Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 856 ggr
Alex
2014-02-26 22:48

Tänk på rubrikerna!

När ni skriver ett nytt inlägg, försök att få med så mycket info spm möjligt i rubriken. Dels blir det tydligt vad det handlar om och därmed har ni större chans att få svar från såna som kan ämnet, dels så är det lättare för sökmotorer att hitta inlägget (för folk som söker via t.ex Google) och det ökar även chansen för sajten att få fler medlemmar. "Hjälp" säger t.ex ingenting. Försök istället tala om vad det handlar om, VAD är det du behöver hjälp med? Är det att veta hur stort bett din häst ska ha så skriv "Storlek på bett" som rubrik, eller "Vilken bettstorlek ska hästen ha?" så det framgår vad inlägget innehåller. Ett ord är inte alltid det bästa även om det ofta är lockande att sammanfatta så kort som möjligt i rubriken. I ovanstående exempel hade ju "Bettstorlek" fungerat, men i många lägen är det bättre att använda sig av fler ord. En rubrik med "Färg" ger t.ex även det väldigt lite info. Färg på vad? En häst? Utrustning? Hästtransport? Eller om en häst kan se färger? "Färg på hästen" eller "Färg på utrustning" är exempel på bättre rubriker i de lägena. Så tänk en gång till på rubriken innan ni postar inlägget, är det tydligt vad inlägget handlar om? Är den onödigt kort, kan du lägga till fler ord så det blir ännu tydligare? Framgår det att det är hästrelaterat (för sökmotorer samt att alla nya inläggsrubriker dyker upp i listan synlig för alla på iFokus, en fördel om hästmänniskor kan se att det handlar om häst)? Jag har rätten att ändra rubriker på inlägg jag tycker behöver det och jag tar för mig av den rätten. Det skulle dock underlätta om jag slapp, då det både tar tid och kan bli förvirrande när inlägg man skrivit i byter rubrik. Så tänk till en extra gång när ni skriver rubriken till ett inlägg. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Alex
2014-02-26 22:58
#1

Vill även poängtera att de flesta är väldigt bra på att skriva informativa rubriker och för att lyfta fram några nyligen skrivna väldigt bra rubriker så kommer några exempel: "Stamboksföra svensk ridponny" - Det är ju ingen tvekan om att det handlar om hur man får en svensk ridponny stamboksförd. "Höhäck för häst" - Ett FANTASTISKT exempel. De flesta hade nog bara skrivit "höhäck" eftersom det är en hästsajt, men som sagt är det bra för andra sammanhang att det framgår att det handlar om häst. "Storlek grimma häst" - Den hade kunnat skrivits som "Storlek på grimma till häst" men de viktigaste orden är trots allt med, det framgår att det handlar om storleken på grimman till en häst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
2014-03-31 08:45
#2

Knuffar upp efter att ha ändrat några rubriker.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: