Annons:
Etikettbeteende
Läst 660 ggr
juliafrojd
3/11/14, 7:29 PM

Paint?

Vad tycker ni om rasen paint? Både vid ridningen och på marken, såklart skiljer det säkert från individ osv men eran erfarenhet. Och många säger att hästen "studsar" är det desamma som bocka eller stegra? Har aldrig upplevt att hästen "studsat" bara vickningar osv. Och att det är svårare att hålla dig kvar än om den bockat ex?

Annons:
juliafrojd
3/11/14, 7:30 PM
#1

Vickningar ska stå "bockningar" ;)

Gronstedt
3/12/14, 8:15 AM
#2

Är inte paint en färgras?

juliafrojd
3/12/14, 8:51 AM
#3

Det är pinto du tänker på :)

CelsiusT
3/12/14, 3:46 PM
#4

Från början var det väl skäckfärgade quarter som reggades som paint. Men sen blev det en egen ras och egen förening som skötte aveln, och en häst kan bara registreras som paint om föräldrarna är registrerade som paint och hästen får inte innehålla några andra raser, förutom quarter eller fullblod.

Dom jag träffat har varit väldigt lika quarter i mentalitet. Dock ofta lite annorlunda i kroppen. Men har inte jättemycket egen erfarenhet av rasen. Vad har du tänkt dig att ha hästen till?

Om någon bara säger att hästen är "studsig" så tänker jag mig en häst som lätt kan kasta sig i sidled, hoppa för mycket eller lite. En häst som är lite "lätt på foten". Men det kan även vara en bockig häst, men då tycker jag att man borde ha skrivit det. Kan även vara en häst som stegrar, men känns också som något man isf borde skrivit.
Antar att du läst detta i en annons? Skriv/ring och fråga vad dom menar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: