Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 2185 ggr
Liz.T
2014-02-21 23:44

Barn i häststallet, vems ansvar?

Jag som stallägare vad har jag för ansvar om min medryttare tar med sig sitt barn till stallet, om jag vid upprepade tillfällen har sagt till tänk på säkerheten. Men gång på gång springer den lilla (6-8 år) utan väst och hjälm och inne i boxen hos bla en 2åring som knappt är hanterad där sätter dottern sig på knä bredvid sin mamma som inget säger att det kan vara farligt. OM nu olycka skulle vara framme vems ansvar är det om någon av mina hästar skulle tex sparka eller trampa på henne?

Annons:
Minorca
2014-02-22 09:51
#1

Tyvärr är det nog ditt. Det finns medhjälpar försäkring. Jag har lite skog skulle jag låta någon ta ved på min skog och göra illa sig så kan jag bli skadeståndsskyldig så jag har en extra försäkring för det.

Peppe
2014-02-22 22:15
#2

Jag vet faktiskt inte. Har funderat lite på samma då jag har mina hästar i kollektivstall och en kvinna ofta låter sin son på ca 10 år leda min 1,5-åriga storhäst som oftast är snäll men en unghäst är alltid en unghäst…. kanske borde förbjuda detta även om jag anser att det är mammans ansvar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Stallmima
2014-02-22 23:20
#3

Följer

Rafflan
2014-02-23 00:08
#4

Att folk inte kan hålla kolla på sina barn -_-'

Tror tyvärr att det hamnar på dig om det händer nåt :/

CelsiusT
2014-02-23 09:27
#5

Frågan är om det inte är så att man som stallägare har ansvar, för du har ansvar för olyckor som sker på din gård. Om så en inbrottstjuv slår sig, tex halkar på isen på väg tillbaka till bilen bärandes på din tv, så är det du som är skyldig till skadorna på tjuven. Man har iaf ett stort ansvar för vad som händer folk när dom vistas på sin egna gård, inbjudna som oinbjudna.

Men vad som gäller när man är hästägare och står på någon annans gård tycker jag känns svårare att veta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2014-02-23 09:30
#6

Hästar (hästägare) har ju aldrig något ansvar i trafiken, funderar på om detta följer med i andra situationer?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
panini
2014-02-23 14:51
#7

följer =D

Aribigga
2014-02-23 17:21
#8

#6 Men det har väl mer med att göra att det alltid är motortrafikanten som har ansvar mer än att hästägaren inte har det? Det är ju även motortrafikanten som har ansvaret även om du som gående går mot rött.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[exo]
2014-02-23 21:20
#9

Jag vet inte vad som gäller.

Dock hade jag inte tillåtit att ett så litet barn fick vara i mitt stall utan hjälm och väst. Så kräv det av barnets föräldrar.

Upp till toppen
Annons: