Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1634 ggr
Piatra
2/23/14, 9:02 PM

Helt ensam häst.

Min medryttarhäst har nyligen blivit helt utan hästkompis p.g.a att denne flyttat till ett större stall. Jag har inte vart ute hos hästen ännu sedan kompisen flyttade (fyra dagar sedan nu), men hör olika beskrivningar av hur han mår från ägaren och den andra medryttaren. Ägaren tycker allt funkar fint, han är "lugn" och det går utmärkt att ha honom ensam både i stall och hage. Medryttaren, som jobbar en del med NH, anser att det är förfärligt att hästen blivit utan flock och ser hur stressad och orolig han är hela tiden. Enligt hennes beskrivningar springer han runt i boxen mellan fönstret och stalldörren och gnäggar, kollar nervöst ute i hagen och in mot omkringliggande skog efter kompisar, står vid grinden och gnäggar när medryttaren åker hem o.s.v. Ägarens motivering till att inte(!) hitta någon ny hästkompis är att det varit så mycket stress med den förra, och att hon inte riktigt orkar nu. Och hon tycker ju det funkar bra att ha honom ensam nu ända till sommarbetet, när en annan häst kommer. Det är bara vi medryttare som verkar se/bry oss om hur stackaren egentligen mår…

I Sverige vet jag att ni har lag på att hästar inte får stå ensamma, men det har vi inte här i Finland vad jag vet, och jag är ändå inte så jättepigg på att anmäla. Det jag undrar är vad sånt här kan leda till, hur påverkar det hästen när han blivit "lämnad" av sin hästkompis, och inte får någon ny? Kan han vänja sig? Stressar han till slut ihjäl sig?! Jag har inte konfronterat ägaren om beslutet att lämna hästen ensam ännu, men det ska jag, och kan behöva några bra argument att lägga fram. Alla tips, kommentarer och erfarenheter tas tacksamt emot.

Annons:
PogoPedagog
2/23/14, 9:29 PM
#1

Vissa hästar klarar sig ju relativt bra under ensamma perioder. Jag tycker man kan ge det några dagar till men har inte hästen lugnat sig efter kanske 10 dagar bör den nog få en kompis snarast möjligt o inte vänta ända tills betet.

CelsiusT
2/23/14, 9:38 PM
#2

En viss nivå av separationsångest kan uppstå. Min häst stod ganska mycket enskilt en längre period på några veckor då hon var skadad. Vi försökte ha sällskap inne hos henne så mycket det gick (men svårt då jag inte hade någon mer häst och alla ville ha sina ute på lösdriften). Hon fixade det bra, hon var cool hela tiden. Men efteråt, hon blev mycket svårare att lämna ensam i hagen. Det gick fortfarande, så det var inte att det blev omöjligt som det kan bli för vissa hästar. Men jag märker klart att det blivit en ökad oro hos henne sen hon stod ensam. En oro som inte alls fanns hos henne innan, hon brydde sig aldrig om hon blev ensam i hagen men nu blir hon stressad av det.

Det finns inte möjlighet för er att låna en häst tillfälligt? Nån som har en häst "till övers" som kan låna ut den en period nu fram till sommarbetet? Det är ju inte lång tid. Jag har en gång lånat ut min ena häst till en bekant vars häst blev ensam en kort tid, eller rättare sagt jag ställde dit min häst tillfälligt. Brukar alltid finns människor med lite för mycket hästar här och var ;P

Eller låna ett djur av annan art? En ko, ett får, eller något annat som kan fungera som sällskap?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caroline L
2/23/14, 9:41 PM
#3

Även om det inte finns någon lag (som det finns en anledning till att det finns i Sverige) är att det är moraliskt fel att lämna ett flockdjur ensamt. Hästen behöver en flock, hela deras liv kretsar kring det ända ner till benmärgen. Om hästen tydligt visar att han är stressad så är han det. Stress kan utveckla sjukdomar och även om det vill sig illa personlighetsstörningar. En häst mår inte bra ensam, speciellt om den beter sig så som du beskriver. Han kan bli olycklig och nu får han inte längre något socialt (en människa kan inte ersätta det sociala en häst får från flocken).

Ska han stå sådär ända till betesutsläppet som är ca 3 månader bort kan det gå riktigt illa. Jag hade då konfronterat ägaren bums!


Piatra
2/24/14, 1:51 PM
#4

Tack för era inlägg! Idag har jag vart ute hos hästen, och blev riktigt förvånad: han verkade faktiskt ganska avslappnad. Han stod lugnt i boxen och i stallgången, sprang inte runt eller stressade något, stod och åt i hagen som han brukar o.s.v. Jag menar inte att han verkar lycklig (t.ex ville han inte riktigt tillbaks till gården efter vår ridtur, han som nästan brukar trava hela vägen hem, och han tittade mycket på hagen och hoppades väl att han skulle ha en kompis där när vi red förbi) men jag hade ju förberett mig på ett ohanterbart nervvrak. Kort och gott verkar han lugn, men man ser ju tydligt att han känner sig ensam. Om det var mitt beslut skulle hästen oavsett få en kompis på direkten, men han verkar ju ändå hantera ensamheten bättre än jag trodde.

Ska prata lite lösningar med ägaren idag, och tänkte absolut föreslå låne/sällskapshäst, som jag tycker låter enkelt och genomförbart.

Underbarn
2/24/14, 8:30 PM
#5

Min förra ponny stod ensam hos förra ägaren två år och fick bara kompisar på bete. Sedan fick han kompisar dygnet runt och när han sen hamna hos mig var han ensam tre dagar, han gick runt runt i hagen lite stressad och ängslig, sedan fick han sig en kompis som han vägrade separera från…

Caf_Roy
2/25/14, 2:50 AM
#6

Låna ett par får annars. Min systers ponny bytte generation och fick flytta ut till ett ställe på landet där det inte fanns några andra hästar, så dom köpte ett par får som sällskap. Och gissa om han blev lycklig! För första gången i sitt över 20-åriga liv var det han som var boss i hagen!

Får är lätta att ha att göra med, de kräver inte så mycket och äter inga större mängder. Dessutom är det lätt att skaffa två (får bör inte heller gå ensamma när hästen är ute på äventyr).

Så ta reda på en lokal fårfarm och fråga om ni kan få låna ett par fram till sommaren, om ni lägger slaktvärdet som säkerhet och betalar maten borde ni hitta någon som går att övertala. Men gör det snarast!!! Långvarig stress, även på en lägre nivå, är skadligt!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
komkoma
3/4/14, 10:48 AM
#7

uscv blir olycklig långt in i stjälen av att höra att han är helt ensam.

Upp till toppen
Annons: