Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7397 ggr
Sarah
2014-03-07 09:04

Deprimerad häst.

Jag har lite problem med min valack. Han känns deprimerad. Han har haft ett jättejobbigt liv, men varit pigg och glad sen jag fick honom för tre år sedan. Han har kissing spines och därför jobbar jag mycket från marken innan jag rider, så att musklerna är på plats innan man sitter där och skumpar. Han har inte ont nu.

I höstas under fällning blev han grinig och nedstämd. Ok, tänkte jag, det kan ju hända under fällningen. Sen blev det lite bättre. Nu fäller han visserligen igen, men han har inte riktigt varit sig själv under hela vintern. Han har alltid varit en het häst som älskar att komma ut och springa, men nu har han liksom ingen glädje i det. Han hade en liknande svacka förra hösten och då tog vi blodprover som inte visade ngt. Har inte kollat igen nu dock. 

Det är så svårt att beskriva, han är nedtonad, blicken är inte glad. Rida till hans favoritplatser som han alltid älskat att gå till ger ingenting. Han bara lufsar fram. I hagen busar han som vanligt, kommer springande då jag ropar, men utanför hagen är han mentalt borta. Enda beskrivningen jag känner stämmer är att han är just deprimerad. Jag har försökt sätta mindre press på honom, bara gjort saker som brukar göra honom extra glad, pysslat extra med honom osv, men han är bara nedstämd. 

Börjar luta åt att dra igång en stor utredning på honom, men undrar om ngn av er har erfarenheter av liknande problem.

Annons:
Lorita
2014-03-07 09:06
#1

Jag tror han har väldigt ont

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Torparmor
2014-03-07 09:09
#2

Hur är han i hagen tillsammans med de andra hästarna?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

blåbärspajen
2014-03-07 10:59
#3

Han kanske behöver mer energi?

Min häst var väldigt sjuk i vintras och nu sa veterinären att han måste få olja, betfor och mer hö för att må bättre.

Jag har tyckt att han var deprimerad men det är nog brist på energi..

Sarah
2014-03-07 11:10
#4

Jag har oxå funderat på om han har ont ändå, men jag ser inga fysiska tecken på det. Han bär sig i ridning, han reagerar inte på ngt som helst tryck på ryggen, han rör sig fint och som vanligt, är inte halt, sträcker ut steget osv. Orkar galoppera vilket han inte klarat då ryggen gjort ont, när han haft ont i ryggen har han visat det väldigt tydligt. Han reagerar inte då man lägger på en sadel. Jag kan inte peta på vart smärtan skulle sitta. Inte ens då han fått vila har han blivit gladare. Så jag känner mig trygg i att han inte har ont i ryggen, men kanske ngn annanstans. 

Han är även en häst som protesterar våldsamt om ngt gör ont i arbete. Innan vi lokaliserade ryggproblemet protesterade han innan han var i full kondidtion, därav att jag har vanan att brygga upp honom från marken efter vila. Det går lixom inte att missa om det man gör gör ont på honom. 

I hagen är han busig och röjer runt, men blicken är inte som den ska. Han är sävlig. Han har inga stressbeteenden, äter som vanligt osv. 

Han har alltid varit mentalt tuff, men extremt känslig. Han har kuskat runt bland stockholms "hoppelit" och det har gått åt helvete. Han har blivit pressad hårt och gjort extremt motstånd, men det gör han inte. Han är nedtonad. En sväng hamnade han på djursholms ridskola och där gick han bara inte en meter. Han stod still och vägrade göra ngt. Så han visar tydligt.  En skitsvår häst och det tog tid innan jag lärde mig honom och fattade att han hade ont. Alla sa att han var knäpp och hade lärt sig hur man skulle göra för att komma undan. Men, när jag fattade så hittade jag en glad och arbetsvillig häst. 

När vi kom fram till att han hade ryggproblem och han fick andra förutsättningar så blev han såklart lugnare och mer harmonisk än innan. Först tänkte jag att det var självklart att hästen skulle bli lugn av att inte ha ont längre, men nu har det gått för långt. Inte ens en promenad i skogen, då jag går bredvid, gör honom taggad och det var ngt som han brukade älska. Han gör allt man ber om men inget är kul. 

Jättesvårt att sätta fingret på, hästen funkar och är fin, men han är inte glad. Han protesterar ingenting, men gnistan har gått ur honom.

Sarah
2014-03-07 11:17
#5

Ganska säker på att han inte har energibrist då han äter runt 21 kg hö och hösilage varje dag + lucern, är fin i hullet och glansig i pälsen. 

När han kom till gården var han psykist knäckt. Han var död i blicken och fick gå och skrota på lösdriften och bara vara i ett år innan han var glad igen. Det känns som att han nästan är där igen, men inget har hänt som borde få dit honom. Han har trauman bakom sig, men de senaste tre åren har han levt skogsmulleliv med lite träning utan speciellt mycket press.

blåbärspajen
2014-03-07 11:21
#6

ja ok men min häst kommer få 2 dl olja och sen 0,5 kg betfor.. 

Men det har nog med trauman att göra :(

Annons:
Sarah
2014-03-07 11:25
#7

Om man vill göra en smärtutredning på en häst som inte visar att ngt gör ont, har ni tips på vart man borde vända sig? Distriktarna känns ju värdelöst, Ultuna? Mälarkliniken? Vart i Stockholmsområdet är de duktiga på diffusa saker?

Sarah
2014-03-07 11:26
#8

Har även funderat på om han går med ngn infektion i kroppen. Förra vändan visade dock blodproven ingenting.

Torparmor
2014-03-07 18:37
#9

Är han ensam? Har han ingen annan häst eller andra djur omkring sig?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sarah
2014-03-07 23:40
#10

Det är klart att han inte är ensam.

MsSofieG
2014-03-08 15:13
#11

Han kanske bara inte tycker ridningen är kul längre? För han var väll som vanligt i hagen? Är det vid speciella aktiviteter som han bara blir "tom"?

Sarah
2014-03-09 17:45
#12

Alla aktiviteter, ridning, ryktning, promenader, löshoppning osv. I hagen är det eg inte så konstigt att han är igång. Min unghäst drar igång honom och instinkten att dölja obehag är stark då andra hästar runtom röjer.

Uss
2014-03-09 19:11
#13

Har ni ändrat i flocken? Han kanske har förlorat sin bästis?

Annons:
Sarah
2014-03-10 09:51
#14

Nej, han har gått med samma häst i flera år. Mina två går tillsammans och de är väldigt tajta. Han gick med ett gäng valacker i somras och in i hösten, men då stod mina och skrek efter varandra. Sen fick han gå tillbaka till henne och det var de båda lyckliga över. 

Är det ngn som har erfarenhet av infektioner som gått länge med diffusa symptom? Det är det jag är mest inne på. Blir nog att ta blodprover igen.

Sarah
2014-03-13 13:04
#15

Nu har jag iaf bokat tid för utredning. Vi börjar med medicinska problem och går vidare till rygg och bakkärra om det inte blir bättre efter eventuella behandlingar.

Sarah
2014-05-14 11:41
#16

Allergi och en månads cortisonbehandling. Nu är han som ny igen. Inga ryggproblem, ingen hälta. :)

Gronstedt
2014-05-14 13:42
#17

Vilken tur din pålle har som har en omtänksam och helhetstänkande människa! Vad skönt att det ordnade sig.

Sarah
2014-05-14 14:06
Sandrantolv
2014-05-14 22:38
#19

Är det inte för han har blivit äldre så att han har lungans ner sig?eller att han inte trivs?fast du säger att han visar tydligt att han mår dåligt och du säger att han inte visar några tecken för det men om han har blivit äldre och kanske lugnat ner sig kanske han inte säger till lika mycket som när han var yngre för man brukar ofta se i hästen blick att dom mår dåligt.

Sarah
2014-05-14 23:54
Annons:
imsuchadiva
2014-05-15 08:06
#21

Vad var hästen allergisk mot? Åt han cortisonet mot allergin?

Sarah
2014-05-15 10:42
#22

Vi tog inte alla prover, men gissar damm och att han är en begynnande hosthäst. Han har inte hostat, men var röd och slemmig i luftvägarna. Cortison som behandling mot det tillsammans med slemlösande. Han har stått på spån, men de andra hästarna i stallet har haft halm. Nu är han pigg och glad igen och nästa vinter får han gå på lösdrift eller ha utebox. Blir det problem då igen får vi utreda mer noga om det är ngt annat.

Uss
2014-05-16 19:34
#23

Sån tur att han har en matte som är uppmärksam o bryr sig! Skönt att ni kom på vad det var :D

Uss
2014-05-16 19:34
#24

Sån tur att han har en matte som är uppmärksam o bryr sig! Skönt att ni kom på vad det var :D

Sarah
2014-10-26 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Liten uppdatering, 

Han var jättefin ett tag, tills han blev jätteförkyld i somras. Då började allting om och han fick ont i ryggen då han var sjuk. 

Hans rygg har varit bra ganska länge, den har alltid varit lite diffus, jättebra ett tag, sen ont, ont av vila, ont av kyla osv. Som jag skrev ovan har jag alltid satt igång honom från marken för att bygga upp honom innan jag rider, just pga hans känsliga rygg. Den här gången gick det bara inte. Veterinärkoll, kiropraktor osv (inte sadeln då jag inte red alls under den här igångsättningen). Han var svårare än någonsin och jag hittade inte felet. När han inte reagerade på tryck på ryggen längre så funkade det ändå inte. Han bara protesterade. Tidigare har han bara protesterat ibland vid ridning, men nu var det allt arbete. 

Iaf, jag var redo att ge upp, hästen är för svår för mig, jag klarar inte det här, han är för känslig och det går bara inte. Började tänka lite på nacken. Det är enda delen på hästen som inte är undersökt ordentligt. Kiropraktorn hittade inte mer än "normalt" på honom, men jag blev lite besatt av den ändå :P Sista halmstrået innan jag tänkte ta bort honom. Han har alltid varit lite svårare att ställa till vänster och valt själv att gå med huvudet liiiite vikt till höger. Min tränare har då sagt att det är pga min vänstersida som är lite spänd och att han skyddar sig mot den. Så, därför har jag bara tittat på mig själv då det kommer till hans nacke. Samtidigt som det gnagt i mig att, jag har ju faktiskt två hästar och den andra hästen gör inte sånt här. 

Iaf, jag tog bort pannbandet och satte dit ett stort ludd i nacken. Så att inget ens kom nära att trycka på öronen. Tada! rak häst. Bestämde mig för att testa att rida på direkt, trots allt kaos som varit vid varje försök till motion. Gick hur bra som helst. Nu har jag kunnat rida en månad utan problem. Från att varit beredd att ta bort honom till fungerande häst på en dag. 

Nu inser jag att en del av problemet som varit har kommit från tränsen. Att de tryckt i nacken. Såhär har han varit hos alla som haft honom, men andra har gett upp istället och sålt honom vidare (skitfin stam så han har varit enkel att sälja). Jag har kämpat med honom i 4 år och det har varit nya saker hela tiden. Jättefin i perioder och sen ett rent helvete som varit farlig att sitta på (men jättesnäll från marken tills i somras). Så många gånger har han känts bra då jag ridit iväg, inget i ryggen, pigg och glad häst i fin form, och sen har han blivit skogstokig efter ett tag, vissa dagar, så jag har fått hoppa av och leda hem honom. Nu, ingenting. 

Min egenkomponerade diagnos är att tränsen i all evighet har tryckt på öron och nacke och att det lett till spänningar i ryggen. Även i perioder jag inte ridit har han ju arbetats med vanligt träns och ryggen har kommit och gått. Bara varit helt smärtfri då han varit i full kondition, men hur lätt är det att komma dit om man inte kan rida ordentligt? Sen jag började rida med det här "nya" tränset har han inte haft problem en enda dag. Visst det har inte gått så lång tid, men det är länge för oss :P 

1a året med honom var jättejobbigt, då lyssnade jag på alla som sa att han var knäpp och kämpade på med ridningen. Det gick, men det kan inte varit kul för honom att komma dit :( Sen, när jag fattade att han inte var knäpp, bara onormalt känslig, så började jag ju se alla problem han drogs med.  Allergier, nackproblem, ryggproblem, allmän känslighet mot allt, får röta om det är fuktigt och man inte rengör hovarna med jodopax varje dag, får mugg om det inte är jättenoga med rengöring varje dag, fuktexem om han blir blöt en längre tid osv osv osv. Vissa är inte gjorda för att vara hästar… Men, 3 års detektivarbete (i perioder) har lett hit där vi är nu. 

Just nu kan jag sitta ner i traven på honom och galoppera på banan, ngt som inte funkat sen han var uppe i full kondition för 3 år sen senast. Han har inte varit trött som han kan bli av allergierna, han har inte varit lika känslig för smuts och fukt. Bara pigg, mjuk, glad och arbetsvillig. Det är som att nacken och tryck där "triggade" övrig känslighet en del. Som sagt, det har bara gått drygt en månad, men jag är hoppfull. Så fort jag får råd ska jag köpa ett PS träns och se om det funkar. Jag som dressyrryttare gillar inte att bara rida med bara ett ludd i nacken, sidostycken och bett :P 

Man skäms ju, så små saker som kan leda till så mycket problem och så tar det så lång tid att fatta :( Stackars häst.

Sarah
2014-10-26 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Och såhär snygg är han i träns nu, det gör lite ont i mitt dressyrhjärta ;P

PogoPedagog
2014-10-26 22:10
#27

Kul att du hittat felet! Jag misstänker att det är många hästar där ute som lider av känsliga öron. Vissa har ju jätteoroligt huvud och kastar med det under ritt och är svåra att tränsa, ägarna säger att de kollat munnen och provat hundra olika bett men det är aldrig någon som undersökt  öronen eller provat huvudlag som inte ligger emot dem. Bra tänkt där av dig att hitta felet iaf.

Annons:
Sarah
2014-10-26 22:16
#28

Precis, det har lixom inte slagit mig att det trycker så mycket på nacken  innan jag såg en annons för PS. Tränset låg ju som det skulle, inga spännen klämde osv. Tänder är kollade, han var fin och stadig och sen plötsligt utan förvarning stod han på stället och studsade. Som att han har en gräns, såhär länge kan det trycka utan att jag bryr mig, sen blir det för mycket och då får jag panik.

Uss
2014-11-10 14:59
#29

wow, vad glad jag är för er skull att ni (förhoppningsvis) hittat orsaken till hans besvär :)  Om du tycker det är fult med vitt lurv i nacken kanske du kan raka av allt lurv på översidan och färga brunt med någon textilfärg, så syns det mindre

Anon
2014-11-10 16:41
#30

Vilken fantastisk hästmänniska du är! Tänk om alla gjorde som du, tog reda på orsaker istället för att bota symtomen. Din häst måste vara lycklig över att äntligen blivit av med ett problem som funnits där i flera år och gjort honom galen. Åh vad jag önskar att alla vore som du och verkligen tog ansvar för sin häst!

Sarah
2014-11-10 18:19
#31

Tack :) Dock måste jag säga att jag skäms över mycket under den här resan. Så mycket jag inte sett och förstått. Jag har varit så arg på oss båda och så enormt frustrerad. Men vad jag har lärt mig mycket! 

Om två veckor är det lön och då köper jag ett PS-träns :) Förhoppningsvis är det den sista pusselbiten. Tror att det kan passa honom väl, då det även har liten gummisnodd till bettet så att det blir lite mindre stumt. Han är inte lätt att rida, känslig som han är. 

Anledningen till att jag hela tiden fortsatt är mycket för att jag lärt mig mycket av honom. Jag har velat ge upp massor av gånger. Jag är inte tillräckligt duktig ryttare för att han ska vara 100% nöjd hela tiden, Men, på de här 4 åren känner jag att jag har lärt mig mer om hästar än jag hade på drygt 20 år innan (och tillsammans med att jag haft min första unghäst) :)

thenewbreed
2014-11-10 21:27
#32

Jag måste pröva att sätta ludd på min medryttarhäst. Skulle det funka med en tygbit om jag inte hittar ludd någonstans i stallet?

Han är nämligen lite så som du beskriver. Skulle inte förvåna mig om han har något problem med ryggen heller. Men jag har funderat på bettet eftersom han inte alls vill arbeta ordentligt när man ber om kontakt. Och han tycker inte om att bli tränsad men jag har alltid trott att det varit bättre men ger jag bettet underifrån utan att han en hand uppe vid öronen så tar han bettet ganska så snabbt men höjer huvudet när det ska över öronen. Så nu måste jag ju prova med ludd och se om det blir någon skillnad.

Medarbetare på bildredigering! :)

PogoPedagog
2014-11-10 21:40
#33

#32 Om du har pannband kan du plocka av det med och dra nackstycket lite längre bort från öronen.

Sarah
2014-11-10 22:14
#34

Min häst har aldrig bråkat när man sadlar eller tränsar. Han sänker huvudet och öppnar munnen direkt. Men att tryckfördela på nacken har hjälpt. Sen reagerar han väldigt negativt om man blir minsta lilla spänd på ryggen. Sen måste jag byta bett ofta. Du kan känna ganska lätt om din häst har ont i ryggen. Dra med fingrarna på var sida om ryggraden, med en del tryck. Om hästen sänker ryggen så har den ont. Brukar visas snabbt bak mot korset.

Annons:
thenewbreed
2014-11-11 07:57
#35

#34 okej jag har gjort så som du beskriver några gånger och han svankar ju. Men jag har aldrig tryckt hårt så jag har inte vetat om det kittlas eller vad det kan vara. Han reagerar inte när sadeln åker på dock. 

Men jag ska pröva igen nästa gång jag åker till stallet.

Medarbetare på bildredigering! :)

Sarah
2014-11-11 09:35
#36

Man behöver inte ta hårt. Han har med stor säkerhet ont i ryggen :(

thenewbreed
2014-11-11 12:05
#37

#36, stackarn. Ska ta upp det med hon som äger honom. Det är väl anledningen till alla småproblem som finns i ridningen. Men ska ändå pröva med ludd vid nacken. också.

Medarbetare på bildredigering! :)

Uss
2014-11-11 13:15
#38

#37 Om han svankar när du trycker där sadeln brukar ligga är det säkert ryggont (då brukar de reagera när man kommer med sadeln också), men om han svankar när du trycker lite längre bak så skulle det bara kunna vara en reflex - jag har sett hästar som reagerat väldigt stort på tryck men själv har jag aldrig lyckats få fram den reflexen :S

Linnea
2014-11-11 14:14
#39

Om man trycker över ländryggen så reagerar många hästar av ren reflex utan att dom har ont.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sarah
2014-11-11 15:05
#40

Ja om man gör det en gång, men inte om du tar några gånger på raken. Av de hästar jag träffat som inte haft ont i ryggen har ingen reagerat vid drag nr två. De med ont har svankat ordentligt varje gång man drar.

Linnea
2014-11-11 16:17
#41

#40 Jo men man ska vara medveten om det och veta var det kan hända. De kan svanka på andra delar av ryggen också fast de inte har ont så man måste testa iaf 3 ggr efter varandra för att vara säker. Helst ta tre gånger försiktigt, sen tre gånger lite hårdare osv.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Sarah
2015-01-01 12:51
#42

Ny uppdatering, han älskar PS-tränset :) Glad och pigg. Lite stel då han har fått stå några veckor nu (på grund av mig), men det är en ny häst. Än så länge iaf… :P

Upp till toppen
Annons: