Annons:
Etikettövrigt
Läst 3805 ggr
chade
3/11/14, 9:58 AM

Ryttareliten

Idag börjar väl den serien sändas på SVT 1 klockan 20.00? Vilka ska titta på det? :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Hoseok
3/11/14, 11:43 AM
#1

Ska absolut titta på det! Fast jag kollar aldrig på tv, så det blir väl svt play.

Caroline L
3/11/14, 2:01 PM
#2

Jag ska också titta :)


Peppe
3/11/14, 3:41 PM
#3

jag tänkte också titta 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

examynia
3/11/14, 8:10 PM
#4

jag tittar=)

chade
3/11/14, 10:26 PM
#5

Sååå nu har det gått, vad tyckte ni? :)

Tyckte själv att det var intressant att få följa deras vardag, men får en klump i magen varje gång jag ser Lisens avtrillning i London. Usch!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

marinelady
3/11/14, 10:33 PM
#6

Jag har svårt för Charlottes tydliga "pappa betalar" beteende… tyvärr är det ju den nidbilden som finns inom ridsport. Den behöver inte bekräftas mer…

Annons:
KallaMigMimmi
3/11/14, 11:00 PM
#7

Tycker programmet visar väldigt mycket om vilken överklass och pengar press det är..visade inte mycket av vardagen i stallet som jag hoppats på, mest på tävlingar och familje drama..tycker det dramatiserades alldeles för mycket, dom vill skapa spänning och få tittare förstås..men jag blev inte frälst.

Såg att dom också visar `hästeliten stallet´ på webben, som kommer handla om hästskötarna bakom elitryttarna. mycket mer intressant tycker jag! men tyvärr bara 1min långa klipp..

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Hoseok
3/12/14, 1:19 AM
#8

Håller med det som redan sagts. Attityden kändes ganska konstig och jag hade hoppats på mer häst och mindre människa, vilket kanske vara lite blåögt av mig.

[Anamalar]
3/12/14, 9:40 AM
#9

Jag tittade! Jag hade precis som #6 lite svårt för Charlottes attityd, men annars var det väl ett helt okej program…

Majken!
3/12/14, 9:59 AM
#10

Jag tycker programmet visade en helt riktig bild av hur tävling på högsta nivå går till, vilka som är där och hur de tagit sig dit. Livet på tävlingsplatser har varit min verklighet i många år, och bilden som återgavs igår tyckte jag var korrekt.

CelsiusT
3/12/14, 3:19 PM
#11

Jag gillar inte Charlottes röst och när hon dessutom så tydligt visar detta "pappa betalar"-beteende så gillar jag henne inte direkt mer. Men visst, det är ju ofta så det ser ut, någon måste betala. Även om det inte är pappa så måste det finnas en sponsor, hon har turen att ha en pappa som kan sponsra.

Annars kändes det som när man är på dom större tävlingarna. Så bilden av tävling på hög nivå kändes ärlig och riktig. Dock väldigt lite av "slitgörat" som visas.

Åh lite synd att jag är gravid nu när det går mot sommaren och alla större event. Blir väl till att 'bara' vara publik i år gissar jag på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

thenewbreed
3/19/14, 6:02 PM
#12

Vad tycker ni alla om senaste avsnittet?

tycker det är intressant att läsa era åsikter.

Själv tycker jag att det är otroligt intressant att se allting även fast jag kan bli galen hemma i tv-soffan på deras attityder ibland hehe. 

Den vita hopphästen, var det bara jag som tyckte den reagerade kraftigt när han kände på ryggen innan tävlingen men ändå valde att tävla den? jag vet inte, jag kanske misstolka allting.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Smári-Alva]
3/19/14, 6:48 PM
#13

#12 ja jag och mamma blev jätte arga för att man tävlar på en häst som har så pass ont! Och jag blen oxå galen på deras attityd, hur han skrek på skötaren och dendär tanten skrek på småtjejer med ponnys

Annons:
Em--ma
3/19/14, 7:06 PM
#14

#12,#13 håller med er. Hästen visade ju tydliga täcken på smärta i ryggen :(
Blev också lite till mig när han skrek på hästskötaren men nu i efterhand så är det ju ändå hennes jobb, och som han sa hon har en häst att ta hand om. Och den ska vara på topp, hon får ju ändå betalt för det där och då ska man ju inte göra sådana missar ''/

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

chade
3/19/14, 11:12 PM
#15

Nu har jag tittat på programmet, och jag tyckte inte att Daniel skrek på hästskötaren. Han pratade ju till henne, med något irriterad röst, men han höjde ju aldrig rösten. Han har ju rätt, hon har en häst att koncentrera sig på och då ska det jobbet vara prefekt enligt mig. Finns hundratals andra som vill ha hennes jobb, och kan troligtvis göra det bättre om det inte är bra gjort!

Charlotte är supervirrig och lite smått störande förövrigt haha!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

thenewbreed
3/19/14, 11:14 PM
#16

Tycker att det var helt 'normalt' att han pratade med henne. som han sa "Du har en häst att ta hand om, hur svårt kan det va?"

Men jag har svårare att förstå och acceptera att han red på en häst och dessutom hoppade HÖGA hinder med en häst som hade ryggont. Känns ju sådär….

Medarbetare på bildredigering! :)

chade
3/19/14, 11:31 PM
#17

#16 Ja det håller jag med om, att hoppa en häst med ryggont är ju inte bra. Men sen måste man komma ihåg att vi bara får se en liten liten del av vad som egentligen utspelar sig på platsen. Det kan vara så att han låtit veterinär kollat rygg osv på hästen. 

De som klipper och klistrar kan ju göra världens knöl till en ängel bara man anstränger sig, och tvärt om. Det går att vinkla åt alla håll och kanter.

Nu försöker jag inte försvara Daniel på något vis, men man måste även försöka tänka på allt runt om.

Daniel hamnade i blåsväder på en facebooksida från när han var med i ponnyakuten, och han blev anklagad för att ha slitit i hästens mun och piskat den, men så var ju inte fallet när man väl tittade vad som hände. Jag reagerade också första gången jag tittade, men efter att jag tittat några gånger och analyserat lite så var det ju inte alls så som man trodde!

Tror inte någon tävlingsryttare (hoppas inte i alla fall) att de tävlar hästar med ryggont och andra problem. Det blir ju bara värre i slutändan, vilket inte är bra för varken ryttaren eller hästen, lite bakom pannbenet får man ju hoppas att de har!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Peppe
3/20/14, 8:30 AM
#18

Angående ryggen så ska ni nog inte döma för fort!! Det är så lätt att peka ut alla andras fel utan alla fakta. Här är en rad inputs om detta som kanske får er att tänka till;

1. Det är noggranna veterinärbesiktningar även på SMÅ tävlingar, hur tror ni inte det är inför en GP då?

2. Daniel är knappast ensam i teamet, säkert finns det både veterinärer och equiterapeuter bakom som jobbar med hästen och har godkänt ryggen.

3. Daniel har EN häst, EN. Att riskera den skulle förstöra hela hans ekonomi! Den lilla struntsumman han vann är en fis i rymden mot vad hästen är värd. En ond rygg = dålig runda = eventuella skador = ingen köpare = konkurs. 

4. Nu är inte jag utbildad inom detta men det sägs att just dessa punkter han tryckte på är triggerpunkter, den ena för att ryggen ska sänkas och den andra för att den ska höjas. Det har ingenting med ont att göra. Jag kan mycket väl tänka mig att det har att göra med överlevnad för en vildhäst om ett lejon hoppar upp och sätter klorna där, då gäller det att reagera utan att tänka. Är jag den enda som stretchar min hästs rygg efter ridning genom att trycka på den punkten på rumpan?

TÄNK innan ni häver ur er saker.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

thenewbreed
3/20/14, 8:35 AM
#19

#18 självklart kan det vara så mycket mer bakom det lilla man får se. Det förstår jag. Men klart man funderar lite av det man fick se. Nu hoppas jag innerligt att han inte red en häst som var skadad i den nivån. För hästens skull. 

Men ja, det är så himla mycket man INTE får se så man kan ju aldrig vara säker och så får man ha i åtanke att allting inte får plats i ett program på en timme.

Medarbetare på bildredigering! :)

Spiritinthesky
3/20/14, 10:53 AM
#20

Reagerade också väldigt kraftigt på att glory reagerade så vid en så nätt klapp på ryggen. Men håller med ovanstående om att det är mycket vi inte ser. Detta avsnitt spelades ju in 2012 och Glory är ju nu såld till USA och måste därav gått igenom en veterinärbesiktning. Men det såg hemskt ut :(

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Peppe
3/20/14, 10:58 AM
#21

#20 nätt klapp vet jag inte, jag tyckte det såg ut som han klämde åt med handen på ryggen 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jiithra
3/20/14, 12:07 PM
#22

Tassar för att se vad som skrivs

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

giffan
3/20/14, 12:09 PM
#23

Alltså vilken häst som helst kan reagera när man kör ner fingrarna i ryggen sådär… testa själva.. Tror han mera skulle bevisa för skötaren att hon verkligen missat med värmen hästen skulle stått med.

Och ärligt, skötaren ska vara glad att hon bara blev tillrättavisad, hon ljuger ju han rätt upp i ansiktet!! Vad gjorde hon den dagen? spola benen kan inte ta så lång tid… och man gör sitt jobb ordentlig om man vill ha det kvar.

I övrigt tycker jag det är beklagligt att det ska gnällas så mycket om att man behöver pengar hit å pengar dit… Dom väljer ju sitt liv själva.Och måste man ha största och dyraste gårdarna?? Det kostar att ligga på topp.

Jag  gillar Lisen och Peder bäst. Dom verkar göra det här för dom älskar hästarna, inte bara massa snack om pengar! Ödmjuka och trevliga och tänker på sin personal… vad det ser ut som iaf. Lisen lite lagom virrig… men inte dryg på något sätt. Härlig familj.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

chade
3/20/14, 12:36 PM
#24

Jag gillar också Lisen och Peder bäst, speciellt Peder, han känns så lugn i alla lägen, och verkar aldrig kunna bli arg :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

examynia
3/20/14, 12:58 PM
#25

håller med er #23 #24 Lisen tycker jag är helt underbar.. även peder. hade dom itne varit med hade jag nog inte tittat.. tycker dom är härliga att se på=)

CelsiusT
3/20/14, 2:53 PM
#26

Håller med ovanstående om att jag gillar Lisen och Peder bäst. Dom verkar alltid så glada och verkar lyckliga av det dom gör. Det märks att dom gör det för att dom älskar det här. Det tror jag dom andra gör också, men det märks inte lika tydligt.

Sen tycker jag inte att Daniel skäller särskilt hårt på sin skötare. Det är sådana saker som jag själv hade blivit grymt irriterad på om någon missat med min häst vid tävling. Och Daniel tävlar på grand prix nivå, sådana slarvfel får inte förekomma på den nivån. Man litar på sin hästskötare, att allt blir gjort som om jag själv hade gjort det. När det då sker så stora tabbar så blir man förtvivlad och besviken. 

Likaså tycker jag inte heller att Charlotte skällde nämnvärt på dom där ponny-människorna. Jag tycker det är lite småtöntigt att hästen inte klarar av att gå förbi ponnysar, men okej nu är det så. Har själv stått på tävling och inte kunnat passera pga att människor och djur tar upp platser som dom inte alls ska ta upp. Ska man tävla så vill man kunna fokusera, man har sin tid på framridningen och då vill man inte bli störd. Det är sådant som gör att man blir ofokuserad. Så om det är folk där det inte ska vara så är det klart att man säger ifrån.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jiithra
3/20/14, 3:24 PM
#27

Förstod inte grejen med att ponnyerna var tvungna att flytta på sig för "Hingstarna". Hade hon inte kunnat använda "Unghästar"? Ston och valacker kan reagera precis likadant på shettisar som hingstar..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
giffan
3/20/14, 3:54 PM
#28

Kan kanske tycka att själva programmet inte får fram varför det är på vissa sätt. Att hingstar kan reagera kraftigare på störande moment, att skötare ska göra sina uppgifter därför att… Kan se snobbigt ut att ryttaren kommer till stallet, putsar lite på sina stövlar,skäller på skötaren och sen går vidare… Men det ligger mycket mera runt en tävling. Och ryttaren kan inte komma in på banan och helt plötsligt inte "vara med"

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

selfrejection
3/20/14, 4:47 PM
#29

Jag tycker inte Daniel skällde speciellt hårt på skötaren heller, men det jag reagerade på var han oproffsiga, nästan lite barnsliga sätt att hantera situationen efteråt. När han stod framför kameran och gnällde på henne, andra kanske ser det som att han försökte förklara situationen för kameran. Även om man blir irriterad när skötaren gör fel, så står man inte efteråt och snackar "skit" framför en kamera när personen gått iväg. Det finns många yngre människor som säkert ser upp till honom och jag tycker han kunde hantera just det på ett bättre sätt. Gå iväg, avreagera sig om det behövs och kom sedan tillbaka och förklara vad som hände om det nu behövdes.

Sen det här med Charlotta och "småponnyerna". Hästarna kan inte gå förbi några små hästar, en traktor och annat folk, men hon själv får springa, pipa, skrika och vifta med armarna mot hästen när hennes man vunnit? Visst, "småponnyerna" kanske var på fel ställe och där de inte skulle vara just vid den tidpunkten, men man kan använda en trevligare ton när man säger åt folk.

CelsiusT
3/20/14, 5:09 PM
#30

#29 Jag tror han blir tillfrågad av dom som gör programmet att prata om det i kameran, tror inte det är han själv som hittar på att han ska stå och gnälla.

Sen låter väl Charlotte alltid gnällig och otrevlig vad hon än säger? Och jag uppfattade det som om ponnyerna var på en plats som dom inte alls skulle vara, så jag kan förstå om man blir lite irriterad på sådana onödigheter. Och det är inte Charlottes sak att hålla vägen i ordning för tävlingshästarna, det är tävlingsarrangörernas jobb egentligen.

Sen håller jag med om att det såg lite tokigt ut att hon inte kunde gå fram till sin man när han vunnit. Men helt ärligt så anser jag att det är dålig uppfostran hos hästen ;P Men det är ju för att jag själv aldrig skulle acceptera att min häst betedde sig så, liksom att min häst såklart ska kunna gå förbi ponnyer utan att reagera. Men man har så olika referenser på vad hästarna ska klara av. Till Charlottes försvar så hade han då redan vunnit, så det gör ju inget om hon jagade upp hästen egentligen. Men situationen med ponnyerna och traktorn är precis innan han ska gå in med en ung häst på en stor arena för första gången. Liiite olika situationer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Anamalar]
3/20/14, 11:08 PM
#31

Jag tycker också bäst om Peder och Lisen. De är så avslappnade och glada. De verkar verkligen älska vad de håller på med! Jag tyckte om när Peder sa att han inte egentligen behövde tävlingarna som motivation som många andra, utan att han tyckte tiden med hästarna var viktigast och att han skulle kunna skippa tävlingarna och bara utbilda unghästar. Det kändes verkligen som om det var kärleken till hästarna som drev honom. 🙂

Jag tycker inte heller att Daniel skällde så illa på henne. Hon har ju trots allt som jobb att se till att hästen är redo. När man normalt sett hinner ta hand om flera hästar per dag bör man hinna ta hand om en ordentligt på en tävlingsdag. Däremot verkade Daniel på lite allmänt dålit humör vilket kanske gjorde att han inte hanterade situationen så bra som han kunde ha gjort. Han kanske var nervös, det skulle i alla fall jag ha varit… 😉

jonnaponny21
3/20/14, 11:22 PM
#32

Grattis celcius #11 . Hoppas dom första åren kmr vara underbara!

Peppe
3/21/14, 9:06 AM
#33

För er som inte vet så var hästen Rasmus red 5 år gammal och hade aldrig varit ute på nåt liknande 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
3/21/14, 3:46 PM
#34

#33 Ja alla dom hästarna som tävlade den klassen var 5-6 år gamla och dom flesta var ganska gröna för den typen av arena.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Peppe
3/21/14, 5:47 PM
#35

#34 exakt så att hästen är lite extra stirrig är ju inte så konstigt.

Bellagio ska tydligen vara rätt hingstig dessutom har jag hört, att se småponnyer kan få en hingst att tända till ordentligt om det vill sig illa 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

komkoma
3/22/14, 7:57 AM
#36

Jag tycker Daniel gjorde helt rätt mot sin skötare, Hon kunde lika gärna fått sparken. Nu behövde hon bara skämmas och göra om. göra rätt. 

Att Daniel skulle ha startat en häst med så kraftig smärta i ryggen är ens löjligt att disskutera då den inte skulle släppts igenom vetcheck då. 
Antagligen la han handen på triggerpunkt, (ställe där hästen haft problem) och därför sänker den ryggen kraftigt för att skydda sig från smärtan den upplevt tidigare.
Den skulle knappats hoppa så fint och väl om den hade ont heller…..

Jag tycker inte det va ett dugg konsitigt att de ville ha bort ponnyer, traktorer mm ur gången när de skulle gå där med hingsten, SHS känns knappast som rätt ställe att miljöträna på.
Men en explosiv 5årshingst i en så viktig klass hade jag med stirrat, men de flesta hemma i soffan verkar tycka att det är småpotatis ….;)

Lisen, scenen med barnen i skottkärran. Welcome to my childhood. 
Peder "Ta in på hitel, jag betalar" I WISH min arbetgivare hade sagt så till mig, all heder! Denna kärlek till hästarna han pratar om, man får ju gåshud.

smillasol
3/22/14, 6:57 PM
#37

30# jag tror hästen ryggade för kamera-manen som följde efter Charlott! :)

CorneliaAndersson
3/23/14, 9:23 PM
#38

Har också kollat på avsnitten (lite såhär i efterhand)

Peder verkar vara så lugn och harmonisk haha, men jag förstår mig inte riktigt på Lisen. Inget fel eller så och hon älskar ju sina hästar såklart, men hon är liksom inte min typ.

Har lite 'förkärlek' till Charlotte, haha gillar henne något skarpt, på något konstigt sätt.
Skulle vara underbart att få träna för henne.

Angående Daniels häst så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.
Han förklarar riktigt noga för skötaren att hon endast hade en häst, som han var jätterädd om,, men när hästen visar tecken på smärta så gör han tvärt emot sina egna ord och tävlar hästen iallafall.
Nej, en svår nöt dendär.

Nu har ju alla sina åsikter, och detta var min ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: