Annons:
Etikettövrigt
Läst 11734 ggr
Peppe
2014-03-06 17:28

Ute på nätterna

Med denna milda vår är det svårt att inte börja fundera på att ha hästarna ute på nätterna!

Hur gör ni som inte har era hästar på lösdrift? När får dom komma ut?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
PogoPedagog
2014-03-06 21:04
#1

När det finns bra  underlag i hagen som är tillräckligt torrt för att de ska kunna ligga ner tycker jag de kan gå ute även om det är ganska kallt. Är det blåsigt o regnigt o man inte har något bra skydd i hagen kan man ju släppa in dem just den natten.

Flugskimmel98
2014-03-07 06:35
#2

Jag ser bara fördelar med att ha hästarna ute på nätterna! Det blir naturligare för dom,bättre luft,naturligare helt enkelt!:) när vi hade unghästar fick dom börja gå ute på nätterna i mitten av april, men på senare tid har min häst gått ute så mycket som möjligt,då med vindskydd och fri tillgång mat.

Zahara
2014-03-07 07:51
#3

Eftersom jag inte har något skydd alls i mina hagar får dem tyvärr vänta lite till. Lite mildare och torrare sen åker dem ut. Hr visserligen en dam på 30 så har blivit lite mesigare med henne.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Peppe
2014-03-07 08:28
#4

Vår hage är torr nu, den ligger på sandmark så allt vatten rinner bort direkt. Har börjat komma lite små grässtrån också. Nu närmsta dagarna ska det vara runt 10 grader på dagarna och ner till några enstaka plus på nätterna. Kylan bryr jag mig inte om, det har varit betydligt kallare dagtid för en månad sedan 😉

Det som hindrar mig lite nu är nog mina hästars totalt skilda foderbehov. Den ena är en lättfödd ponny som äter allt, den andra en tunn unghäst som petar i maten. Svårt att fodra dem tillsammans då.

Jag hoppas att det med lite mer gräs i hagen blir lättare att lösa den situationen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2014-03-07 08:50
#5

Väntar tills hagen är torr och det börjar komma lite mer gräs. Oftast brukar vi släppa dem runt 1a maj. Jag håller dock tummarna att det blir tidigare i år :)

Caroline L
2014-03-07 14:58
#6

Vad säger lagen egentligen? När är det tillåtet att låta sina hästar gå ute dygnet runt? Under sommaren på betesperioden får dom ju det, men undrar bara lite NÄR lagen säger att det är tillåtet, är det från en speciell månad eller när vädret tillåter det?


Annons:
Peppe
2014-03-07 15:12
#7

#6 finns inga datum utan hästen ska ha vindskydd under vintermånaderna. Nu är det officiellt vår där jag bor sedan 15 februari 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caroline L
2014-03-07 15:20
#8

#7 Så när värmen tittar in och man kan kalla det vår/sommar är det helt ok att släppa ut hästarna dygnet runt då utan vindskydd? Vad är det som avgör när det är ok lagmässigt? Här är det vår och plusgrader även på nätterna


Zaphix
2014-03-07 21:14
#9

Är väl att man ska ha vindskydd under tiden då inte betestillväxt sker eller något sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Smári-Alva]
2014-03-07 21:21
#10

#9 det tror jag oxå men det går ju att kolla upp

Chestnut
2014-03-07 21:58
#11

Här blir det nog om någon månad när markerna har torkat upp och det börjat växa i andra hagen. Men runt påskhelgen hoppas jag på att de ska vara ute i år!

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
2014-03-08 07:57
#12

Det är nog väldigt godtyckligt när hästarna får vara ute utan skydd. Beror nog mycket på vilken inspektör som är ute, vad denne har för syn på hästhållning och vad det är för häst.

Ett bestämt datum hade ju varit bra för att veta en gräns, men å andra sidan i det här landet så kan det ju vara sommar i skåne och vinter i norr samtidigt, eller för all del, snöa vid midsommar i sydliga sverige (har hänt). Eller som nu, bli vår 15 februari. Förra året kom väl våren i slutet av april här hos oss! 🙂

Sen är det nog värre för hästarna att vara ute en sommarnatt när det hällregnar hela natten och är 15 grader, än vara ute nu med torrt och fint väder och 2 plusgrader 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zahara
2014-03-08 15:13
#13

Betes säsongen är när betet växer, så enkelt var det :) växer gräset får du släppa annars gäller ligghallar och skydd osv.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
JustMySelf
2014-03-08 18:22
#14

Inte förrän i Juni för vår del. Hade gärna släppt ut i åtminstone Maj men alla i stallet släpper samtidigt och stallägaren bestämmer datum… Tror dessutom det hade varit en hel del protester om jag föreslagit betessläpp i Maj, de flesta vill bara ha sina hästar ute i typ max en månad. Så Juni-Augusti/Sepember är vi ute dygnet runt, lite beroende på hur länge betet räcker.

Tusen
2014-03-09 19:17
#15

Enligt lag gäller att gräset skall växa. Lite konstigt i.o.f.s. då gräset redan börjat växa hos oss. 🤔Men om detta väder fortsätter släpper jag nog våra på bete i april. Så får jag väl ta hem dem om det blir ett stort väderomslag. 😉

Peppe
2014-03-10 16:07
#16

kan tillägga att när jag börjar ha mina ute på nätterna så är det inte bete, utan dom kommer fodras som vanligt. Ponnyn ska inte "gå på bete" utan han kommer ridas som vanligt men gå i gräshage dygnet runt. Alla våra hagar är gräshagar så så fort det börjar växa nu på våren så blir det per automatik "bete".

Unghästen åker på riktigt bete i maj med andra unghästar, men kommer som sagt ha gått ute på nätterna långt innan dess.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2014-03-10 16:25
#17

Våra fordras oxå som vanligt ända tills de inte är intresserade av maten längre.

Tusen
2014-03-10 16:49
#18

#16 Betyder "gå på bete" att de ställs av? I så fall går aldrig våra på bete eftersom de tränas som hårdast under sommarmånderna. Fast stora gräshagar går de i ändå.

Caroline L
2014-03-10 17:15
#19

Tror det finns olika sorters beten.. :-) Det finns semester-beten där hästarna få gå och vara långlediga och så finns det beten ur mitt perspektiv där hästarna får gå i stora beteshagar i en större flock och vara ute dygnet runt. Lite variation från det dagliga in, och ut från stall och de vanliga hagarna. Lite semester-artat men ändå inte att de ställs av. Jag rider och tränar lika hårt som innan. :-)


Upp till toppen
Annons: