Annons:
Etikettbeteende
Läst 2213 ggr
examynia
3/11/14, 10:14 AM

behöver jag tro de värsta?

skrev i ett annat forum att min nya häst kastade med huvudet när jag var ute å red(första gången jag red honom på hemmaplan) å även när jag ska tränsa så vill han inte riktigt å slänger upp å ner med huvudet.(inte hela tiden utan ett par gånger sen räcker de) å direkt i de forumet så tror folk att de är headshaking syndrome. själv tror jag att de är tänderna då jag kände nåt vasst i munnen. ska ta ut veterinär som ska kolla tänder å rygg till att börja med. han kastade inget alls under longering i går.

hade ni trott de värsta? hade ni lämnat tillbaka hästen pga detta?

hur vanligt är de att dom får headshaking?

vet nämligen flera hästar i min omgivning som slängar å kastar å skakar huvudet. måste de vara headshaking bara för att dom gör så? kan de inte vara obehag av annat?

Annons:
Gronstedt
3/11/14, 10:21 AM
#1

Jag tycker inte du ska tro det värsta på länge än, utan kolla och uteslut de enklare alternativen först Blinkar. Först när pålle har kollade tänder, inga sår i munnen (det kan dröja ett tag innan det läker, om han haft tandproblem), ett huvudlag han trivs med, passande sadel, bra ryggmuskler och inga spänningar mellan öronen och svansen kan det vara dags att oroa sig för det värsta.

examynia
3/11/14, 10:32 AM
#2

*andas ut* tack-. jag blir så lätt uppjagad när folk säger sånt till mig:P

jag har som sagt bokat in veterinär till tänder å ryggkoll.. för kände att de var nåt i munnen å de trodde vet var troligast ¨åxå..för han tuggar å fipplar med betett i munnen jättemycket när manjust tränsat. ska även ha ut massör å irterapeut på fredag.

PogoPedagog
3/11/14, 10:39 AM
#3

Tänk på att kolla öronen oxå. Jag tror dte är något som många missar när en häst verkar missnöjd. Jag provred en häst som vääääldigt tydligt visade att ingen fick röra öronen när man gjorde i ordning o den var väldigt jobbig med huvudet i ridningen. Trots det hade de bara undersökt hästens mun o provat olika bett.

Nu vet jag inte om hästar får någonform av öronskabb som smådjur kan få men det kan ju blir sår eller skräp i dem eller så kan tränset sitta obekvämt mot öronen.

examynia
3/11/14, 10:51 AM
#4

öronen får jag ta på å pilla i osv.. gillar att bli kliad i dom=)

mi förra fick man ju inte ta i öronen han hade nån slags svamp som vet in fick bort..

jiithra
3/11/14, 4:54 PM
#5

Testa att trycka lite på nacken där nackstycket ligger. Regarerar han likadant då så kan det vara nacken som strular lite

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

examynia
3/11/14, 8:03 PM
#6

okejtack ska kolla de..

för övrigt så red jag en sväng idag i paddocken.. han kastar som bara den så fort man för bettet till munnen å precis efter..  men så fort jag hoppade upp så slutade han.. å han kastade ingenting under ridturen.. funderar på om han kanske är rastlös åxå eller nåt

Annons:
Uss
3/11/14, 8:22 PM
#7

Är det så att han är van vid att ridas bettlöst? Min pålle blir väldigt fipplig om han skulle få ett bett i munnen (har bara haft bett enstaka gång senaste fem åren)

Uss
3/11/14, 8:22 PM
#8

Är det så att han är van vid att ridas bettlöst? Min pålle blir väldigt fipplig om han skulle få ett bett i munnen (har bara haft bett enstaka gång senaste fem åren)

examynia
3/11/14, 8:39 PM
#9

de vet jag inte.. de jag sett honm bli filmad osv så är de bett å vi hade ju de vid provridning osv.. men tänkte faktiskt att försöka testa med hackamore i morgon bara för att.. för om de skulle vara så att de är i munnen så borde han inte fippla då.. så ska testa vet kommer å kollar honom på tisdag iaf så får vi se.. som sagt min känsla säger att de har med munnen att göra..

MoonysElin
3/12/14, 9:54 AM
#10

En av ponnyerna i stallet slår med huvudet vid ridning under sommarhalvåret (främst vid sol) och på honom hjälper det att sätta ett flugpannband över nosgrimman så att snörena täcker mulen. Inga problem alls med det på så är det inget i munnen o annat inte fungerar kan du ju alltid testa det :-)

examynia
3/12/14, 10:25 AM
#11

#10 tack för tipset=)

CelsiusT
3/12/14, 3:24 PM
#12

Gjorde du inte en veterinärbesiktning när du köpte hästen? Kollades inte tänder och sånt då?

Alltid bra att börja med att kolla tänder, rygg och utrustning såklart. Så får man väl gå vidare utifrån det. Men onödigt att direkt tro det värsta. Men låt det inte dra ut på det för mycket med utredning, utan se till att få hästen kontrollerad ordentligt och utredd så ni hittar vad det är.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
3/12/14, 3:35 PM
#13

jo de gjordes besiktning.. å vad jag kan se så står de inte att tänderna är kollade..

jo som sagt veterinären kommer på tisdag å kollar tänder mun å rygg å sadel osv.. så få rjag se vad han säger å hur jag i såfall ska gå vidare

men visar de sig att de är nåt "allvarligt" så har jag tre månaders bytes rätt.. men vore synd om de är så för han är helt underbar mot mig som är rädd å behöver bygga upp förtroende på nytt

Annons:
Underbarn
3/14/14, 1:51 PM
#14

Aldrig varit med om att de kollar tänder vid besiktning … Noja inte upp dig i onödan :) när min häst blev halt så sa första veterinären att oj ja han kanske inte blir frisk. Och fodervärden sa att ja det kunde ju vara vad som helst (såklart) och när jag läste runt började jag oroa mig över om det var något som inte gick att behandla eller hade en LÅNG rehabilitering eller att han skulle triangelmärkas osv (halt på alla 4) men det var en enkel kotlesinflammation bak samt lätt "fång" (hade inte riktigt brutit ut) och han blev frisk på en månad plus en till månad med vila innan vi hittade problemet. Hade jätte ångest helst i onödan.

examynia
3/14/14, 6:56 PM
#15

#14 den jag hade innan denna kollade dom tänderna å konstaterade att han hade två vargtänder. på denna nu  verkar dom inte kollat.. så de är säkert olika från veterinär till veterinär.. när jag skulel sälja min förra kolla hon åxå i munnen… men vet kommer på tisdag å kollar om de är några vargtänder.

ja de ä rju de som är problemet att man oftast nojjar sig i onödan.

idag har iaf en massör/ir-terapeut kollat på honom å gjort ir-terapi å heeeela högra sidan av hals å nacke var jätte stelt så bra hon kände i nacken på honom så blev han jätte irriterad å började kasta med huvudet.. så inte så konstigt då om han gör de när man tränsar å har tränsat de trycker ju säkert där..

Peppe
3/14/14, 7:12 PM
#16

Det kan även vara så enkelt att det är ett inlärt beteende/olat som försvinner med träning 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
3/14/14, 9:25 PM
#17

Behöver inte oroa dig, min häst slår med huvudet i boxen, i hagen, när han står i stallgången och när man rider, han gör det varje gång han vill stressa en eller är uttråkad :P

Sarah
3/14/14, 9:58 PM
#18

Min ena häst slår med huvudet så fort ngt på tränset inte är som det ska, om ngt är snett, om ett spänne trycker osv. Så fort man fixar slutar hon slå.

Upp till toppen
Annons: