Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 1491 ggr
MatildaGruhs
3/6/14, 11:01 PM

NH - kommunikation

Hej! Jag skulle vilja ha hjälp och tips på hur jag enklast och effektivast jobbar men min medryttarhäst inom nh. Han är en 11 årig valack, varmblod. Han är 173 i mankhöjd, alltså ganska stor. Det jag vill få ut av träningen är att han ska ha respekt för mig och att vi ska komma närmare varandra. Släpper jag honom i paddocken(hage) så är han väldigt ofukserad och lyssnar inte på en utan springer bara runt eller kollar på annat. Så jag vill gärna ha tips och idéer på "steg 1" liksom, alla tips mottages såklart! Samma sak när man är t.ex ute och går, eller bara ska leda honom till stallet från hagen. Så har han ingen respekt och lyssnar inte utan går bara och kollar på annat, går före och kan dra iväg lite lätt om han ser nått han vill utforska liksom. Inte så att han sticker utan mest att han går iväg och man måste dra honom "till rätt spår" igen!


Annons:
[linneaoperett]
3/7/14, 9:36 AM
#1

Hej! Jag gick en NH kurs med Yvonne Larsson Sörgården! Tycker att bästa sättet att starta är att ta med hästen på en kurs så att både du och hästen får en bra start! Men jag tycker att du ska börja att få honom att lyssna och ha respekt för dig i grimman/repgrimman innan du släpper honom lös! Sen mycket godis och beröm brukar va ett bra sätt att få hästen att förstå att den gör rätt! Här kommer några enkla övningar som vi gjorde på första kursen! Nu använde vi oss av repgrimman som ger hästen ett annat tryck än vad vanliga grimmor ger! Men om du har tillgång till en repgrimman kan du ju he repgrimman runt halsen så att den tar i nacken på dig och låt någon annan ta repet och "peta" på repet! Då ska du känna när den "petar" då vet du hur hästen känner! Men börja med att få hästen att förstå att den inte ska gå in på ditt "område" utan du ska gå fram till hästen! med den här övningen är det mening att hästen ska backa! Ställ dig ungefär en meter från hästen och ta repet/Grimm skaftet och vicka på pekfingret rakt upp i luften backar inte hästen ska du "peta" på grimskaftet backar den inte då ska du börja göra "ormen" skaka på repet mer och mer tills hästen backar! Så fort hästen backar slutar du! Det är belöningen! I den här övningen ska hästen backa! Du ställer dig en bit från hästen och tar repet mellan händerna och håller upp dom ungefär nedan för ansiktet på dig själv! Börja som på förra övningen med fingrarna rakt upp och vicka på dom! Backar inte hästen ska du börja som dra repet mellan din händer mer och mer tills hästen backar när det backar slutar du direkt! Du kan gå in på min blogg! Nu är länken direkt till sidan kontakta mig, men du kan väll maila eller skicka på kik eller nånting kan jag ge mer tips och råd! Hör av dig om hur det går eller om du han några frågor! http://linneastrinnholm.horseworld.se/kontakta-mig/

MatildaGruhs
3/7/14, 3:21 PM
#2

Tack så supermycket! Ska testa detta på måndag, kan skriva till dig på kik efter jag testat! :D


Upp till toppen
Annons: