon är efter i sin utbildning och 
Det låter kanske hårt men man kan nog inte begära mer för en sådan häst i dagsläget.

Är detta din häst? http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=105391

I så fall har hon inte gått något 3-årstest utan bara ställts ut som två- och treåring. (med resutlat 39 resp 38 p). 

Eventuellt kan hon i så fall ha ett visst avelsvärde då hannes mamma och pappa har gått bra på utställning och hennes mamma har diplom.

Underbarn
2014-03-14 12:24
#12

Jag som då inte ser något värde i avel eller tävling på hög nivå - det jag vill med min ridning alltså - skulle kunna betala 30-35000 beroende på potential. Hon är ändå i en bra ålder nu och det går fort att lära grunderna i dressyr (skänkelvikning etc). Hade hon varit äldre hade hon kanske inte varit värd mer än 15.000 men nu är hon i sin bästa ålder tycker jag. Sen beror det på hennes kondition och skick i dagsläget. Men behåller du henne till hösten och tränar för bra instruktör och utbildar henne lite och tävlar enbart för att få henne lite erfaren då ökar du hennes värde avsevärt tror jag :) Jag gav 25000 med sadel värd 3000 för min 15 åriga D-ponny valack som då dock är erfaren - utbildad LA i hopp och dressyr samt helt okomplicerad i allt. Men hans värde sjunker för han inte VILL tränas eller tävlas nå mer än ett pass på banan knappt en gång i veckan (typ för kul) och då var han inte i topp kondition - med grav övervikt.

Em--ma
2014-03-14 12:54
#13

#11 10-15 tusen? Förlåt men då kan jag lika gärna skänka bort henne. Hon har inte ens levt 1/3 del av sitt liv ännu. För 10tusen så köper man ridtravare för (inget illa ment) och inte en fullt frisk RIDponny utan någon som helst anmärkning. förlåt men en sådant skambud är bara pinsamt, jag tänker inte lägga ut henne för en krona under 30. #12 det låter rimligt, hon har ju potential för allt sånt det är mer mig det är fel på. Skulle en erfaren ryttare sitta upp på henne så skulle hon kunna tävla LA i båda grenarna redan till helgen. Hon hoppar allt du styr på utan större vana, vi hoppade i måndags på träning m. Vattenmattor och andra titthinder och hon hoppade allt utan att ens lägga märke till det. Och då har hon aldrig sett sånt förut. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Annons:
Underbarn
2014-03-14 13:19
#14

#13 tycker också 10-15 är ett riktigt skambud. Hade jag sett en annons på denna häst med sådant pris hade jag trott det var något fel på hästen. Exempel röntgenfynd eller tidigare skador eller problemhäst av något slag.

Sarah
2014-03-14 13:34
#15

Tror inte att det handlar om att hästen har humör och är jävlig och inte vill, jag tror inte att hon förstår vad du menar och blir frustrerad :) Mina hästar har också massor av humör men det kommer fram då jag gör fel och inte pga ovilja att arbeta. Unghästen har jag gjort allt själv med och ingen av oss hade koll på hur man lärde sig saker från grunden. Men, en bra tränare på det och det går väldigt bra. Ridning är logiskt och gör man rätt så fattar hästen även om den inte kan från tidigare. Håller med om att 10-15 är ett skambud :)

algolist
2014-03-14 16:17
#16

har du någon intruktör du kan få hjälp med "prisbedömning" av?..
ja har aldrig haft ponny själv- o nu var de några år sedan aj va tungen o lägga hästintresset på hyllan… så har inte jätte koll..
Så är nog Enklare om du kanske kan få ut någon kunnig som kollar lite, kanske ridero känner igenom hästen.. för att kunna få ett rttvist pris…
men rent spontant kan ja tycka 30-35 tusen, kanske mer…

Em--ma
2014-03-14 18:55
#17

#15 då har du inte träffat min ponny :p hade en duktig ryttare på henne i början när hon kom och hon vägrade röra sig ur fläcken även om hon satt på. Tack för alla svar iaf, nu vet jag vad hon ligger på ca just nu. =D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Moa-]
2014-03-14 19:23
#18

Jag skulle inte ge några större summor för en outbildad häst utan meritering, utan säger som Tusen. Det låter enligt mig inte som en särskilt trevlig häst, utan en häst som kommer att kräva sin ryttare utan att kunna leverera inom den närmsta tiden. Detta är svårt att hitta i verkligheten, vilket gör att priset sjunker kraftigt.

De hästar som ligger högt i pris är de som antingen är barnsäkra, stabila och trevliga eller de som är utbildade och kan prestera på banan.

Em--ma
2014-03-14 20:06
#19

#18 så du tycker att 10.000 kr är rimligt för en sådan ponny alltså?
Du hittar ju en skadad häst för samma pris. min syster sålde sin spatthäst som endast håller fär hopbyridning för 25''
>
IDAG är hon 100% barnsäker, en go ponny som ställer upp för sin ryttare till 100% MEN hon är ett fuxsto och har sina humörsvängningar.
Glad och posestiv för arbete, orädd, bryr sig inte om nya platser, stressar aldrig upp sig. Hoppar allt du styr på ( om ryttaren ber om det..) En riktigt pålitlig ponny helt enkelt

Men ska bli kul att arbeta upp henne under våren/sommaren och se vad jag kan få för henne i höst! =D
Tycker också det är rimligt att ta ca 35.000kr för henne i dagens läge, förhoppningsvis det dubbla i höst! :D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Moa-]
2014-03-14 20:29
#20

Låter helt orimligt för en ordinär ponny enligt mig. Denna ponny verkar mer outbildad och svårhanterad än övriga, vilket sänker, inte höjer värdet.

"Hon är okomplicerad i hantering om man ber om saker och ting. Man får liksom gå halvvägs var. Himla intelligent och envis ponny." Om hästen är helt okomplicerad varför får man gå halva vägen var? Svårskodd låter det som, svårt vid veterinärbehandling…

Klarar trots flera försök och ansträngningar för att lyckas med skänkelvikning ej detta, vilket enligt mig säger något viktigt. Detta bör enligt mig anses grundläggande.

"_jag köpte henne 35.000kr exkl. utrustning.
Då var hon 4.5 år och endast inriden

vi förlorade ett år i början för hon var en riktigt jävla helvetes ponny när hon var ung. Och då menar jag verkligen det hon satte sig på tvären för allt. Man var glad om man bara kunde borsta henne för dagen. Så vi förlorade mycket tid där, därav ligger hon så efter i utbildningen.

Hon har ett väldans humör, vill hon - då går det som en dans på rosor, men vill hon inte - ja då går det inte hur man än vrider och vänder på sakerna. Det är väll ända nackdelen. Men det är väl det som gör dem så personliga ;)_" Att hon nu gått i flera år, den tid i livet då de är som mest lättlärda gått utan att vidareutbildas alls, hur kan du då anse att värdet skall ha stigit? 

Att hon har ett humör som gör henne helt ohanterlig när hon inte vill sänker värdet extremt enligt mig. Då är hästen inte okomplicerad och inte lämplig för barn. För att detta skall vara acceptabelt krävs en enorm kapacitet vilket verkar saknas i detta fall.

Det är min syn, och jag skulle aldrig betala några stora summor för den aktuella hästen. Högst troligen aldrig köpa överhuvudtaget då hästen inte tillför något egentligt positivt enligt mig, vare sig stor kapacitet eller trygghet. 

Jag tror inte att vi kommer komma överens i denna fråga, men det är så jag ser det. Får väl hoppas att du hittar en köpare som ser det på ett annat sätt.

Annons:
Chestnut
2014-03-14 21:11
#21

Jag personligen skulle knappt ge 20' i dagsläget, om ½ år om hon utbildas av en ryttare som inte fattar/får till skänkelvikningar och inte heller rider för tränare åtminstone varje vecka så betvivlar jag starkt att värdet kommer att fördubblas. Kanske kan du få upp henne med 10-15' till men jag känner njae. Ser tyvärr inget riktigt användningsområde mer än hobbyponny och det finns det många ute på marknaden som är lättskodda och lätthanterliga alla dagar om året och dem går ytterst sällan för absolut mer än 40' i slutänden och har då oftast presterat mer än din ponny.

Med vänliga hälsningar
Chess

JTphoto
2014-03-14 21:18
#22

Jag lutar åt Moas håll. 

Din häst är säkert underbar och jätte mysig vid hantering och du har gjort ett fantastiskt jobb. Men att tänka på är: Om hon en gång varit en väldigt besvärlig ponny, har ett väldans humör, kan få ryck vid skoning samt vid sprutor. Risken finns att hos en ny ägare kommer problemen tillbaka. 

Först skriver du: "Skulle en erfaren ryttare sitta upp på henne så skulle hon kunna tävla LA i båda grenarna redan till helgen."

Sedan skriver du: "hade en duktig ryttare på henne i början när hon kom och hon vägrade röra sig ur fläcken även om hon satt på."

Om nu en ny ryttare ska ta över henne vet man ju inte om dessa problem återkommer. Detta gör inte ponnyn dålig på något sätt, men det kanske inte är en trygg ponny för vem som helst, men med rätt ryttare kan hon säkert gå långt.

Lycka till :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Sarah
2014-03-14 21:19
#23

Dubbla har jag väldigt svårt att tro att du kan få i höst. Hon har ingen grundutbildning i dressyr. Visst att det kanske inte är dressyr hon är tänkt att tävla i, men en bra ponny är bra grundriden. Ska den hoppa höga klasser så måste den vara lydig. För mig är envishet och motsträvighet hos en häst kopplat till att hästen känner obehag inför ett moment. Självklart har alla olika personligheter och humör, men sätter hästen emot så är det för att den känner obehag eller inte förstår. Inte för att den är dum. Jag har alltid haft hästar med extremt mycket humör, men det kommer BARA fram då de blir frustrerade eller upprörda när något är fel. Sen är ju det här med färg en myt :P

Suskiv
2014-03-15 07:15
#24

#13 fast hon är ju inte utan anmärkningar. Hon har ett dåligt temperament (och nej det beror inte på färgen) och är dåligt skolad och det sänker priset rejält. 

Och som jämförelse med ridtravare. För 10-15 000 så får du en omskolad ridtravare klarar ungefär samma saker som din ridponny och som inte har betendeproblem. Ska du ha en ridtravare som kan mer får du gå upp i pris och en häst som inte är omskolad kostar mindre.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

WornOut
2014-03-15 09:01
#25

Jag skulle tro att du kan få 20-25 000 för henne med lite tur! Jag ska sälja min c-ponny valack på fem år. kommer bli maxad. Tävlat 70cm, tränad 90. Hoppad terrängbana. Gör alla grunder i dressyren, öppna,sluta,skänkelvikningar,galoppombyten mm. Otroligt lydig och välriden. Snäll och okomplicerad i all hantering. Honom ska jag ha 40' för.

Zahara
2014-03-15 10:09
#26

Tittar själv efter en C ponny till min dotter och denna du har hade jag inte ens skänkt en tanke åt att köpa. Ska du få en bra köpare med engagerade föräldrar får du hantera, fostra och utbilda henne mer annars får nog 10-15000 räcka tyvärr. Finns så många fina utbildade välhanterad hästar och ponnys till bra priser i dag så vill man ha bra betalt får man ha en bra höst att sälja….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Sarah
2014-03-15 10:54
#27

#17 såg nu, det finns duktiga ryttare och det finns "duktiga ryttare". Har hästen humör så är den förmodligen väldigt känslig. Blir man hård som många "duktiga ryttare" kan bli så är det inte konstigt att en känslig häst inte går fram. Min ena häst har spenderat en kort del av sitt liv till att inte röra sig ur fläcken på djursholms ridskola. De duktiga eleverna gick det bra med och de mindre duktiga fick inte fram honom ett steg.

Annons:
Underbarn
2014-03-15 11:02
#28

#26 eller så är det någon som jag som vill ha ponnyn. En mindre vuxen (jag är 20 och har ponny( så behövs det inte föräldrar med i bilden eller att hästen måste vara 100% väluppfostrad för jag kan hantera det ändå och jobba med det :)

Em--ma
2014-03-15 11:35
#29

Jag blir lite irriterad faktiskt. Jag har inte skrivit att hon är en problemhäst för det är hon **INTE.
**
Vid skoning och veterinärbesök så har det hänt innan jag köpte henne att något gick fel och hon blev otroligt rädd.
Problemet försvann nästan helt när vi bara BÖT hovslagare.
Alltså var det fel på hovslagaren och inte _hästen.
_Hon kan fortfarande få bakslag, men nästan igenom hela skoningen så står hon med sänkt huvud och njuter. Sen får hon sitt ryck (flyger bak) och jag tar fram henne igen och hovis fortsätter att sko som ingenting har hänt. Vid vet. besök är hon så rädd så att hon att hon darrar och vill komma därifrån. Men HON SKULLE ALDRIG GÖRA NÅGOT DUMT MOT DENNA MÄNNISKA. Vi var tre pers. för att kunna spruta henne förra gången, men inget täcken på att varken bitas, sparkas eller stegra.

IDAG är hon en riktigt go och pålitlig ponny. 100% trygg och skulle aldrig göra något dumt.

Dem enda nackdelarna med henne är bara
- skoningen
- spruträdd
(-efter i sin utbildning)

Ska jag ta 10-15 tusen för en sådan ponny?!?!?!
Ska hon gå som en problemhäst för dom SMÅ problemen?!
Bara för att hon har TVÅ saker som inte fungerar till 1000%?

Att även lägga till så var vi på hoppträning i måndags, där det var mera ovanlig hinder (för henne då) såsom vattenmattor, smileysar under hindret,regnbågar. Färgglada hinder m.m. Och jag säger alla dom ''normala'' ponnysarna vägrade på dessa hinder. Ponnysarna som ligger på 45-50''kr. Så kommer jag där med min ''problemponny'' som går på 10'' och hoppade allt på första försöket. Hon tittade inte ens.
JUST för att hon har ett sånt bra huvud. Samt att hon ställer upp för sin ryttare. hon har ALDRIG sett något sånt innan, men det är för att hon är lugn i sig själv. Det är SÅNNA ponnysar som sopar banan från andra ponnysar. Dom som har personlighet och inte är 100% perfekta.

Jag tänker inte sälja henne för under 30'' det är mitt sista ord i den här tråden, för ni verkar bara snappa upp dem negativa delarna från henne.

 


/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Underbarn
2014-03-15 11:40
#30

Om hon ex vaccinerad hemma i stallet då istället för hos veterinären (om hon är rädd) funkar det bättre då? :)

[Moa-]
2014-03-15 12:13
#31

"Sen får hon sitt ryck (flyger bak) och jag tar fram henne igen och hovis fortsätter att sko som ingenting har hänt." Om hovslagaren inte är med där då utan får en hov i ansiktet så spelar det ju ingen roll att hon är lugn i övrigt… Skadan är skedd och hovslagaren har förlorat sin försörjningsmöjlighet en period framåt. Samma sak om vederbörande sträcker sig av den hastiga  rörelsen.

Du säger på flera ställen att ni måste bestämma gemensamt och att hästen varierar från dag till dag. Hästen kan inte grunderna, och har inte lyckats med detta trots flera försök, det säger något enligt mig. En häst skall enligt mig kunna gå att använda utanför en hoppbana, men det beror ju på vad man söker. 

"Hon har ett väldans humör, vill hon - då går det som en dans på rosor, men vill hon inte - ja då går det inte hur man än vrider och vänder på sakerna." Skrev du själv, låter det som en drömponny enligt dig? Enligt mig skulle den aldrig vara tänkbar att köpa till ett barn och ser ingen anledning till varför jag skulle vilja ha den själv. Framför allt när den inte heller är utbildad och kan kompensera för sina brister på det sättet.

Som sagt, hoppas bara att du är ärlig mot en potentiell köpare och inte vilseleder någon till ett köp. Hittar du då någon som är villig att ge 30 000 kr har du en väldig tur, men du bör inte räkna med det. Just nu är det svårt att sälja häst, och din häst har långt fler problem än många andra och är betydligt mindre utbildad.

Em--ma
2014-03-15 12:40
#32

#30 det gör tyvärr ingen skillnad :( Disktriktarna vi tar ur är även rädd för hästar (dom är ju typ mest vana med kor o andra djur) Så vi åkte in senaste gången och det var det lätt värt. Där är alla intriktade på hästar så det var lättare då. För henne spelar det ingen roll om hon är hemma eller någon annan stans, hon gillar även att åka dit för dom har spån så där kan hon rulla sig 711 gånger, så hon är alldeles ren och fin inför vet. besöket :P

Hon har gått från kaosartad i skoning till bara bättre och bättre. Vi har bara skott utan lugnande 5-6 gånger. Och att vara från helt livrädd till att faktiskt bara stå lugnt och avslappnad på så få gånger ser jag som väldiga framsteg. Jag gissar om 1-3 gånger så står hon som ett ljus hela skoningen ut. Hon tycker det ju är sååååå mysigt egentligen (:

Jag kommer vara fullt ärlig med att sälja henne, så ni behöver inte tro annat. Jag kommer även kräva prövotid för jag vill inte att någon ska köpa henne i tro om att hon är nått annat än vad hon är. Och jag har kvar henne i flera år om så behövs, har ingen bråttom att sälja henne alls. Vilket jag inte tror det kommer ta (även för 30''), för hon är verkligen en ponny man faller pladask för.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Pelzi
2014-03-15 14:33
#33

Det är ganska många hästar som säljs nu och den kanske inte är den bästa tiden att sälja just nu så tror du får ca 20-30 tusen för henne. Eftersom 25 tusen kostade min medryttarhäst en liten häst kallblod,  kan skänkelvikning, rygga, galopp om byte, och hoppar allt man styr på, inte rädd för något överhuvudtaget, väldigt mjuka och sköna gångarter, men man måste vara lite mer bestämd med henne.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

JTphoto
2014-03-15 19:07
#34

Om du redan bestämt dig för att inte gå under 30.000 så är ju saken klar?

Jag tror absolut att du har en fantastisk ponny och du har gjot ett enormt arbete. 

Men som jag sagt tidigare tror jag att det är lite knasigt att kalla det en trygg ponny. Hon är säkert jätte trygg, snäll och underbar med dig, men om hon har så dåliga erfarenheter är det lätt att kommer tillbaka om de inte sköts rätt. Jag är övertygad om att du sköter det rätt, men då är det också viktigt att hitta rätt köpare.

Det är en väldigt vacker ponny du har :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Dressyrnörd
2014-03-16 12:05
#35

http://horsemarket.se/annonser/kanonponny/

Det här är väl en snarlik ponny som din, och den ska dom ha 49 000:- för. Så nånstans där eller lite under efter som att din inte hade några dressyrresultat.

Men om din ponny haft lite problem innan skulle jag hellre sälja till gott hem som kan ta tillvara på henne så att hon fortsatt kommer att få det bra, stället för att tänka allt för mycket på pengarna.

[Moa-]
2014-03-16 12:50
#36

Dressyrnörd; Nej? Jag ser inga likheter alls..

"\”Cubbe\” är jättetrevlig och okomplicerad i all hantering; klippa, sko, lasta, duscha, pyssla. Går lika bra att rida ut ensam som med kompisar." Den ena är trevlig och okomplicerad, lätt att sko och kan ridas ut ensam utan problem, den andra inte… 

Den är även utbildad och går LB, vilket är en väldig skillnad mot att överhuvudtaget inte kunna de enklaste rörelserna, framför allt när man gjort försök att lära in dessa, vilket antyder att hästen inte är jättelättlärd.

Att säga att det skulle vara samma eller motsvarande anser jag är direkt missvisande. Har du läst tråden?

Em--ma
2014-03-16 22:54
#37

#36 så min häst är alltså, otrevlig, komplicerad, svår att sko, och går ej att rida ut på själv.
Jamen det låter som att du redan träffat min ponny?!

jag förstår inte hur du kan sitta bakom en skärm och inte ens träffat ponnyn i fråga utan skapar bara din egna uppfattning och dömer ut henne helt?

Tråden har tyvärr spårat ut totalt, för dessa saker stämmer verkligen inte in på henne alls.
Hon är varken svårskodd, komplicerad eller otrevlig.

Hon är ett trevligt sammarbetsvilligt sto, Är lättlärd och har ett bra huvud för framtida tävlingsbanor. **OCH EJ TRÄNAD/TÄVLAD P.G.A >>>>>> RYTTARENS <<<<<< INTRESSE!

**Kan vi bara sätta en punkt där nu? Jag har kunniga tränare runt omkring mig som jag kan be om prisförslag sen när det verkligen gäller. För det här var då till ingen hjälp alls.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Comedy
2014-03-16 23:32
#38

Inflikar här utan att ha läst några kommentarer ovan med erfarenheter från vänner som försöker sälja sina ponnysar i år.

Maxad C-ponny, fyller 18 i år. Mycket(!) fina gångarter och mycket bra hoppteknik, tävlad upp till LA-dressyr och LB-hoppning, hoppad enstaka hinder på 120 cm om jag minns rätt. Tror även han är tränad LA-bana hemma. Sund och frisk ponny i tävlingskondition men inte mycket tävlad pga ryttarens ointresse. 

Denna ponny ligger nu ute för 18000 kr. Hur hårt det än är så är det köparens marknad nu och det  är väldigt svårt att sälja. Nu är han visserligen bra mycket äldre än din ponny, men han är en otrolig läromästare och har många år kvar, och ändå så är det knappt någon som hör av sig. Tyvärr, för han är en väldigt trevlig ponny :(

[EmmiieErixon]
2014-03-16 23:58
#39

jag vill inte låta otrevlig alls men håller med många andra att det är en liten väl saftig peng du vill ha för din ponny och jag själv som köpare skulle inte vilja lägga pengarna på just din tyvärr

JTphoto
2014-03-17 09:26
#40

#37 det finns fler som skriver inlägg till dig, inte bra Moa-. Försök att inte bara fokusera på det som en skriver. Moa- tycker det hon tycker och vare sig det är rätt eller fel så är det hennes uppfattning. 

Jag vill återigen säga: Om du inte tänker sälja för under 30000 är väl saken redan klar?

Även detta vill jag lyfta igen: Jag tycker att det är lite knasigt att kalla det en trygg ponny. Hon är både snäll, trygg och jättemysig i ditt sällskap, hon litar på dig till 100 %. Men om hon har dåliga erfarenheter, vilket absolut inte är ditt fel, men risken finns att det kommer bakslag vid miljöombyten och nya rutiner/människor. Du har gjort ett fantastiskt jobb och sköter din häst jättebra, men man ska då också hitta någon annan som gör det samma.

Jag köpte min häst som 5 åring för 50.000 kr. Hon var en riktig primadonna och jag har jobbat oerhört mycket för att överhuvudtaget kunna rida tryggt på henne. Hon slängde sig, bockade, sprang över folk m.m. Veterinär och uppfostran i massor. Dessvärre har hon varit sjuk/skadad och ligger efter i utbildningen. Hon är definitivt inte värd 50.000 kr idag utan har sjunkit i värde. 

Jag säger inte att din ponny är dålig på något sätt, men det är svårt att få hästar att stiga i värde, tyvärr.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



liljegren
2014-03-17 10:26
#41

Jag vet inte vad du väntat dig för svar.. precis som någon här ovan nämnt är det svårt att få bra betalt och då din häst inte är mer utbildad än vad hon är i förhållande till sin ålder så sjunker priset drastiskt. Brukar dessutom vara "bättre" att sälja till sommaren än efter sommaren (många som säljer till hösten) Om du har en bra tränare, be om hjälp med utbildningen och prissättning. Om du har svårt att komma åt henne kanake du kan be tränaren sitta upp?

Annons:
panini
2014-03-17 11:27
#42

Jag förstår inte vad problemet är? Du har ju redan sagt att du ska lägga ut henne för 30, då är väll saken redan klar? :)

Uss
2014-03-17 11:27
#43

Jag har ingen aning om vad din ponny "är värd" (avels- eller tävlingsmässigt), men hon är ju "värd" vad någon vill betala… dock tycker jag också att det låter ganska mycket med 35 000 kr för henne med den beskrivningen som du gett i tråden - risken för ett "bakslag" när hon byter miljö och rutiner känns stor. Det är lätt att känna sig sårad i sådana här trådar, när man inte får önskat svar, men alla uttrycker SIN uppfattning om vad DE skulle vara villiga att betala och varför skulle du bli besviken för att någon som inte träffat din ponny inte uppskattar henne lika mycket som du gör? Det finns ju ingen anledning att ta upp en diskussion om varför olika personer tycker som de tycker liksom… Frågan gällde ju VAD de tyckte och det finns inget "rätt eller fel" när det gäller tyckande… Nu har jag läst igenom tråden och det verkar finnas både de som tycker att 30-35 000 kr är OK och de som tycker att det är för mycket. Vilket pris du får ut beror ju på vilken köpare du hittar (och på hur utbudet ser ut när det är dags), men om hon kan ha lite "issues" så tycker jag att du ska tänka på rådet att lägga mer vikt vid "bra hem" än prislapp - eller är hon inte värd det?

Em--ma
2014-03-17 16:54
#44

#42 nej precis, har skrivit i redan kommentar#37 att vi kan sätta en punkt här.
Så själv förstår jag inte varför folk forsätter kommentera ;P

Så väl som jag känner henne så tror jag inte miljöombyte elr nya rutiner kommer påverka henne ett dugg. Hon har aldrig reagerat på varken miljöombyte, nya hästar eller nytt folk.

Det enda bakslaget som kan bli och det är skoningen, och det är om man valt fel hovlagare, en lugn förstående hovslagare är inget problem (har haft 2st sen vi bytte från den första) och det SKA ju alla hovslagare vara vilken häst dem än skor!

Jag är varken ledsen eller sur över att inte fått ''höra priset som jag ville höra'' Jag är irriterad över att infon har inte kommit ut rätt i den här tråden, och ja jag antar att det är mitt fel, som inte skrivit korrekt info. Men kanske 1/3 av detta som står här stämmer in på henne. Vi ska i alla fall sätta igång med hårdträningen nu, ponnyns kondis är på topp. Förut har jag alltid valt att rida ut i skogen och mysa istället för att vara på banan och svettas. Men det ska bli ändring på det. Redan igår red jag ut och hela vägen aktiverade jag henne. Trav - halt - trav - halt. Flytta lite för skänkeln,
och lite skritt - galopp - skritt - galopp. Och det här brukar jag alltså aldrig göra när jag rider ut, är alldeles för lat och för myskär. det är ju MYCKET gosigare att rida på lång tygel, barbacka och bara NJUTA av hästlivet ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Dressyrnörd
2014-03-17 19:08
#45

#36, - Moa, du läste visst inte vad Jag skrev? 
Lite under efter som att den inte har några dressyrresultat alls. Sedan anser jag att gå LB är iprincip inga resultat alls, det finns inga röresler i LB, och jag vet inte vad dy syftade på för röselser som den inte kan som den måste kunna i LB? trav, galopp och halt tror jag minsann denna ponny kan om man läser vad ägaren har skrivit.

Tycker att du är oerhört otrevlig och borde tänka på vad du skriver. Varför skulle min åsikt om vad Jag skulle kunna tänkas betala för en sån ponny vara mindre värd än någon annans, nej!

TS, lyssna på dem som känner hästen, och till dig själv, du vet bäst :-)

Tusen
2014-03-17 19:45
#46

#45 Nej, Moa är inte alls otrevlig, hon tycker bara inte som du. Sen refererar hon till TS egna ord. Om TS nu vill försöka sälja sin outbildade ponny för minst 30 000 kr så är det väl bara att önska henne lycka till och hoppas hon hittar någon som vill betala det priset.
Sen är det köparens marknad nu, vilket gör att man kan köpa riktigt fina  hästar för struntsummor. Det är trist för säljare men toppen för köpare.

Gullan_J
2014-03-17 20:49
#47

Jag skulle ha gett max 40 000 för ponnyn. Egentligen är hästen inte värd mer än 25 000 men dagens hästmarknad är svår. Det är inte allt för ovanligt att en 4 årig d-ponny med POTENTIAL kostar över 60 000 så länge den har bra stam.

-Bättre ökänd än okänd

Sarah
2014-03-17 20:51
#48

#47 jag skulle betala mer för en 4-åring än en outbildad 7-åring.

Annons:
Gullan_J
2014-03-18 08:15
#49

#48 En oinsutten, hanterad isabellfärgad 4-årig D-ponny som enligt säljaren har potential att gå de högsta klasserna säljs för 60 000. En inriden, välhanterad, fuxfärgad 7-åring D-ponny som behöver än skicklig ryttare som tydligen ska kosta 10-15 000. Grejen för mig är att båda dessa kommer behöva en bra hästmänniskor i både ridning och hantering för att utvecklas till en trevlig häst. För mig skulle valet vara enkelt. Jag skulle ha köpt sjuåringen oavsett om priset låg på (max) 40 000. En sjuåring är dessutom mer utvecklad i kroppen och psyket, den klarar alltså mer krav än vad en fyraåring skulle göra.

-Bättre ökänd än okänd

imsuchadiva
2014-03-18 09:48
#50

En okomplicerad häst är en häst som gör allt den blir tillsagd att göra, man ska alltså inte behöva be den göra något. Men personligen så tror jag att det finns väldigt få hästar som är helt okomplicerade. Jag anser att din ponnyn är värd max 25.000. Jag tycker att du bör antingen be din tränare eller hinna en duktigare ryttare som kan hjälpa dig att utbilda ponnyn, eftersom du själv inte klarar av det. Du kanske kan hitta någon här inne som kan hjälpa dig? :) Lycka till med försäljningen!

Uss
2014-03-19 10:31
#51

#50 Men jag tycker att man alltid ska BE hästen… Vissa saker är det självklart krav på, men väldigt mycket är frågor i min värld. Om man alltid kräver så är risken att man till slut får en häst som är "död" i ögonen och som saknar "gnista" eller en häst som gör "uppror" för att människan aldrig lyssnar på den. Så jag tycker inte det är något fel när TS skriver att hon "ber" hästen göra något i hanteringen, för vår samvaro med hästen är ett samspel där båda parter ska visa hänsyn till och respektera varandra! En golflegend sa en gång när han fick kommentaren om "tur" när bollen studsade hans väg på banan att det var konstigt, för ju mer han tränade, desto mer "tur" fick han… Min uppfattning är att de flesta hästar är okomplicerade om bara man bemöter dem på rätt sätt! De är otroligt välvilliga och tillmötesgående, men det är klart att om de har dåliga erfarenheter i bagaget så kan det ta ett tag innan detta släpper (likaså om de har någon fysisk begränsning).

Sarah
2014-03-19 10:39
#52

#49 10-15 har jag sagt ovan att jag tycker är ett skambud. Men, ja jag hade betalat mer för en 4åring, då den inte hunnit skaffa sig olater och man har chans att komma i fas med utbildningen snabbare. En sjuåring som ligger i utbildning som en 4åring borde, då är man redan 3 år efter. Nästa häst blir antingen en unghäst som jag kan forma själv, eller en välutbildad i tioårsåldern. En häst på 7 som inte är ordentligt utbildad ligger längst ner på önskelistan.

Spiritinthesky
2014-03-19 11:00
#53

Den hör tråden har spårat. TS du känner din häst, och vill förmodligen hitta en ny ryttare som vill ha DIN HÄST för det priset DU tycker hon är värd. Om jag tyckte om hästen jag var och provred skulle jag väl inte strunta i att köpa den för att den är svår att vaccinera som man ska göra en gång om året?! Eller svår att sko som är en så liten del i all tid vi lägger med vår häst?! Jag har både hästar som behöver skjutas med blåsrör vid vaccinering och som måste bremsas satan när de ska skos. I mina ögon är de inte värda mindre för det.. Däremot det du skrev om att när hon bestämt sig för att inte göra något så går det inte alls hade jag velat veta mer om, då det kan få stora konsekvenser vid senare tävlingssammanhang.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Em--ma
2014-03-19 19:37
#54

#53 Tack! Så resonerar jag också! :)

Uttryckte mig lite fel med att hon inte går med på det om hon bestämt sig. Man får nog alltid med sig henne även om man måste ta lite omvägar och dalta lite först. Men man kan aldrig gå in och ge henne knytnäven och tro att hon gör det sen. Man måste alltså tackla henne på rätt sätt och tyvärr har många fel inställning och därav blir det fel (till exempel som med förra hovslagaren..)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

JTphoto
2014-03-19 20:31
#55

Man kan väl inte gå in och ge knytnäven till någon häst och få ett bra resultat?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Uss
2014-03-20 10:32
#56

#55 Nej, men många försöker det, eller iaf är allmänt hårda mot hästen och många hästar är så himla snälla att det "funkar", men det är inte alla hästar som tål/tar det (kanske ffa ston ;D ), därmed inte sagt att man inte får ge hästen en tillrättavisning om den "uppfört sig illa" - det brukar de flesta hästar ta.

[north]
2014-03-20 19:10
#57

Tyvärr är det köparens marknad och man kan välja och vraka bland bra hästar till lägre priser än tidigare. Tycker jag ser många hästannonser som sätts ut och sedan sänks priset allt eftersom.

Bortsett från det, om jag tänker själv utifrån din beskrivning skulle jag ge ca  25 000 kr för din ponny i dagsläget.

JTphoto
2014-03-20 21:44
#58

#56 Precis :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Linneahorse12
2014-03-21 20:16
#59

Beror på vem som skulle köpt henne, endel vill ha en rutinerad och visa vill ha en som dem själva kan lära upp, men runt 30.000 iallfall

Upp till toppen
Annons: