Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1050 ggr
Caf_Roy
2014-02-26 10:35

Börja med bettlöst?

Jag ska om en halvtimme köpa mitt första bettlösa träns till min 11-åriga häst. Han tycker mycket om att leka med tungan när han koncentrerar sig, precis som jag och det är ju inte så bra eftersom den kan komma över bettet. Så jag tänkte att jag skulle prova på bettlöst.

Men nu kom jag på att det finns säkert tusen olika modeller, så jag skulle vilja ha ett snabbt tips på vad som kan vara bra att prova för en känslig häst som aldrig ridits på annat än tredelat och kandar ibland.

Tar tacksamt emot alla tips ni hinner komma med inom 25 minuter!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Pelzi
2014-02-26 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Du kan prova göra en sån här den funkar jätte bra tycker jag :) man ska spänna den så hår så man får in två fingrar på nosryggen.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Caf_Roy
2014-02-26 15:13
#2

#1 Lite för sent, men tack ändå. Nu har jag köpt och ridit med mitt nya hackamore, det fick bli ett sånt. Caffe verkar gilla det och lyssnar ganska bra, förutom när vi skulle sakta av efter den snabba galoppen. Han misstolkade mig ibland och jag hade lite problem med att få honom att förstå ledande tygeltag och känna de små små kramningarna, men det blev bättre när jag spände åt lite under hakan. Så här ligger vi nu. Bilden tog jag när vi kom tillbaka. Tips till ett par nybörjare på hackamore mottages tacksamt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2014-02-26 15:14
#3

Bilden verkar inte ha kommit med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2014-02-26 17:11
#4

Problem med tekniken. Kan jag MMSa bilden till någon som kan lägga upp den här? Lyckas inte skicka den till min mail heller, annars hade jag kunnat lägga upp den via min dator. Pma mig om du kan tänka dig att hjälpa till. Tack!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Alex
2014-02-26 21:41
#5

Har du haft någon slags övergångsperiod? Det är ju inte så lätt för en häst som lärt sig med bett att helt plötsligt förstå vad signalerna ett bettlöst träns betyder eftersom det skiljer sig. Det bästa är ju att då kombinera bett och bettlöst en period, antingen om man kan fästa tyglarna i både bett och nosgrimma för att få dubbel effekt eller ha både vanligt träns och bettlöst träns och ha tyglar i båda. Byter man tvärt är det ju inte så konstigt om hästen inte lyssnar helt, eftersom den antagligen inte förstår signalerna. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caf_Roy
2014-02-27 03:13
#6

#5 Nae, jag bara satte på det och red ut. Red mer med säte och röst och tog det väldigt lugnt i början så han fick gissa, få rätt och lära sig. Men när jag spänt under hakan kunde vi göra både bakdelsvändningar och skolor, fortfarande svårt för ledande tygeltag men annars bara lite ovant.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Alex
2014-02-27 07:40
#7

#6 Ledande tygeltag fungerar ju inte på hackamore eftersom det har skänklar och därmed fungerar som ett stångbett. Så styrningen får man lösa på annat sätt. Vill man kunna använda sig av ledande tygeltag är t.ex sidepull ett bättre alternativ än hackamore. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

HelenaAR
2014-02-27 08:07
#8

Bilden i inlägg ett visar ett bra alternativ tycker jag.

Om du tittar på min profilbild så är det en typ av bettlöst som heter Lindell och det funkar bra på alla våra hästar. Förutom den jätte känsliga B-ponnyn som rids i vanlig grimma med nosludd. ;-)

Caf_Roy
2014-02-27 16:57
#9

#1 och #8 Jag har ridit i grimma med ett grimskaft på varje sida på honom till och från hagen ett par gånger, men då fick jag bara fram grövre hjälper. Nu har jag köpt ett hackamore som verkar lovande och vill lära mig det ordentligt, så får vi se om jag kanske vill prova något annat längre fram. Så det jag är ute efter nu är alltså tips till en bettryttare som vill lära sig hackamore. #7 Ok, då får jag försöka vänja mig av vid att använda ledande tygeltag. Jag tänker mig att jag kanske i stället får ställa mer med benen och sitsen och bara krama lite i den jag hade velat leda med för att förmedla vad jag vill och sen lätta så jag inte stör honom när han ställer men fortsätta ställa med sits och ben? Låter det som ett bra sätt? Hur gör ni (dvs ni med hackamore)? Fler tips? Finns det fler situationer man behöver hantera annorlunda med hackamore än med bett och hur gör ni då? Finns det saker man kan göra med hackamore som man inte kan göra med bett (på samma sätt som att man kan ta ledande tygeltag med bett men inte med hackamore)?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2014-03-01 16:57
#10

Ingen?

Alla tips är välkomna!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Peppe
2014-03-02 11:02
#11

Vad undrar du? 🙂

Hackamore är som andra bett vad gäller att handen ska vara stilla och ridningen sker genom sitsen, konstigare är det inte. Det är bara att rida på. Råkar du försöka ta ett ledande tygeltag så är det enda som kommer hända att det inte fungerar, värre är det inte 🙂

Jag brukar ha hackamore när jag rider ut och då bara som nödbroms 🙂 nackdelen jag ser med hackamore är att det måste spännas relativt hårt för att inte skänklarna ska snurra. Jag funderar på att köpa mig ett sidepull istället.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VilmaKristina
2014-03-02 18:03
#12

#11

Hackamore ska väl hellre spännas för löst än för hårt?

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Peppe
2014-03-02 22:24
#13

#12 allt är relativt. Ett för löst spänt hackamore fungerar inte som det är tänkt. Det är meningen att remmen på baksidan ska ta emot vid tygeltag, det är själva vridmomentet i hävstången och själva poängen med att använda hackamore. För att detta ska fungerar måste hackamoret vara lagom spänt, på samma sätt som en kindkedja på t ex pelham och kandarstång inte får vara för lös.

Vill man inte ha den typen av inverkan så kan man använda andra alternativ, t ex sidepull som inte har någon hävstångseffekt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Asac
2014-03-03 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag rider med två par tyglar på mitt hackamore. Ett par i hävstången och ett par från sidan av nosdelen. Det är som en kombination av hack och sidepull. På så sätt kan jag både ställa och ta ledande tygeltag men ändå få lite större bromsverkan vid behov.

Ingen vidare bild och liggande blev den oxå. ;)

Upp till toppen
Annons: