Annons:
Etikettövrigt
Läst 862 ggr
Linneahorse12
3/9/14, 8:35 PM

D ponny, maxvikt?

Har en undring

Vad tycker ni att en d ponny max kan bära

hon är en d ponny på tio år, en arabkorsning, ganska kraftiga ben

Jag ska bli medryttare och kommer mest hoppa och rida skogturer med mycket galopp (galopp är det bästa hon vet)

jag är 13 år och ca 160 lång, vad tycker ni att ni skulle ha för maxvikt

tacksam för svar

Annons:
Hoseok
3/9/14, 9:10 PM
#1

Jag är 20, väger 60 och är medryttare på en maxad D-ponny. Går alldeles utmärkt. Har hört folk säga att max 70, men att det Alltid beror på, svårt att säga en exakt siffra.

Pelzi
3/9/14, 9:18 PM
#2

Beror på hur ofta du rider hästen, men jag rider lektion mycket galopp trav 45min 1 gång i veckan ungefär på en d ponny som är ganska smäcker arabkorsning är hon nog också, jag är 167 cm och väger kring 75 kg.

Men kring 70 kg skulle gränsen vara enligt mig om man ska hoppa mycket och rida mer än tvp dagar i veckan.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Caroline L
3/9/14, 9:26 PM
#3

Det borde väll ägaren som känner och kan hästen ut och in sätta? Väldigt svårt för mig att säga som bara vet om att det är en arabkorsning med kraftiga ben. ^^

Musklerna spelar in, speciellt ryggmusklerna. En häst som har en fin muskelsättning kan bära mer än en häst som inte har. Och hur ryttaren balanserar sig i ridningen spelar också in.


Linneahorse12
3/9/14, 9:26 PM
#4

#2 okej, ja vägar la runt 60kg, försöker rida ca 2-4 dagar veckan, är det för mycket tror du ?

[Smári-Alva]
3/9/14, 9:37 PM
#5

Nej inte om den är kraftig men det vet ju ägaren bäst

Hoseok
3/9/14, 9:44 PM
#6

Det ska nog gå alldeles utmärkt för dig att rida 2-4 gånger i veckan. Det är ägaren av hästen som borde veta bäst, som tidigare nämnt.

Annons:
Sarah
3/10/14, 10:01 AM
#7

60 kg är inte mycket. Du ska inte gå runt och oroa dig för att för att vara stor, för det är du inte. En d-ponny klarar din vikt utan problem oavsett om hästen är kraftig eller ej. 

Sen handlar det mer om balans än om vikt.

Upp till toppen
Annons: