Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1068 ggr
erikamorlind
2/23/14, 8:49 AM

Rädd och svårfångad häst

Hej! Jag är en 18 årig tjej som rider ett haflingersto på 9 år (medryttare). Ibland kan hon vara väldigt svårfångad för några veckor sedan hoppade hon t.o.m. över stängslet för att slippa bli fångad.. Eftersom vi inte har tillgång till någon paddock så rider jag ut nästan jämt. Oftast rider jag ut ensam då är hon rädd för nästan allt (typ flyger upp en fågel från en buske) vilket resulterar att hon blir väldigt spänd så jag kan inte arbeta henne på rätt sätt. Har ni några tips om vad jag kan göra?? tacksam för svar! :)

Annons:
eeriksson65
3/1/14, 10:38 PM
#1

jag har en sak för att fånga in hästen:

kalla på henne och se till så att hon ser dig, ta några steg fram, stanna och kalla på henne igen och det bästa är om man kan få henne att gå till dig genom att kalla på henne mycket och stå kvar på samma plats. Om det inte hjälper fortsätt att gå några steg fram och en sak är bra att göra, det är att man till exempel går först emot hennes mage som riktning och sedan förbi hennes huvud så att du står mittemot henne. Nu ska du stå väldigt nära henne och så kan du långsamt stäcka fram handen och ta hennes grimma.🙂

❤️

[Moa-]
3/2/14, 3:32 PM
#2

Utmana aldrig hästen när du skall hämta den, gå aldrig rakt emot hästen eller titta den i ögonen, detta visar att du utmanar hästen och är ett hot. Backar hästen, backa även du så att du ej trycker dig på och utgör något hot. Ha gärna något godis som belöning när du tagit hästen och klappa och mys lite (förutsatt att hästen uppskattar detta) försök dock inte locka den med godiset, utan endast nyttja detta som positiv förstärkning.

Det låter som du bör arbeta på relationen mellan dig och hästen, bygga upp ett förtroende och sätta dig själv i positionen som ledare. Detta skulle underlätta i bägge du situationer som du nämner.

Lycka till!

Fialialej
3/2/14, 11:36 PM
#3

Bygg en relation med hästen så att hon litar på dig. Jobba med hene från marken tills hon tycker det är kul att vara med dig. Kontaktövningar, lek.. Träna trix. Skapa en god relation helt enkelt. :)

"På natten är alla katter svarta"

Sarah
3/3/14, 9:48 AM
#4

Håller med andra här, jobba från marken med förtroende och lydnad.

Upp till toppen
Annons: