Annons:
Etikettridning
Läst 803 ggr
ninapauline
2014-03-04 21:32

Stark och pigg fjording.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Fjordingen jag rider är väldigt pigg och stark. Han taktar (heter det så?) och drar upp huvudet. Vi har ingen paddock eler ridhus att rida i utan rider på gården(äppelodlingar, så den är stor), det är mest mot stallet han blir pigg och stark, och tar små snabba steg och tar huvudet upp och ner upp och ner, han lyfter ganska högt på huvudet också. För att kunna stanna honom måste jag vända honom. Jag har frågat många om tips, vissa tycker att jag ska prova ett skarpare bett och vissa tycker att jag ska prova olika hjälptyglar. Jag har fått låna en martingal som jag ska testa på honom. 

Min fråga är då om ni har några tips? Jag jobbar mycket med halt, övergångar och låter han gå av sig på raksträckor ibland.

 ❤️

Annons:
WinterPrince
2014-03-05 06:45
#1

Jobba på ledarskapet och att få honom avslappnad. Focused, calm, obidient, dvs han lyder inte förrän han är fokuserad och lugn.

[134643]
2014-03-05 08:19
#2

Jag hade samma problem med ett tag sedan. Jag jobbade en massa från marken. Han skulle följa mig, oavsett om vi var på väg vill stallet. I skritt och trav, vi vände, gick i cirklar, stannade, gick bakåt osv osv. Sen i sadeln så fick jag helt enkelt lov att hålla honom sysselsatt, öppna/sluta, gå sidvärtes, bakåt, sicsackade över vägen. När han var riktigt jävlig och försökte sticka till stallet så vände jag honom så fick han backa hem. Gör det som är rätt lätt och fel svårt, låt sedan pållen välja haha :)

ninapauline
2014-03-06 07:14
#3

Tack så mycket för tipsen!

Upp till toppen
Annons: