Annons:
Etikettbeteende
Läst 3623 ggr
eeriksson65
2014-03-01 22:17

Häst studsar när jag rider ut

Jag har ridit en häst som började stegra och hoppa efter galoppen vad gör jag är det bara att hoppa av och lugna ner hästen och mig själv och hoppa sedan upp igen? eller?

❤️

Annons:
Caroline L
2014-03-02 01:25
#1

Jag tror inte att hästen gör det för att den är rädd och behöver då inte lugnas ner utan jag tror att antingen sitter någon utrustning fel till exempel sadeln som kan trycka eller belasta fel under galoppen eller så testar hästen dig eller bara är allmänt envis/oarbetsvillig. Det finns en rad olika saker som kan få en häst att bete sig så. Den kan ha ont någonstans och det är det första jag rekommenderar dig att kolla upp. Sedan se om sadeln sitter rätt och att hästen inte reagerar negativt vid tryck mot ryggen. Att hoppa av en häst som bockar förvärrar bara problemet och om det är så att hästen är envis och oarbetsvillig förstår den då att om den bockar så slipper den arbeta. Det kan även vara så att hästen inte har konditionen för galopp och då reagerar negativt. Som sagt det finns många orsaker. Hur beter sig hästen vid resten av ridningen? Är det när du ställer krav som hästen börjar bocka? Om inte i vilka sammanband sker det?


Peppe
2014-03-02 09:53
#2

Är det så att du blir rädd och inte reder ut situationen så tycker inte jag att du ska sätta dig i den situationen igen. Rid inte hästen mer/galoppera inte på den mer/ eller vad det nu är som sätter igång det.

Blir du rädd så tjänar varken du eller hästen på att fortsätta sätta er i den situationen. Hästen kan bli värre med tiden och du kanske inte vågar galoppera mer, även på andra hästar.

Generellt när hästarna blir pigga (vilket jag tolkar detta som, hästen blir pigg, du bromsar, den börjar hoppa för att den inte får gå fram) är att rida igenom det. Men då måste man klara ut situationen och veta vad man gör. Ofta räcker det med lite sidvärts och övergångar för att hästen ska komma tillbaka, dvs bromsa med andra medel än handen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Moa-]
2014-03-02 13:10
#3

Säger som de andra, det värsta man kan göra i det läget är troligen att sitta av. Personligen anser jag ofta att jag har bättre kontroll och möjlighet att inverka på hästen från ryggen än från marken.

Frågan är vad som orsakar situationen? Är hästen glad, har ont, blir frustrerad, stressad, förvirrad?

soundtrack
2014-03-02 13:19
#4

Min häst kan bli lite studsig ibland. Han stegrar inte, men travar och galopperar på stället och kan göra små bakutsprång. Han gör det när man ställer lite krav på honom och han tycker att det är jobbigt, han försöker smita undan helt enkelt. Även när han är pigg tenderar han att göra så istället för att försöka sticka iväg framåt. På honom är det bästa att bara rida genom det, driva på framåt helt enkelt och jag brukar även jobba mycket med små volter och flytta undan för skänkeln, det är svårare för honom att konstra då. I början var det lite obehagligt och jag var rädd att han skulle kasta av mig, men jag har lärt mig att känna av när han är på G att göra något så då sätter jag mig bara tungt i sadeln och rider. Brukar även "tillrättavisa" honom med rösten, ibland räcker det med att jag harklar mig lite så förstår han att det inte är nån idé att krångla ;)

eeriksson65
2014-03-02 22:08
#5

han blev bara rädd för något och så sprang han iväg och stannade och sedan så tror jag att det nog var för att jag var lite rädd. att han fortsatte bocka och stegra. Utrustningen sitter jätte bra han har haft den hela tiden så det är inget fel. Detta är första gången det har hänt.

❤️

[Moa-]
2014-03-02 22:16
#6

Så detta har hänt en gång, inte varje gång du rider ut? Jag hade i det läget ridit tillbaka dit han blev rädd för att visa att det var ofarligt och sedan fortsatt precis som vanligt. Att avdramatisera är ofta det bästa.

Annons:
eeriksson65
2014-03-02 22:20
#7

Men han galopperade och höll på när jag gick framåt. Jag tror att han visste att jag var rädd.. Jag hade ingen tid att lugna ner mig för att han höll på hela tiden. 

Ska jag släppa på tyglarna eller vara mer bestämd?

❤️

Peppe
2014-03-02 22:28
#8

Bara för att utrustningen passat en gång i tiden så behöver den inte göra det nu, framför allt sadeln behöver ses över minst en gång om året.

Vad menar du med "mer bestämd"? Du ska inte bli arg och slita. Du ska vara lugn och stillsam och rikta om hästens energi från hopp och skutt till arbete. Använd energin du får till något positivt 🙂 gör t ex skänkelvikningar så hästens bakben korsas, detta slår av på motorn. Mjuk hand.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

eeriksson65
2014-03-02 22:29
#9

den har blivit kollad varje år och jag menar liksom inte arg men typ inte låta den göra som den vill

❤️

eeriksson65
2014-03-02 22:31
#10

jag skulle aldrig slita och dra i hästens mun

❤️

Uss
2014-03-02 22:49
#11

#7 många gånger tycker jag att en häst som lätt stissar upp sig lr som är lite "på tårna" funkar bäst om man inte håller så hårt i tyglarna - tar hästen ett skutt o du sitter bara lugnt o följer med så blir det ofta inte mer än så! Om du i stället blir rädd o drar i / kortar tygeln så blir det bara värre o hästen kan studsa runt ganska ordentligt.

Caroline L
2014-03-02 22:53
#12

Mer bestämd behöver du inte bli utan om det är så att hästen blev rädd för något och att du då blev rädd för att hästen blev rädd kopplar hästen i sitt huvud att du blev rädd för samma sak = det är något farligt enligt hästen. Så jag tycker också att du ska rida tillbaka till samma plats och bara skritta förbi helt lugnt och det viktiga är att DU är lugn för då känner hästen det. Blir hästen strissig så gör bara halt och stå där och känn hur ofarligt det är. När han lugnat sig så kan du fortsätta gå.

Förutsatt att det är så att hästen är rädd, men det är så jag uppfattar det du skriver. Att detta hänt 1 gång efter han blivit skrämd och att han då bockade och stegrade.

Min medryttarhäst blev rädd för ett "ko-spöke" i kohagen som ligger en bit från stallet. Kohagen är tom nu men under sommaren går det kor där och hon är livrädd för dom. Så ibland kan hon hoppa till även om dom inte är där, och det gjorde hon nu sist. Hon hoppade kanske 2 meter åt sidan och var fullt taggad på att springa iväg men jag (som var helt lugn) stannade henne och lät henne stå och titta mot hagen. Och efter några sekunder slappnade hon av och vi red vidare. Det jag menar är att det är viktigt att OM en häst reagerar och blir rädd för något så låt den inte springa iväg/gå iväg direkt från platsen utan låt hästen stå och titta tills den inser att det inte är något farligt.


eeriksson65
2014-03-03 07:54
#13

Det är bara en sista sak. Han började hoppa när jag bara skänklade på honom

❤️

Annons:
Uss
2014-03-03 10:06
#14

Varför skänklar du en häst som står och hoppar och förmodligen skulle springa som tåget om du lät den? Om du skänklar och samtidigt håller i hästen så finns det bara en väg - uppåt… eller missförstod jag?

Caroline L
2014-03-03 11:36
#15

#13 Är detta något som bara hänt en gång när hästen blivit skrämd eller beter sig hästen såhär upprepande gånger? Det är svårt att ge tips när man inte förstår situationen. Blir hästen skrämd så ska du alltså inte skänkla på, utan lugna och få honom att stå still. Först då kan hästen varva ner i huvudet och först då kan hästen inse att det inte är något farligt.


eeriksson65
2014-03-03 15:27
#16

Nej det var så att han backade men så gick han in i ett staket så jag skänklade och så började han hoppa, men man kanske inte ska det men jag ville inte att han skule få en stöt. Men tack för alla kommentarer jag tror att jag vet nu vad jag ska göra nästa gång.

#15 Ja det hände bara en gång fast jag kanske inte har nämnt att det var en häst före som galopperade.

❤️

Caroline L
2014-03-03 16:51
#17

#16 Det förklarar ju saken :)

Om en häst framför galopperar iväg är det inte konstigt att din häst ville springa efter. Och när du inte lät honom började han studsa. I en sådan situation skulle personen med hästen framför också stanna och låta din häst lugna ner sig innan ni red vidare.


eeriksson65
2014-03-03 17:05
#18

tack för alla kommentarer, det har hjälpt mig mycket!

❤️

Upp till toppen
Annons: