Annons:
Etikettstallet
Läst 1190 ggr
Stallmima
2014-03-05 21:10

Ett bra stall?

Vad är ett bra stall för er ?

Min syn på ett bra stall är följande:

- Lagom stora boxar med öppna boxfronter

- Spolspilta

- Väl tilltaglig stallgång att stå i, minst 3 meter

- Gångar ut till hagen/arna så hästarna kan släppas från boxen

- Lagom kuperade hagar med 3-4 elrep, förhagar så man minimerar     risken för smitning när någon häst tas ut/in i hagen

- Sjukhagar i direkt anslutning till stallet

- Lång utevistelse, gärna 12+ timmar (minst)

- Thermobar vattenkar

- Fritt hö med smhn i hagen   (Ej hösilage)

- Liktänkande trevligt ordentligt stallfolk

- Bra genomtänkta säkerhetsregler i stallet för både människor och       hästar

- Toalett och bra låsbara förvaringsutrymmen för utrustning

Har säkert glömt något men får väl uppdatera då  😉

Annons:
[Smári-Alva]
2014-03-05 21:40
#1

Stora mysiga boxar Skogshage till vintern Stoooor gräshage till sommarn Spolspilta med varmvatten Många fodringar (ej SMHN) Fin sadelkammare med ordning Fina skogsvägar Ridavstånd till paddock och ridhus Lång utevistelse (mer än 12 timmar) Spån i boxarna (tycker inte om torv eller halm) Tvättmaskin och torkrum till täcken Snälla hästmäniskor som inte vill bråka Tycker jag är viktigt :)

Caroline L
2014-03-06 03:08
#2

- Rymliga boxar med fönster och insyn till hästen/hästarna bredvid

- Rymligt stall med bra uppbindningsplatser

- Spolspilta med både kall och varmvatten

- Stora hagar gärna blandat plant och kuperat

- Sommarbete

- Sjukhagar i direkt anslutning

- Trevlig stallägare och trevliga installade människor

- Lång utevistelse, gärna 12 h

- Minst 4 fodringar

- Tydliga regler kring fodring, ut/insläpp, säkerhet m.m

- Varm sadelkammare med mycket plats och skåp med möjlighet att låsa, gärna fikamöjligheter

- Toalett, tvättmaskin, torkrum

- Bra ventilation och ordning i stallet

- Möjlighet att använda vilket strö man vill

- Sen gillar jag att ha i varje fall en paddock på gården, anlagda ridvägar i direkt anslutning, skogsstigar och ridavstånd till ridhus

Det är det jag kommer på nu. Brukar leta stall med dessa möjligheter, eller i varje fall liknande. :)


Peppe
2014-03-06 17:35
#3

Prio 1 för mig är

- mycket utevistelse, MINST 12 h.

- stora hagar, inga ensam-rutor

- Fri eller nästan fri tillgång på grovfoder

Därefter saker som

- ridbana med belysning

- ridvägar

- trevligt folk

- varmvatten

- övriga bekvämligheter

Något jag verkligen saknar är ett ridhus. Stod på en anläggning förr men valde bort det till förmån för utevistelse och bra hagar. På anläggningen var dom ute 6 h i små grusrutor, inte okej.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JuliaHolivia
2014-03-07 19:58
#4

Stora hagar tycker jag i viktigt. Och att de får gå ute mycket. Trevliga människor och de som äger stallet så att det inte blir tjafs osv Varmvatten Bra ridvägar Typ det :)

Stallmima
2014-03-07 20:09
#5

En sak till jag kom på;  Inget tvång att hästarna måste gå ute dygnet runt på sommaren, alltså tillgång till box året runt

CelsiusT
2014-03-08 11:23
#6

Bra stall för mig är:

  • Mycket utevistelse, gärna lösdrift men annars minst 12h ute, gärna mer.
  • Bra och stora hagar, som håller för mycket utevistelse året om, gärna med möjlighet att söka skydd (antingen byggt skydd eller skydd i skog) och gärna nivåskillnader och viktigt att hästarna kan komma till helt torr plats året om (tex berg)
  • Tillgång till mat större delen av dygnet, helst fri tillgång på något sätt. Och även lätt att förvara och hantera foder.
  • Lätt att få fram vatten, jag gillar inte att slita med att bära vatten långa sträckor, det ska vara lätt att fylla på (har erfarenhet av att andra gärna låter bli annars och jag vill inte att min häst står utan vatten i hagen).

Övriga fördelar

  • Bra förvaring av sadlar (torrt, mögelfritt, god ventilation, helt avskilt från hö, frostfritt gärna med värme, ej tillsammans med tork av täcken osv) och helst inte allt för långt ifrån uppbindningsplatsen.
  • Bra uppbidningsplats inomhus med bra belysning (ej bara rakt ovanifrån).
  • Tillgång till ridbana
  • Lätt att komma till med hästtransport året om (inga branta backar som man inte kommer upp för när det är halt).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
WornOut
2014-03-08 19:29
#7

drömstallet stora kuperade hagar, i sommarhagen ska det finnas skog, höjder, snår, äng och rinnande vatten(bäck). Alla hästar går tillsammans (så långt det ärmöjligt) plus dränerade hagar. automatisk "vattenkopp" med värme och hela köret i vinterhagar och boxar! "hö-häck" med ex smhn i hagen , fri tillgång på höSILAGE. spolspilta med varmvatten uppvärmd stor sadelkammare där det finns ordentligt med förvaring till allt så man kan ha ordentlig koll och ordning på grejerna. toalett i stallet ca 10 boxar ridhus på gården ridbana på gården hinderpark bra varierande ridvägar med olika underlag och terräng smidig gödselstack och så kanske framförallt, trevliga inackorderingar som är ödmjuka, intresserade och förhållandevis aktiva med sina hästar så att man har träningssällskap :) oj vad mycket grejer man skulle vilja ha! lite personal också kanske ;)

Sarah
2014-03-11 10:30
#8

Stora boxar utan väggar upp till taken. Men, men möjlighet att sätta upp om hästarna inte kommer överens. Jag vill att de ska kunna ha fysisk kontakt med varandra om de vill. Fönster som går att öppna ordentligt så att det är god ventilation. 

Stora hagar med varierande terräng. Mycket utevistelse. Vattenkoppar i hagen.

Stora förvaringsytor med uppvärmning. 

Spolspilta med varmvatten. 

Ridhus och ridbana. 

Tränande stallkompisar. 

Har allt det utom ridhus och vattenkoppar i hagen :)

Upp till toppen
Annons: